Førerløse biler vil få store byer til at vokse

I fremtiden vil bilerne sørge for at bringe os sikkert til og fra arbejde, mens vi selv blunder. Og vi vil bo længere væk fra de store byer. Det forudser en ny rapport.

ELBILER - Vil få byerne til at vokse 20130408 0743

I fremtiden vil du kunne lægge dig til at sove i bilen om aftenen og bare vågne op, når du er fremme ved dit arbejde næste morgen.

Bilen er nemlig førerløs, og du behøver ikke tænke på bilkøer, mødetid og kampen om en ledig parkeringsplads. Bilen tager hånd om det hele. Det er fremtiden - og i årstal er vi fremme mellem 2030 og 2040.

Det fortæller en ny rapport fra Institut for Fremtidsforskning.

Løse byernes udfordringer

Martin Kruse er fremtidsforsker på instituttet. Han fortæller i P1 Morgen og DR2 Morgen om de førerløse biler.

Forskerne mener, at bilerne vil kunne løse en række af de udfordringer, som byerne kæmper med i dag, såsom CO2-udledning og tabt arbejdstid på grund af alenlange bilkøer, siger han.

Samtidig vil bilerne få de større byer til at vokse.

Fremtiden er her allerede lidt

Ifølge den amerikanske ingeniørforening vil 75 procent af bilerne i 2040 være førerløse.

- Men vi har allerede autonome biler i dag, hvor bilerne kan køre selv, men vi er stadig nødt til at have hænderne på rattet, siger Martin Kruse.

Så langt er bilerne kommet
  • De første robotbiler er testet i USA.
  • I år kommer BMW med en ny bil, der kan køre op imod 40 km i timen i byområder.
  • Googles førerløse biler har allerede kørt over en halv million kilometer.
  • Og biler har kørt af sig selv fra Rom til Beijing.

Flere får lyst til at pendle

Når fremtidsforskerne mener, at førerløse biler vil få byerne til at vokse, hænger det sammen med, at flere mennesker vil have lyst til at pendle, fordi de faktisk kan komme langt på kort tid.

- Vi ved, at folk generelt har lyst til kun at pendle cirka en time. Og med de nye biler vil afstanden kunne udvides betragteligt, siger Martin Kruse.

Det vil betyde, at endnu flere mennesker vil kunne komme ind og arbejde i København, hvor de i dag ikke har den samme mulighed.

Huspriserne vil stige ude på landet

Det vil gavne områder som fx Faxe, Stevns og Slagelse, hvor huspriserne vil stige.

Mens huspriserne tættere på København vil falde, fordi husene ligger i områder, der ikke har så spændende natur, mener Martin Kruse.

Store konsekvenser for staten og samfundet

Ud over at det bliver meget lettere at være bilist, og at man kan blunde lidt på vej til og fra arbejde, så forudser Martin Kruse også, at de førerløse biler vil få en række markante konsekvenser for samfundet.

  • Måske vil man ikke længere selv være privatbilist. Man lejer sig bare ind i en bil, der om morgen og om eftermiddagen kører én til og fra arbejde. Og imens man arbejder, kører bilen måske selv rundt som taxa.
  • Det vil få betydning for hele afgiftssystemet, for hvordan skal staten så få penge ind?
  • Det vil ændre markant på bosætningsmønstrene.
  • Og mange job bliver overflødige i fremtiden, når man ikke har brug for så mange til at køre biler længere.

Se videoen fra DR2 Morgen, hvor du også kan se et kort over, hvordan fx København udvider sig i fremtiden.