Lillebitte bi-hjerne har GPS-agtige evner

Bier er bedre end dig til at finde vej. Nu har forskere undersøgt, hvordan de gør.

Bihjerner har et effektivt indbygget navigationssystem. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix)

Hvordan kan en bi flyve direkte hjem til bistadet i bælgravende mørke og gennem tyk bevoksning, når den har været på natlig jagt efter føde?

Det har en gruppe svenske, engelske og australske forskere fundet svar på ved at måle, hvad der egentlig sker i biernes hjerner, når de navigerer.

Forskerne har dokumenteret deres resultater ved at putte biernes finde-vej-strategi ind i en robot, som fik en glimrende stedsans ud af manøvren.

Neuroner til fart og retning

Den internationale gruppe forskere har specifikt studeret nataktive regnskovsbier for at finde frem til de neuroner i biernes hjerner, der gør dem i stand til at holde styr på, hvor de er fløjet hen.

Biernes hjerner registrerer fart og tilbagelagt distance, og de er ikke afhængige af særlige kendetegn i landskabet.

- Vi viser, hvordan ”fart-neuroner” og ”retnings-neuroner” arbejder uafhængigt, men også hvordan de sandsynligvis samarbejder om at skabe en hukommelse, som bien bruger til at flyve lige hjem efter dens natlige ture i regnskoven, forklarer biolog Stanley Heinze fra det svenske Lund Universitet i en pressemeddelelse.

Selve forskningsresultaterne er offentliggjort i tidsskriftet ”Current Biology”.

Biologen er særligt fascineret af biernes evne til at finde den direkte vej hjem over kilometerlange distancer, fordi deres hjerner blot er på størrelse med et riskorn. En menneskehjerne er kæmpestor i sammenligning, og vi har 100.000 gange flere neuroner til rådighed – men er typisk nødt til at skulle have hjælp af en GPS for at kunne konkurrere med biernes stedsans.

Elektroder i bihjerne-størrelse

Forskningen på bierne er foretaget i et laboratoriemiljø, hvor der blev placeret elektroder i individuelle nerveceller i biernes hjerner under simuleringer af deres jagt på føde i regnskoven.

How bees find their way home: a robot implementation

Elektrodemålingerne blev suppleret med mikroskopiske undersøgelser af nervecellerne, og det hele blev bygget ind i en model af biens hjerne, som forskerne derpå proppede ind i en robot.

- Vi sendte robotten ud på tilfældige ruter, og modellen af biens navigationssystem gjorde den i stand til at finde direkte tilbage til udgangspunktet, siger biolog Stanley Heinze. Robottens navigationsevner er demonstreret i videoen herover.

Tidligere studier har vist, at pesticider kan have en negativ effekt på biers evne til at navigere. Biologen fra det svenske universitet mener, at hans og kollegernes forskning kan være et nyttigt bidrag til bestræbelserne på at undgå at ramme bierne på det punkt.