Facebooks synes-godt-om-knap får selskab

Den længe ventede synes-dårligt-om-knap kommer ikke. Men det gør fem andre reaktioner, der skal supplere den nuværende Like-knap hos Facebook.

Facebook har fået ballade for at tracke brugerne via like-knapperne. Nu får knapperne selskab. Yay-knappen på billedet blev dog droppet. (Foto: facebook)

Wow, haha, kærlighed, trist og vred.

Sådan lyder de fem knapper, der snart vil dukke op på Facebook og som skal udgøre engevaldig udbygning af selskabets nuværende 'like'-knap eller på dansk: Synes godt om-knap.

Knapperne begynder at dukke op inden for de kommende dage, og vil altså ikke indeholde den ellers stærkt efterspurgte nedadvendte tommelfinger.

Det siger Facebooks produktchef, Chris Cox i et interview med Bloomberg.

Ikke en overraskelse

De famøse knapper er ikke just en overraskelse. Allerede sidste år annoncerede stifter Mark Zuckerberg, at en håndfuld nye reaktioner var på vej, og at den nedadvendte tommelfinger ikke ville blive en af dem, selv om mange brugere havde efterspurgt en sådan.

Udtalelsen skabte - paradoksalt nok - et større postyr på det sociale medie, hvor folk i flæng protesterede over planerne om at introducere en synes-dårligt-om-knap, selv om Zuckerberg netop havde forklaret, at det ikke ville ske.

Like-knappen er blevet et af Facebooks stærkeste varemærker, og den vil fortsat være at finde på det sociale medie. Men trykker man knappen og holder den inde, dukker de andre knapper op.

Det fremgår ikke klart, hvornår danskerne får de nye knapper at se, men Facebooks opdateringer kommer vanligvis i bølger. Knapperne har allerede været testet i blandt andet Spanien og Irland.

Indsamler masser af data

Facebooks Like-knapper er i Europa genstand for både en retssag og en masse kritik, fordi knapperne også benyttes til at indsamle data om brugernes færden på tværs af nettet.

Når man ser en like-knap på en artikel hos et netmedie, på kommunens hjemmeside eller et andet sted på nettet, kan Facebook således registrere, at man har været der, også selv om man ikke trykker på knappen.

Det sætter selskabet i stand til at følge ens færden på nettet, hvilket Facebook bruger til at tilpasse reklamer til brugerne.

I Belgien opstod der sidste år en større balladesag, da det kom frem, at Facebook også overvåger netbrugere, der ikke har oprettet en profil på det sociale medie og i Østrig er selskabet blevet sagsøgt af 25.000 brugere, heriblandt 358 danskere, for at indsamle data om folk via like-knapperne, uden at oplyse grundigt nok om det.

Facebook meddelte i efteråret, at selskabet nu vil begynde at bruge de indsamlede data til at målrette reklamer.

Flere plugins og filtre til både Firefox, Chrome og iOS beskytter mod dataindsamling via sociale knapper.

Om få dage kan du mere end bare 'synes godt om'. Hvilken knap tror du, du vil bruge flittigst?

Opslået af DR Nyheder på 28. januar 2016

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve