Spiderman kan umuligt være større end en gekko

Mennesker skal bruge størrelse 145 i sko for at kunne kravle på vægge. Det viser undersøgelser af 225 dyr, der kan kravle på vægge.

Gekkoer har nået den maksimale størrelse for dyr, der kan kravle på vægge ved hjælp af klæbepuder. (© A.Hackman/D.Labonte)

Mange dyr er i stand til at kravle op ad lodrette vægge og hænge fra loftet. Men deres størrelse er afgørende for, om det kan lade sig gøre.

Det viser forskning fra University of Cambridge, der for nyligt blev offentliggjort i tidsskriftet PNAS.

Krybdyr som gekkoer har faktisk nået grænsen for hvor stor man kan være, og stadig være i stand til at kravle på væggen.

Forskerne anslår, at et menneske ville være nødt til at dække 40 procent af kroppens overflade, eller 80 procent af forsiden af kroppen, med klæbepuder for at kunne kravle på vægge ligesom Spiderman.

Jo større volumen er i forhold til overfladen, jo større klæbepuder kræves der for at kunne kravle på vægge. (© David Labonte/Cambridge University)

Kræver størrelse 145 i sko

Jo større du er, jo mere af dig, bliver nødt til at være klæbrig, hvis du vil kravle på vægge. Men de klæbrige fødder, ville hurtigt få en størrelse, der vil gøre almindelig bevægelse helt umulig.

Forskerne fandt ud af, at små mider bruger omkring 200 gange mindre af deres kropsareal på klæbepuder end gekkoerne, som er de største dyr, der bruger teknikken.

Lige så snart dyrene bliver større, bliver det for upraktisk at bruge klæbepuderne.

- Hvis et menneske skulle ønske at gå op ad en væg, som en gekko gør det, skulle vi have upraktisk store fødder. Vi ville skulle bruge en størrelse 145 i sko, siger Walter Federle fra Cambridge University's Zoologi-afdeling i en pressemeddelelse.

Overfladens andel falder

Forklaringen ligger i, at i takt med at dyr vokser i størrelse, falder andelen af overfladen i forhold til volumen.

En myre har en stor overflade men en meget lav volumen, mens en blåhval mest består af volumen - og ikke meget overflade.

Størrelsen sætter altså en evolutionær begrænsning for at bruge klæbepuder. Større dyr har i stedet udviklet kløer og tæer, som de kan gribe fast med.

Forskerne sammenlignede i alt 225 klatrende dyr. Blandt andet insekter, frøer, edderkopper, øgler og pattedyr.

Forskerne testede 225 forskellige arter for størrelsen på deres klæbepuder. Nogle frøer klarede sig med mindre klæbepuder, der til gengæld havde en større klæbeevne. (© David Labonte/Cambridge University)

Spiderman burde være en frø

Undersøgelserne gav forskerne større indsigt i hvordan klæbepuderne udvikles rent evolutionært.

- Klæbepuder på klatrende dyr er et perfekt eksempel på ensartet evolution, hvor forskellige arter uafhængigt, og gennem vidt forskellige evolutionshistorier, er nået frem til den samme løsning på et problem. Når det sker, er det tydeligt tegn på, at det er en rigtig god løsning, siger den ledende forsker Dr David Labonte i pressemeddelelsen.

Forskerne mener, at de kan lære af disse evolutionære løsninger i forhold til udviklingen af menneskeskabte klæbemidler.

En løsning på Spidermans problem kan måske være at gøre hans klæbepuder mere klistrede.

Sådan har visse frøer nemlig omgået de evolutionære begrænsninger ved store fødder.

Men så burde han måske hedde Frogman i stedet. Og så ville det jo være en noget anden fortælling.