Facebook vil snage i dine shoppingvaner

Nu vil Facebook også følge dig, når du er offline. Med nye værktøjer kan butikker, du kun har besøgt i den virkelige verden, sende annoncer til dig og dine venner online.

Facebooks skaber Mark Zuckerberg sagde i sommers, at virksomheden var sat i verden for at gøre verden "mere åben og forbundet". Virksomhedens seneste tiltag drejer sig om at forbinde brugernes profiler med de butikker, de har besøgt ude i virkeligheden. (Foto: ROBERT GALBRAITH © Scanpix)

Facebook er det altoverskyggende sociale medie, og den status har virksomheden opnået på grund af de enorme mængder data, som den indsamler om sine to milliarder brugere.

Det er heller ikke nogen hemmelighed, at virksomheden hele tiden leder efter nye data, som den kan indsamle om brugerne, og konstant finder på nye måder at krydse alle oplysninger med hinanden på.

Virksomhedens seneste påfund skal gøre det muligt at spore Facebooks brugere, når de er offline, skriver tech-mediet Engadget.

Kort fortalt kan virksomheder forbinde deres lokale kundedatabaser med Facebooks database over sine brugere. En tøjforretning kan dermed få adgang til at reklamere direkte til de kunder, der for nyligt har besøgt butikken.

Et opkald afslører din profil

Den nye dataindsamling er ikke begrænset til fysiske besøg. Facebook fortæller også i sin præsentation af værktøjet, at et ejendomsmæglerfirma vil kunne sende Facebook-annoncer til de personer, der har ringet til dem.

Altså kan virksomheden finde deres kunders Facebook-profiler ud fra de telefonnumre, der har ringet til dem.

Facebook tilbyder også, at vise annoncer til brugere, som minder om den målgruppe, der har besøgt din butik eller ringet til din virksomhed.

Facebook opfordrer de fleste brugere til at koble et telefonnummer til deres konto. Hvis en virksomhed beder Facebook om at sende annoncer til de kunder, der har ringet til virksomheden, er det nemt for Facebook at finde nummeret frem.

Som standard beder Facebook-appen på din telefon også om adgang til telefonens GPS-system. Dermed er det også trivielt for Facebook at finde ud af, hvilke brugere, der har været i nærheden af en given virksomhed.

På med den digitale camouflage

Hvis du ikke bryder dig om den her indsamling af informationer, kan du gøre et par forskellige ting. Du kan i telefonens indstillinger sørge for, at Facebook-appen ikke har adgang til telefonens GPS.

Du kan også lade være med at oplyse dit mobilnummer til Facebook, så du ikke kan søges frem i virksomhedens databaser.

Vær dog opmærksom på, at Facebook også bruger dit telefonnummer til at bekræfte din identitet, hvis din konto bliver hacket, og du mister kontrollen over den. Her kan du dog oplyse en e-mail eller en vens e-mail i stedet for et telefonnummer.

Facebooks salg af annoncer har været kritiseret i medier verden over de seneste uger, fordi man kunne målrette annoncer mod antisemitter, og fordi falske konti fra Rusland viste sig at have brugt over en halv million kroner på 3.000 annoncer i forbindelse med det amerikanske valg.