Fed, men langt fra færdig. Apple fylder 40.

ANALYSE: 1 april er det 40 år siden Apple blev grundlagt. Vi gør status i anledning af fødselsdagen.

Der er nok ganske meget at smile af hos Apple, selvom der også er udfordringer i fremtiden. (Foto: Anders Høeg Nissen)

Det ville være synd at sige, at Apple står ved en skillevej. Det går alt for godt til den slags dramatik.

Men i en tid med vigende vækst, innovationsudfordringer og truende skattesmæk er fremtiden for teknologi-giganten måske lidt ufokuseret.

Kan man ligefrem tale om en begyndende midtvejs-krise?

En gigant på toppen af sin karriere

Apple er, næsten uanset hvordan man gør regnskabet op, et imponerende firma.

Anders Høeg Nissen

Anders Høeg Nissen er journalist og vært på programmet Harddisken på P1. Her har han siden 1997 lavet radio om alt fra mobilspil over netneutralitet til rumturisme.

Se profil

115.000 ansatte, over 450 butikker i 16 lande, et væld af dyre, men populære produkter - og en pengekasse i en kategori som næsten unddrager sig forståelse.

6000 paller fyldt med 100 dollar-sedler, og så er vi ved at være der…

Apple er kommet langt siden den ydmyge begyndelse, og det er en historie som er fortalt mange gange, også af Apple selv ved den seneste lancering (med lidt hjælp udefra).

Men Apple anno 2016 er også et firma med udfordringer.

Innovationsudfordringer og opbremsning

I disse uger drejer det sig især om kryptering, sikkerhed og beskyttelse af private data, og diskussionen om hvorvidt man i en aktuel terrorsag skal hjælpe FBI eller ej, splitter især den amerikanske befolkning.

Men Apple står også i en vis grad på usikker grund når det gælder iDimserne og de andre produkter i fremtiden.

Der bliver jævnligt sat spørgsmåltegn ved firmaets evne til fortsat at innovere og udvikle nye gadgets og tjenester, og for de ellers så dominerende iPhones forventer Apple selv stagnerende salg den kommende tid.

Og selvom direktør Tim Cook især i det sidste års tid har markeret sig også i offentligheden og mediernes søgelys, så er der stadig dem som mener at Apple aldrig vil blive sig selv igen efter Steve Jobs døde i 2011.

Firma og fænomen

Apple er et firma, som stort set siden begyndelsen har formået at fascinere os.

I perioder har det været som at se på et trafikuheld i slow motion, andre gange er vi overvældede af deres evne til at lave lige præcis det rigtige produkt på det rigtige tidspunkt.

I nyere tid er der således næppe tvivl om, at Apple med lanceringen af den første iPhone i 2007 nærmest egenhændigt satte gang i den moderne smartphone-æra.

Men Apple - som firma og som fænomen - er naturligvis en kompleks størrelse, og der er mange forskellige meninger om hvad de laver, og hvordan det egentlig går?

Ih, hvor det går!

Ser man på tallene klarer Apple sig jo forholdsvis udmærket, må man sige, selvom salgsprognoserne viger en anelse, og selvom nogle produkter - som Apple Watch - ikke har levet op til forventningerne.

Som Apple pralede med til det seneste pressemøde, er firmaet også kommet langt når det gælder anvendelsen af vedvarende energi og genbrugsmaterialer.

Liam – An Innovation Story

Og især i den sidste tid har firmaet som nævnt gjort et stort stykke arbejde for at prioritere sikkerhed og beskyttelse af brugernes data, og for at være med til at sætte spørgsmålet om kryptering på den brede dagsorden.

Små og store problemer…

Ser man på produkterne kan det dog diskuteres hvor revolutionerende og magiske de seneste lanceringer har været.

En iPad i overstørrelse, en halvsvag bærbar computer næsten uden stik, og et smart ur som mange har lagt fra sig. Der er blevet længere mellem snapsene.

Skuer man lidt frem i tiden er det usikkert hvilke nye ideer Apple kan og vil kaste sig over, på trods af rygter om alt fra tv-skærme over selvkørende biler til VR-headset.

Tvivlsomme forretninger

Samtidig har Apple også været under heftig kritik for sin noget stedmoderlige behandling af kernetjenester som iTunes og softwarebutikken Mac App Store.

De er langsomme og uigennemskuelige for både brugere og mange udviklere, lyder det, og firmaets egne apps er heller ikke uden problemer

Apples forretningspraksis kommer også jævnligt i søgelyset, og ikke altid for det gode.

For nyligt blev Apple idømt en 450 millioner dollar stor bøde for at have konspireret om fastlåsning af priserne på ebøger, og i EU er firmaet (sammen med en række andre tech-giganter) under mistanke for at undgå store skattebetalinger - i størrelsesordenen 55 milliarder kroner, ifølge Bloomberg.

Fede, men langt fra færdige

Som sagt er Apple et komplekst fænomen.

Det er ikke én, homogen størrelse, og der er mange måder at forholde sig til firmaet og dets produkter på, hvadenten man er fan eller ej - eller bare ganske almindelig bruger.

Det betyder, at det kan være svært at opnå bare en lille smule enighed om, hvor Apple er på vej hen - for slet ikke at gætte på hvor firmaet er om fyrre flere år.

Omvendt kan der være mange timers underholdning i at tolke de tvetydige udmeldinger og rygter op til nye lanceringer, eller i at jagte lige præcis den rigtige kombination af apps og iApparater, som gør hverdagen nemmere - og måske sjovere.

Eller for den sags skyld i at diskutere de manglende eller decideret uigennemskuelige funktioner, eller en grundlæggende irritation over at et firma kan få så meget gratis omtale…

Så hvis Apple ikke allerede eksisterede, ville vi være nødt til at opfinde dem.

Hvad i alverden skulle vi ellers tale om?

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve