Fire nye grundstoffer fundet

Forskere har officielt udfyldt de sidste tomme pladser af syvende række i det periodiske system.

Kosuke Morita er leder af det japanske forskerhold som står bag opdagelsen af grundstof nummer 113 i det periodiske system. (Foto: KAZUHIRO NOGI © Scanpix)

VIDENSKABSBILLEDET

Ikke siden 2011 har man tilføjet grundstoffer til det periodiske system, men på årets næstsidste dag, kunne hele fire nye grundstoffer officielt udfylde de manglende pladser på dets syvende række.

Det drejer sig om pladserne 115, 117 og 118, der er opdaget af et russisk-amerikansk forskerhold, mens stoffet på plads 113 er fundet af japanske forskere.

De fire kemiske nyheder er indtil videre udstyret med midlertidige navne, men foreningen IUPAC (International Union of Pure and Applied Chemistry) , vil snarest igangsætte en proces for at navngive de nye stoffer. En proces som opdagerne tildeles en væsentlig andel i.

Nye grundstoffer kan enten opkaldes efter mytologiske begreber, mineraler, steder eller lande, ejendomme eller videnskabsfolk.

Det periodiske system blev oprindeligt udviklet af den russiske kemiker Dmitrij Mendelejev helt tilbage i 1869.