Analysefirma: Apples ur tager stor føring på lille marked

Med 12 millioner solgte Apple-ure i 2015, har det amerikanske firma taget størstedelen af markedet.

Hvis Canalys tal holder, er markedet for smart-ure indtil videre temmelig småt. (© Apple)

Apple Watch stod for to tredjedele af alle solgte smart-ure sidste år.

Det skriver analysefirmaet Canalys i en rapport over salget af smart-ure og andre såkaldte wearables i 2015.

Firmaet vurderer, at Apple samlet set solgte 12 millioner ure - de fem millioner alene i sidste kvartal, som altid er særligt godt på grund af julesalget.

Apple oplyser indtil videre ikke selv salgstal for Apple Watch, men har puttet uret ind i den regnskabsmæssige kategori andet.

Android er overraskende langt nede

På andenpladsen finder man iPhone-firmaets evige konkurrent Samsung, efterfulgt af Pebble, mens Huawei kom ind på fjerdepladsen.

Man skal altså for en sjælden gangs skyld et stykke ned i feltet for at finde Googles Android-styresystem.

Samsungs ur Gear2 kører nemlig det sydkoreanske firmas eget styresystem Tizen, ligesom Pebble også kører eget OS.

Kinesiske Huawei er den, indtil videre, mest succesfulde producent af Android-ure.

Smart-ure er en niche

Med omkring 18 millioner solgte smart-ure på verdensplan i 2015 viser Canalys tal med al tydelighed, at smart-ure stadig er en temmelig ubetydelig kategori på computermarkedet.

For at sætte tallet i perspektiv solgte Apple 74,5 millioner iPhones alene i sidste kvartal.

De mere fitnessorienterede 'bands', der ligeledes bæres på håndleddet, er faktisk mere populære end smart-urene. De solgte ifølge Canalys 37 millioner eksemplarer i 2015.

Her det firmaet FitBit der er ledende, efterfulgt af kinesiske Xiaomi.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve