Apple Watch floppede under juletræerne

Apples smart-ur solgte langt mindre end ventet i julekvartalet. Men markedet vokser hurtigt.

Det er det bedst sælgende - men sælger ikke specielt meget, og skuffede i forhold til forventningerne i julekvartalet. (Foto: Edgar Su © Scanpix)

Da den jule-afholdende del af planetens befolkning for to måneder siden pakkede gaver ud, var der langt færre Apple-ure blandt pakkerne end ventet.

Det viser en ny analyse fra IT-analysehuset IDC, der netop har frigivet salgstal for de såkaldte wearables i fjerde kvartal.

Tallene viser, at Apple har plantet sig solidt på andenpladsen efter Fitbit, der dog fortrinsvis sælger billigere og simplere fitness-orienterede armbånd og ure.

Næsten 20 procent mindre end ventet

Apple solgte 4,1 mio. Apple-ure i kvartalet - blot 200.000 enheder mere end i sommer-kvartalet. I urets debutkvartal solgte det 3,6 mio. eksemplarer ifølge IDC, men julekvartalet plejer at byde på et markant boost til salget.

I sommer sagde Apple-chef Tim Cook i en telekonference, at Apple ventede at julekvartalet ville byde på stor fremgang til Apple-uret. Ifølge flere medier havde analytikerne ventet et salg på pænt over fem mio. ure i kvartalet.

I kvartalet havde Apple 15 procent af det samlede marked, mod små 30 procent til Fitbit. Xiaomi, Samsung og Garmin er de øvrige i top 5.

Google-urene klarer sig yderst sløjt

Markedet er dog vokset samlet set med 126,9 procent til 27,4 mio. enheder globalt - men det er inklusive den overflod af simple og prisbillige fitness-dimser, der er er på markedet.

Kigger man alene på smart-ur-markedet, er Apple størst, men hverken Apple, Google, Samsung eller nogen andre produkter er slået bredt igennem, trods flere års forsøg på at få forbrugerne til at interessere sig for dem.

Producenter af ure med Googles Android Wear er så små, at de ikke fremgår af statistikken.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve