Gymnasier skal lave dyreforsøg i virtuelt laboratorium

DTU-studerende udvider biotek-laboratorium, så elever kan udføre umulige forsøg online. Interessant, siger ekspert i læringsmidler på nettet.

Sådan ser en virtuel laboratoriemus ud på Biotech Academys Virtuelle Laboratorium 2.0 - et onlinelaboratorium, hvor gymnasieelever blandt andet kan designe lægemidler og teste dem på forsøgsdyr. (© Biotech Academy)

Design et lægemiddel og test det på et forsøgsdyr. Og se hvordan mus danner antistoffer mod sygdomme.

Det er to nye tilbud på den gratis webbaserede undervisningsplatform Biotech Academy's Virtuelle Laboratorium udviklet af DTU-studerende.

I et par år har gymnasieelever kunnet lege med forsøg, og nu bliver laboratoriet opgraderet med ny grafik og flere forsøg.

Biotech Academy
  • Platformen Biotech Academy er en selvstændig, non-profit organisation, der består af studerende fra DTU Systembiologi.
  • Biotech Academy har udviklet læremidler til grundskoler og gymnasier siden 2006.
  • Det bliver støttet af fonde.
  • Det er gratis at bruge laboratoriet på Biotech Academy's Virtuelle Laboratorium 2.0.
  • Det rummer pt. fire forsøg: designe lægemiddel og teste på forsøgsdyr, enzymer til vaskemiddel, antistoffer og vaccine, produktion af insulin ved at genmodificere gær til at behandle diabetes 2.

Kilde: Biotech Academy

Fx gør 2.0-udgaven af laboratoriet det muligt for eleverne at 'udføre' forsøg på internettet, som de ellers ikke ville kunne gøre, fordi de mangler udstyr og faciliteter på gymnasierne og heller ikke kan udføre forsøg på levende dyr.

Tørsvømning = virtuelt laboratorium?

I grundskolen bliver det ind imellem kritiseret, at eleverne skal lære at svømme ved tørsvømning på gulvet i klasselokalet, fordi der ikke er penge til undervisning i svømmehal. Og at tørsvømning ikke er godt nok.

Men man kan ikke sammenligne tørsvømning med det virtuelle laboratorium, selv om man heller ikke dér får hands-on, mener kommunikationsleder ved Biotech Academy Christina Bligaard Pedersen:

- Det vil ikke være muligt at lave forsøgene på gymnasiet, og på universitetet får studerende heller ikke hands-on på bioteknologi de første par år.

- I laboratoriet kan gymnasieeleverne derimod teste forsøgene elektronisk, så de får en fornemmelse af, hvordan man laver forsøget i virkeligheden. De finder også ud af, hvordan de skal designe lægemidlet, så det virker på forsøgsdyrene, siger Christina Bligaard Pedersen.

Kan noget andet end en tekst

Jeppe Bundsgaard er lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. Han forsker blandt andet i elektroniske læremidler.

Han mener, at sådanne online-laboratorier som Biotech Academy er en interessant udvikling inden for en type lærermidler, der ikke har været så meget af tidligere.

- Oplevelsen af interaktion, hvor man kan opstille hypoteser og ser, hvad der sker i et system, der handler ud fra de naturtro principper, er rigtig positivt, siger Jeppe Bundsgaard.

Samtidig kan sådanne laboratorier noget andet end en tekst, der ikke giver en erkendelse.

- Ved at stimulere noget, der ligner, får man en fornemmelse af processen og sammenhængen af, hvad der sker, hvis man gør sådan og sådan, siger Jeppe Bundsgaard.

Mere 'hands-on'

Inden for grundskolen er der med den nye skolereform en bevægelse hen mod mere 'hands on', så undervisningen bliver mere virkelighedsnær.

- Og man skal passe på med at tro, at alt kan virtualiseres, for man skal ikke underkende betydningen af dét at have kroppen med - fornemmelsen af materialer og berøringen, der giver noget andet end synet, siger Jeppe Bundsgaard.

- Men lige præcis den type simuleringer i online laboratorier er en god vej at gå til at forstå sammenhænge, siger Jeppe Bundsgaard.

Få flere til at læse videre

Biotech Academy's Virtuelle Laboratorium 2.0 rummer fire forsøg. Og det er gratis at bruge for gymnasierne.

- Vi håber, at laboratoriet vil inspirere eleverne til at læse videre, siger Christina Bligaard Pedersen.

Hun har selv leget med den tidligere udgave af laboratoriet da, hun gik på Rungsted Gymnasium, og hun er i dag selv studerende på andet år på DTU.

Sådan ser det virtuelle forsøgslaboratorium ud hos Biotech Academy (© Biotech Academy)