Computerprogram vinder over Europas førende Go spiller

Kunstig intelligens vinder nu over mennesket i verdens måske mest komplekse brætspil.

For første gange nogensinde er det lykkedes at lave et computerprogram, der kan slå nogle af verdens førende udøvere af spillet Go. Uddrag fra forsiden af det videnskabelige tidsskrift Nature 28. januar. (© Nature)

Det er 19 år siden at den skakspillende computer Deep Blue satte den russiske stormester Gerry Kasparov skakmat.

For første gang nogensinde lykkedes det i oktober computerprogrammører fra den britiske Google ejede virksomhed Deepmind, at udmanøvrere en professionel spiller af det klassiske orientalske brætspil, Go.

Ligesom i skak spilles Go af to spillere, der på skift flytter henholdsvist sorte og hvide brikker på en ternet spilleplade, for at omringe og indtage modstanderens brikker og territorium. Dog er Go langt mere komplekst.

I forhold til kunstig intelligens har netop Go længe været betragtet som det mest udfordrende af alle klassiske spil, fortalte forskerne under en pressekonference tirsdag, forud for at deres metode præsenteres i tidsskriftet Nature.

Algoritme nærmer sig menneskelig tankegang

- Mens skak gennemsnitligt giver spilleren omkring 20 muligheder pr træk, tilbyder Go mere end 200, forklarer medforfatter Demis Hassabis til studiet, der pryder forsiden af det anerkendte tidsskrift.

Og modsat skak, hvor brikkerne har forskellige evner tilknyttet, er brikkerne i Go langt sværere at forudsige, fortæller han.

Algoritmen i computerprogrammet AlphaGo anvender hvad programmørerne kalder ’dybe neurale netværk,’ der uafhængigt af hinanden, tager bestik af dels brikkernes position på brættet, og dels afgør hvordan næste træk foretages mest optimalt, for at vinde.

Det er en langt mere menneskelig tilgang til at forudsige en vinder, end ved tidligere forsøg, forklarer studiets hovedforfatter David Silver.

De ’dybe neurale netværk’ er dels programmeret gennem endeløse erfaringer fra rigtige Go spilleres dyster, dels ud fra de erfaringer, som programmet har gjort sig, ved at spille mod sig selv gennem cirka 30 millioner dyster.

Resultatet blev en algoritme så stærk, at den dels udraderede alle andre digitale Go programmer, samt satte den forsvarende europamester Go spiller Fan Hui til vægs med cifrene 5-0.

Genvej til løsning af hidtil uløselige problemer

Forskerne bag den nyudviklede algoritme håber at deres resultater vil være med til at rykke barrieren for hvad kunstig intelligens kan byde på i fremtiden.

Demis Hassabis siger at den nyopdagede teknik på sigt kan bidrage til at løse nogle af verdens store problemer.
- Lige fra at kunne forbedre klimamodellerne, til at analysere komplekse sygdomme, fortæller han.

Til marts udfordres verdens førende Go spiller gennem det seneste årti, Lee Sedol, af AlphaGo programmet under en række matcher i Sydkoreas hovedstad Seoul med en million dollars på højkant.

Natures egen video om opdagelsen.

Go er opfundet i Kina for 3000 år siden og er vidt udbredt i Asien, hvor omkring 1000 fuldtids professionelle spillere blandt andet dyster på dedikerede tv-kanaler.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve