Ford: Det var os, der forklædte chauffør som tomt bilsæde

Det, der ved første øjekast lignede en tom selvkørende bil i almindelig trafik, var en test af folks reaktioner, forklarer det amerikanske bilfirma.

Inde bag bilsædet til højre gemmer der sig en chauffør. Men for folk, der ser bilen køre på gaden, ser det ud som om, det er en tom førerløs bil, der kører af sig selv. (Foto: Ford - Skærmbillede fra YouTube)

I sidste måned oplevede flere borgere i Arlington, Virginia, et meget særligt syn, da en tilsyneladende tom selvkørende bil kørte rundt i byens gader.

Men ved nærmere eftersyn viste det sig, at bilen rent faktisk havde en chauffør bag rattet. Han var bare forklædt som et bilsæde, så det på afstand så ud som om, bilen kørte af sig selv.

En årvågen journalist spottede, at bilen havde et par hænder på rattet, og prøvede at få “bilsædet” i tale, men den forklædte mand svarede ikke på henvendelsen og skyndte sig i stedet at køre væk.

Nu står Ford så frem i et blogindlæg og fortæller, at det var dem, der stod bag forsøget sammen med universitetet Virginia Tech's Transportation Institute.

Virginia Tech har allerede tidligere måttet forklare, at de var involveret, efter flere borgere havde henvendt sig til politiet. Men universitetet kom aldrig nærmere ind på, hvad testen gik ud på, eller hvilket firma den var udført sammen med. De svar får vi så nu.

Vil teste om folk kan afkode en bils intentioner

Fords John Shutko, med den mundrette jobtitel Human Factors Technical Specialist for Self-Driving Vehicles, giver to grunde til, hvorfor man valgte det særlige kostume.

Den ene var helt lavpraktisk at teste, hvordan folk reagerer, når der kommer en bil uden chauffør kørende. Den anden var at teste, om almindelige mennesker kunne afkode køretøjets signaler.

Ford og forskerne fra Virginia Tech havde nemlig udstyret bilen med lysdioder i toppen af forruden, designet til at blinke i forskellige mønstre afhængig af bilens intention, som det også ses i denne YouTube-video.

Læs også

GRAFIK Forstå forskellen på en selvkørende og en førerløs bil

Hvis bilen holder tilbage for en fodgænger eller cyklist, bevæger lyset sig langsomt frem og tilbage mellem siderne og midten af forruden. Begynder bilen at sætte i gang, blinker lyset hurtigt og insisterende. Og når bilen kører i normal fart, lyser lysdioderne konstant.

Velvidende at ingen mennesker har forudsætninger for at afkode signalerne, var det netop en del af forsøget at se, om folk intuitivt forstod, hvad bilen prøvede at kommunikere.

Derfor har Ford valgt blinkende hvide signaler

Shutko giver i blogindlægget tre grunde til, hvorfor Ford havde valgt denne metode i stedet for en forklarende tekst eller brugen af grønne, gule og røde lys til at indikere, om bilen kører, holder tilbage eller stopper:

- For det første er der tusindvis af sprog i hele verden, og mange lande har mere end et officielt sprog, hvilket gør det næsten umuligt at sikre, at teksten effektivt kan kommunikere med så godt som alle mennesker.

- For det andet så kommunikerer traditionelle biler kun, hvad de selv gør, og ikke hvad andre, fx fodgængere, bør gøre. Røde bremselys fortæller, at et køretøj sænker farten eller stopper. Et blinklys angiver, at bilen drejer til højre eller venstre. Så det giver ikke mening at fortælle fodgængere og andre chauffører, hvad de skal gøre, fordi biler ikke gør det nu, skriver Shutko.

- For det tredje begrænser mange myndigheder verden over, hvilke farver der kan bruges på forsiden af et køretøj, så hvid eller rav-farve er den bedste løsning, skriver han.

Skal gerne være fælles retningslinjer verden over

Læren fra Fords forsøg er ifølge John Shutko, at det er helt centralt, at man finder en fælles standard på verdensplan, så alle mennesker forstår fremtidens selvkørende bilers hensigt, uanset hvilket land man befinder sig i.

Derfor slår Ford på tromme for, at man allerede nu får lavet et internationalt regelsæt for, hvordan bilerne skal kommunikere, så de første selvkørende biler ikke kommer på markedet med individuelle løsninger.

Læs også

Ford vil have førerløse taxaer på gaden om 5 år

Ford meldte sidste år ud, at firmaet regner med at have sine første førerløse biler klar i 2021. Planen er, at bilerne skal køre en form for taxa-kørsel i stil med Uber.

Det amerikanske bilfirma fortalte samtidig, at bilen vil være selvkørende på niveau 4 (skalaen går fra 0-5), hvilket vil sige, at bilen er fuldt ud selvkørende uden en chauffør bag rattet, og selv skal kunne reagere, hvis der opstår uforudsete hændelser.

(© dr)