Facebook afprøver streaming af originalt indhold

Den nye videoservice vil fokusere på reality-tv, live-sport og små dokumentarfilm.

Facebook afprøver en ny videofunktion med indhold fra udvalgte samarbejdspartnere (Foto: Esben Hardenberg © Facebook/screendump)

Et nyt videotiltag er i disse dage på vej til udvalgte Facebook-brugeres smartphones, computere og TV-apps, fortæller websitet TechCrunch.

Tiltaget kaldes Watch, og det kommer til at indeholde en blandet pose videobolcher, blandt andet et TV-køkken program, direkte baseballkampe og livestreamet safari fra kanalen Nat Geo WILD. Videoproducenterne får 55 procent af reklameindtægterne, mens Facebook beholder de resterende 45 procent.

Ifølge Facebook-boss Mark Zuckerberg vil SoMe-giganten skabe en ny måde at se videoindhold på: At se en udsendelse behøver ikke være en passiv handling. Det kan være en chance for at dele en oplevelse og bringe mennesker med lignende interesserer sammen, skriver han i ovenstående statusopdatering.

Del af en større videosatsning

Facebook har gennem længere tid arbejdet på at få video til at 'spille' på deres platform. Det har bl.a. resulteret i muligheden for at sende live-video på Facebook og adskillige opdateringer til kameraet, der opfordrer til mere eller mindre udknaldet brug.

Billeder taget med kamerafunktionen i Facebook-appen lader brugeren skeje ud med effekter. (Foto: Esben Hardenberg © Esben Hardenberg)

Hvis den nye funktion bliver en succes hos testgruppen, kan vi forvente, at den lander i vores apps før eller siden. Sker det, bliver vi anbefalet indhold baseret på den information, Facebook har om os, og vi vil kunne dele yndlingsvideoer på vores tidslinje eller reagere på videoen, mens vi ser den.

En tidligere Facebook-opdatering reklamerede for videofunktionalitet ved at placere et ikon centralt på skærmen, men det er siden blevet fjernet, hvilket viser, at opskriften på, hvordan Facebook bedst udnytter video, endnu ikke klar til Den Store Bagedyst. Fokus på den nye satsning ligger på reality-tv, sport og små dokumentarfilm.

Kampen om opmærksomhed

Kampen om videoseerne udkæmpes mellem adskillige teknologifirmaer, bl.a. Netflix, HBO og Amazon. Den er del af en større kamp for vores digitale opmærksomhed i det hele taget, for jo længere tid firmaerne kan holde os i deres apps, des højere aktiekurs og gladere investorer får de.

Om videosatsningen kommer til at spille en afgørende rolle i kampen om opmærksomheden, må vi vente med at få svaret på. Slår det fejl, vil Facebook uden tvivl forsøge igen.

Og videohesten er langt fra den eneste, Facebook spiller på. De ejer nemlig som bekendt også de populære apps Instagram og WhatsApp samt virtual reality-firmaet Oculus, og har derfor rig mulighed for at kapitalisere på vores digitale tidsfordriverier.