Endnu en mobilgigant tillader reklameblokering

I efteråret begyndte Apple at tillade små apps, der fjerner reklamer fra nettet. Nu følger Samsung efter.

Samsung-brugere kan nu også skrælle reklamer væk fra nettet. (Foto: Jung Yeon-je © Scanpix)

Endnu et spark over knæet rammer nu annoncører og netsteder, der finansierer deres aktiviteter med indtægter fra reklamer.

Det er verdens største mobilproducent, Samsung, der følger efter Apple, der sidste år begyndte at tillade reklameblokeringsværktøjer i iPhonens App Store.

Den nyeste udgave af Samsungs egen præ-installerede browser på Android 5 og nyere tillader nu også, at brugerne installerer et reklame- og tracker-filter, der effektivt skræller reklamerne og tracking væk.

Det foregår i praksis ved at brugerne henter en app i Googles Play Store, og allerede fra første færd er to velkendte titler på plads, nemlig Crystal og Adblock Fast, der begge kendes fra Apples platform.

Fjerner også sociale knapper

Filtrene fjerner ikke kun reklamer, men også tracking - altså dataindsamling fra fx sociale medier, der bruger like- og deleknapper til at samle data ind rundt omkring fra nettet, og som bruges til at overvåge og registrere brugernes adfærd og interesser.

Reklameblokering er blevet et tiltagende problem de senere år, og allerede sidste år viste en rapport fra Adobe, at 23 procent af danskerne fjerner reklamer fra nettet. Senest har en rapport fra DRs medieforskning estimeret, at godt hver tredje dansker fjerner reklamer.

Reklameblokering er ikke et nyt fænomen på Googles Android-platform, hvor flere trejdepartsbrowsere hele tiden har kunnet løse opgaven. Det samme kan browseren Firefox, der har reklame- og trackingfiltre indbygget, som kan slåes til.

Tabte retssager

Reklameblokering er et stort problem for blandt andet mediehuse, der finansierer deres net-journalistik med reklamer, og i Tyskland forsøgte en række udgivere over et par omgange sidste år at gå rettens vej for at stoppe en af de mest populære plugins, Adblock Plus.

Udgiverne tabte dog sagen mod Eyeo, selskabet bag adblocker-udvidelsen.

På smartphones kan reklamer være en ganske dyr fornøjelse, fordi de æder af brugernes datapakker, og dermed koster brugeren penge.
Filtrene retter sig kun mod Samsungs egen mobilbrowser, ikke Googles Chrome til Android.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve