Vi er kommet helt tæt på kendtes liv og bag om fx X-factor med Snapchat .

Og der er blevet skrevet dagsordensættende tweets og kryptiske, politiske digte på Twitter.

Det er et skæbneår for Snapchat. Da Instagram integrerede Snapchats kernefunktion i deres medie, blev behovet for tjenesten mindre

Rasmus Fisker, Ekspert i Sociale Medier

Både Snapchat og Twitter er stadig i top fire over dagligt mest brugte sociale medier sammen med Instagram og Facebook, ifølge DR Medieforsknings årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier.

Men sådan bliver det ikke ved med at være. Det mener ekspert i sociale medier, Rasmus Fisker:

- Instagram har stjålet Snapchats kernefunktion med at uploade små video-bidder, og Twitter får stadig færre, men mere aktive brugere, siger han.

Satsning på nye foto-teknologier kan sikre overlevelse

I januar var der på global plan 600 millioner aktive Instagram-brugere, men kun halvt så mange aktive Snapchat-brugere, viser statistik-portalen Statista.

- Det er et skæbneår for Snapchat. Da Instagram integrerede Snapchats kernefunktion i deres medie, blev behovet for mediet mindre, siger Rasmus Fisker.

Danskerne er dog stadig oftere dagligt forbi Snapchat end Instagram. Men tingene ændrer sig meget i øjeblikket, vurderer Rasmus Fisker:

- Snapchat ser faktisk ikke sig selv som et social medie men derimod en fototjeneste. Det, kombineret med det faktum at Snapchat har en del opdateringer på vej til app’en, kan sikre tjenestens overlevelse i fremtiden, men der skal ske noget i 2017, hvis ikke de skal se sig slået af Instagram, siger han.

Senest har Snapchat lanceret Spectacles, der er en solbrille med et integreret videokamera, som skal gøre muligheden for at dele minder på Snapchat bedre end via mobilens kamera.

- Facebook fokuserer fx på virtual reality og 360-graders video-teknologier, der er dyre for forbrugerne. Hvis Snapchat kan få hul på fototeknologierne, så har de en mulighed, siger Rasmus Fisker.

Snapchat's Spectacles kom frem sidste år. REUTERS/Brendan McDermid (Foto: Brendan MCDermid © Scanpix)

Et medies død - et andet medies brød

Kun omkring fem procent af danskerne er dagligt forbi Twitter. Til sammenligning er 64 procent dagligt forbi Facebook.

De sociale medier i tal

- Facebook er det medie, der over hele verden har flest aktive brugere og 64 procent af danskerne er dagligt på Facebook

- Det sociale billeddelings-medie Instagram ligger også som en storfavorit blandt sociale medier 17 procent af danskerne er dagligt forbi mediet

- Snapchat er særligt populært blandt unge. Måske fordi dens kernefunktion gør det muligt at sende fortrolige billeder, der forsvinder efter maks. 10 sekunder

- Twitter har aldrig rigtig vundet danskernes hjerter, men er stadig populært blandt politikere, journalister og kommunikationsfolk

Kilder: Statista 2017, DR’s medieanalyse 2016 og Rasmus Fisker

Og der var færre månedlige aktive Twitter-brugere sidste år end forrige år, siger Rasmus Fisker:

- De brugere, der er aktive, er meget aktie. Det er særligt mediefolk og politikere, der stadig ivrigt bruger Twitter.

Udviklingen betyder altså ikke, at mediet er ved at dø fuldstændig. Men da Twitter ofte kommer ud med dårlige regnskaber, er det et medie, der kæmper for sin overlevelse.

Senest måtte Twitter lukke undermediet Vine, der ellers kunne ses som frontløberen til Snapchat, hvor man kunne lave mini-videoer.

På den måde har Vine til en vis grad givet medvind til Snapchat, som nu ser sin kernefunktion stjålet af Instagram.

Nicher og flugt til messenger-apps

Svaret på alle fremtidsudsigter i forbindelse med internettet synes ofte at starte med “niche”. De store dagblade bliver udfordret af nichemedier, der fx også får mediestøtte .

Det gælder også for de sociale medier.

I Asien er WeChat til en vis grad internettet. Det kommer vi også til at opleve i Europa på et tidspunkt

Rasmus Fisker

- Twitter har altid været et nichemedie i Danmark og bliver det i stadigt højere grad. Det samme kan Snapchat blive. Og også fremadrettet vil brugerne fordele sig på nogle mindre nichemedier, siger Rasmus Fisker.

Det kunne fx være musical.ly, hvor man kan uploade små musikvideoer eller Fishbrain, der er til folk, der er interesseret i lystfiskeri.

- Men fremfor alt rykker messenger-servicer frem, siger han.

I udlandet er det WeChat og WhatsApp, der hitter. Og i Danmark er det Facebooks tjeneste Messenger, brugerne går til. Globalt set er der 1000 millioner aktive Messenger-brugere.

- Det stiller krav til virksomhederne, som klør sig selv i håret for at finde ud af, hvordan de så får fat i deres målgruppe, når de ikke på samme måde er til stede på traditionelle sociale medier, siger Rasmus Fisker.

I Asien har messenger-servicen WeChat integreret nye teknologier, så man slet ikke behøver bruge andre apps end den. Med WeChat kan brugerne fx forny deres pas, overføre penge og spille spil.

- I Asien er WeChat til en vis grad internettet. Det kommer vi også til at opleve i Europa på et tidspunkt, forudser Rasmus Fisker.