Mystisk militær-rumskib lander efter 718 dage i rummet

X-37B hedder den ubemandede rumfærge, som landede i weekenden efter rekordlang tid i kredsløb.

Det vides ikke hvad den ubemandede rumfærges konkrete formål er. US Air Force siger selv, at de bare tester fremtidens rumteknologi.

VIDENSKABSBILLEDET

Søndag morgen amerikansk tid landede rumflyet X-37B på Kennedy Space Centres rumfærge-landingsbane i Florida, efter det havde været næsten to år i kredsløb.

Rumflyet var opsendt for fjerde gang og har denne gang været i rummet siden maj 2015. Men det amerikanske flyvevåben har ikke på noget tidspunkt ville fortælle, hvad flyet egentlig laver.

Måske netop derfor har der floreret mange teorier om fartøjets formål. Nogle mener, det er et rumvåben, der kan angribe eller fange satellitter, mens US Air Force højst vil indrømme, at X-37B bare tester teknologier til fremtidens rumfart.

Mini-rumfærge opsendes med raket

X-37B er en slags ubemandet rumfærge, der blev opsendt første gang i 2010. Det kaldes også for OTV, der står for Orbital Test Vehicle.

Selvom X-37B ligner NASAs bemandede rumfærger, er der stor forskel - specielt i størrelsen. X-37B er kun 8,8 meter lang og med et vingefang på 4,6 meter - til sammenligning var NASAs rumfærger 37 meter lange og havde et vingefang på 24 meter.

X-37B opsendes normalt på en Atlas V-raket og lander så ligesom rumfærgen på en landingsbane. I modsætning til den bemandede rumfærge, klarer den dog hele landingen selv.

X-37B er en robotudgave af rumfærgen i miniputformat. Den er kun 8,8 meter lang mod rumfærgens 37 meter.

Barndom som NASA-projekt

Fartøjet havde sin spæde barndom hos NASA helt tilbage i 1999. Rumagenturet udviklede grundformen X-37 som et forslag til et nyt fartøj til at gå i kredsløb om Jorden. Men allerede i 2004 blev opgaven overført til forsvarsministeriet, som gav Boeing opgaven med at bygge den hemmelighedsstemplede udgave X-37B.

Da X-37B landede sidste gang efter 674 dage i rummet (tilbage i oktober 2014), gættede astrofysiker Ole G. Knudsen fra Steno Museet i Aarhus på, at det amerikanske flyvevåben bruger X-37B til at teste teknologiers udholdenhed i rummet. Fx hvordan instrumenter og batterier klarer sig efter lang tids dvale i det iskolde rum.

En anden pointe Ole G. Knudsen dengang påpegede var, at flyet muligvis kan flyve med farlig last, da det ikke skal igennem samme sikkerhedsprocedurer, som NASA kræver.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve