Zika-vaccine afprøvet på mennesker

Vaccinen aktiverede immunsystemet uden af have de store bivirkninger.

Hvis moderen bliver smittet med zika mens hun er gravid, kan børn fødes med microcephali. Derfor er viraen frygtet i bl.a. Sydamerika. (Foto: MARCO BELLO © Scanpix)

En gruppe amerikanske forskere har netop afsluttet den første kliniske afprøvning af en mulig zika-vaccine.

Kun 40 mennesker fik vaccinen. Alle udviklede efterfølgende antistoffer og ingen havde alvorlige bivirkninger.

Pablo Tebas, professor ved University of Pennsylvaniaved, står i spidsen for udviklingen:

- Med de her nye resultater er vi et skridt tættere på at have en måde at undgå en infektion, som kan medføre alvorlige fødselsdefekter og forsinket udvikling i spædbørn født af mødre, som har været smittet med Zika, fortæller han i universitetets pressemeddelse.

DNA-vacciner

DNA-vacciner medfører ikke nogen infektionsrisiko modsat nogle traditionelle vacciner, der består af svækkede eller døde bakterier eller virus.

DNA vacciner kan desuden aktivere både bedre beskyttende antistoffer og beskyttende hvide blodlegmer, som gør en hurtigt rask igen. Det kan protein-vacciner som årets influenzavaccine ikke. DNA efterligner en levende virus uden at være det, og det giver en bedre og langvarig beskyttelse.

DNA-vacciner har samtidig en bredere dækkende og mere langvarig beskyttelse for de influenzatyper og varianter, der cirkulerer og opstår. Metoden er vist sikker i dyr og mennesker i en række undersøgelser siden 1994 verden over. Og så vaccinen gives uden nåle.

DNA-vacciner blev beskrevet for over tyve år siden og fundet værdifuldt. Som med alle vacciner er det dog er vanskeligt at udvælge de proteiner fra virus, som DNA-vaccinen skal danne.

Kilder: WHO, Københavns Universitet, professor ved Statens Serum Institut, Anders Fomsgaard.

Resultaterne blev igår publiceret i det anerkendte videnskabelige tidsskrift New England Journal of Medicine.

Andre forskere har netop offentliggjort et forsøg med aber, og er nu klar til at teste den lovende vaccine på mennesker.

Beskytter mus mod Zika

Udviklingen af antistoffer er en af de afgørende måder kroppen kan beskytte sig selv mod vira. Derfor er Pable Tebas og hans kollegaer meget positive over at se, at alle 40 testpersoner udviklede antistoffer efter at have fået vaccinen.

Men for at afprøve, om antistofferne reelt beskyttede mod Zika, isolerede man dem fra testpersonernes blod og gav dem til mus, som herefter blev udsat for Zika-virus.

Det viste sig, at musene var beskyttet mod Zika.

Ny alternativ tilgang

Vaccinen er såkaldt DNA-baseret. Den type vacciner er stadig meget nye og ses som et alternativ til de typiske vacciner.

Derfor mener forskerne bag vaccinen også, at den stadig skal vurderes grundigt, før en eventuel godkendelse. For selv om at ingen af de 40 deltagere umildbart havde større bivirkninger, kan man endnu ikke være sikker på at vaccinen er sikker for alle, skriver forskerne i konklusionen.