Rum-signal stammede fra hemmelig sovjetisk satellit

Tidligere rapporter om et signal fra en fjern stjerne var en fejl, fortæller de russiske forskere.

Det var radioastronomer ved det 600 meter store radioteleskop Ratan-600, der rapporterede om et signal fra en fjern stjerne. Nu er historien dog en anden.

Et meget usædvanligt radiosignal opfanget af Ratan-600 radioteleskopet i det nordlige Kaukasus i Rusland, har vist sig at have en anden oprindelse end det ydre rum.

Det skriver det russiske nyhedsbureau Tass.

- Vi har ganske rigtigt opdaget et usædvanligt signal. Men yderligere undersøgelser viste, at signalet stammede fra en sovjetisk militærsatellit, som ikke var indført i nogen af katalogerne over himmellegemer, siger direktøren for Instituttet for Anvendt Astronomi, ved det Russiske Videnskabsakademi, Alexander Ipatov til Tass.

Signal-opdagelsen blev ellers først rapporteret som om, at det kom fra stjernen HD 164595 i stjernebilledet Herkules 94 lysår væk. En stjerne der minder meget om Solen.

En af forskerne der arbejder på teleskopet forklarer, at de brugte radioteleskopet til at lede efter sollignende stjerner. Og det var under den søgning, at radioastronomerne fandt det mystiske signal.

Allerede dengang mente forskerne åbenbart, at der sandsynligvis var tale om forstyrrelser af jordisk oprindelse. Men de bad for en sikkerheds skyld andre radioteleskoper om at lytte til stjernen.

Den del af den spændende historie, som viste sig at være knap så spændende, blev opfanget og spredt af den respekterede radioastronom Paul Gilster, der driver amatørsitet Centauri Dreams.

Signalet var dog interessant nok til, at flere store amerikanske SETI-forskerhold, rettede antennerne mod den sollignende stjerne. Og at signalet kunne stamme fra Jorden, er altid en mulighed, der skal afsøges i sådan en situation.

Forskerne bag det oprindelige resultat var ifølge Tass i færd med at udsende en tilbagetrækning af historien, da den blev rapporteret internationalt - halvandet år efter signalet blev registreret.