Gamle penge i nye apps - Singapore vil satse på startups

ANALYSE Aktie-apps og mobile penge skal være med til at løfte det gamle handelscentrum ind i en ny tid.

Der er masser af penge i hitech-hovedstaden Singapore. Nu skal de være med til at bygge en iværksætternation. (Foto: Anders Høeg Nissen)

I Singapore har man en klar vision om at genopfinde sig selv og få landet med på bølgen af nye digitale og innovative virksomheder.

Og iværksætterne er med på ideen.

- Singapore har udviklet sig dramatisk de seneste ti år, med masser af nye iværksættere og investorer, siger kommentatoren Bernard Leong.

Det blomstrer især frem med apps og tjenester inden for såkaldt ‘fintech’ - altså apps og tjenester der beskæftiger sig med investeringer, betalinger og penge.

Spørgsmålet er dog, om det lille land kan transformere sig selv til en ægte startup-nation?

Fra koloni til kaleidoskopisk business-by

Singapore er en by og et land med mange forskellige identiteter. På et område der kun er 15–20 procent større end Bornholm bor der over 5 millioner mennesker, størstedelen af kinesisk afstamning.

Singapore i tal
  • Ligger 137 km nord for Ækvator
  • Areal: 697 km2 - og landet er siden 1965 vokset med 23% (130km2) gennem opfyldning!
  • 5.47 mio indbyggere, heraf 74.2% etniske kinesere
  • GDP 390 mia dollars eller cirka $70.000 pr indbygger (nr 15 i verden)
  • Nummer 1 for 10. år i træk på Verdensbankens liste over steder det er nemmest at gøre forretninger
  • Har en af verdens to travleste havne.
  • For nylig kåret som bedst i verden for hastighed af mobile 4G-forbindelser
  • Der er 7 mio smartphones i landet

Samtidig har Singapore jo været engelsk koloni-handelscentrum, og idag udgøres en stor del af den sydlige kyst af en af verdens absolut største containerhavne.

I løbet af 50 år der er gået siden Singapore fik sin selvstændighed i 1965 har også mange af de store banker og finanshuse slået sig ned i landet.

I gaderne finder man en skøn blanding af malaysiske madstande, kinesiske drager og gigantiske ultramoderne skyskrabere, og landet favner også spændet mellem verdens hurtigste 4G-forbindelser og strenge straffe for nærmest bare at eje et stykke tyggegummi.

Altsammen betyder det, at Singapore er en kaleidoskopisk oplevelse, en blanding af nyt og gammel, asiatisk og vestligt, fattigt og rigt.

I de senere år har regeringen opdaget, at man nok ikke bare kan hvile på laurbærrene, på containerskibe og gamle banker. Der skal noget andet og mere til - mere specifikt: et fokus på iværksætteri, ny teknologi og innovation.

Silicon Det Ene og Det Andet

I de seneste ti års tid er det boblet frem med byer og kvarterer mange steder i verden, som drømmer om at genskabe succeserne fra Silicon Valley på egne breddegrader.

London har sin Silicon Roundabout, Berlin sin Silicon Allee, og der er adskillige håndfulde lignende projekter rundt om på kloden.

I Singapore lever den samme vision. Man har bare - fornuftigt nok, måske - holdt sig fra at omdøbe byen til noget med ‘silicon’.

Regeringen ved godt, at det alligevel ikke kan lade sig gøre at kopiere det helt unikke startup-system fra Californien.

Det smarte land

Singapore kalder sig i stedet ‘Smart Nation’, og signalerer på den måde at man ikke “kun” forsøger at gå i fodsporene fra Silicon Valley, men har sine egne, store ambitioner.

Det handler om alt fra højhastighedsnet over skattefordele til investeringsprogrammer for nystartede virksomheder.

Det er jo ikke fordi der ikke har været teknologifirmaer i Singapore før - blandt kommer et par velkendte hardware-producenter som Razer og Creative herfra.

Men landet har været lidt lang tid om at komme med på bølgen af først dotcom-virksomheder, og siden alt fra sociale netværk over spil til mobil infrastruktur, betalingsløsninger og alt det andet, der har skabt startup-miljøer over hele kloden.

I 2005 kom hjulene dog så småt igang, og omkring 2011 begyndte det for alvor at tage fart, ikke mindst efter en bevidst, strategisk indsats fra regeringen, der også har investeret mange penge især i helt nystartede, små firmaer.

Fintech i det gamle finans-centrum

Altsammen har det især i de sidste 5 år været med til at skabe et frodigt miljø - et økosystem, som mange siger - omkring startups i landet, ikke mindst altså når det gælder den finansielle sektor.

Og de nye fintech startups favner bredt.

Nogle tjenester henvender sig til garvede aktiehandlere, andre forsøger med spil og konkurrencer at lokke nye med på børsen, og atter andre retter sig til de mange millioner i Sydøstasien, der aldrig har haft hverken bankkonto eller kreditkort.

Her er tre eksempler:

Fastacash: Hurtige penge i besked-apps

Den grundlæggende idé med Fastacash er, at det skal være supernemt at sende penge, taletid, rabatkoder eller andre værdier igennem sociale tjenester som WeChat, taxa-apps eller Instagram - ligeså nemt som det er at skrive en besked, hyre en vogn eller poste et billede.

- Vi vil flytte handel og pengeoverførsler derhen hvor folk er - nemlig i beskedtjenester og mobilapps, siger direktør Vince Tallent.

Det kan være sociale netværk, eller bankapps fx fra den indiske Axis Bank, hvor man både kan sende betalinger, eller for eksempel overføre taletids-data under en samtale.

Vince Tallent fortæller også, at de er ret glade for en af de nyeste tjenester, Xopo, som de har lanceret i England for nylig.

Hvis man kobler sit engelske betalingskort til Xopo kan man overføre penge til over 100 lande på mange forskellige måder - noget som bliver udnyttet især af de mange fra Asien og Afrika, der arbejder i England.

TradeHero: Lær aktiehandel med spil og konkurrencer

I en noget anden fintech-kategori møder man aktiespillet TradeHero.

Ideen med appen er kort fortalt at lave et spil om at investere i aktier og drive valutahandel, med det slet skjulte formål at lære folk hvordan man gør på de rigtige markeder.

I TradeHero kan man eksperimentere ved at forsøge at investere sine 100.000 virtuelle spil-dollars på den bedste måde, og samtidig se de andre over skulderen på TradeHeros ranglister og lære af de bedste.

Dinesh kalder det ‘social trading’.

- Før var aktiehandler private og hemmelige, men idag er selv markederne blevet sociale, siger han.

Det er dog ikke mere socialt end at der også er konkurrencer med rigtige pengepræmier til dem, der får størst gevinst ved deres virtuelle handler.

Dinesh Bhatia håber, at mange af de over 6 millioner brugere med tiden vil tage springet fra Tradehero ud på de rigtige markeder.

- Firmaets næste skridt bliver at forsøge at finde de dygtigste brugere, og så blidt skubbe til dem for at forsøge sig med ægte dollars, siger han.

Tradeworks: Handels-algoritmer til garvede investorer

Men der findes også fintech-tjenester til folk, der mere traditionelt er en del af penge- og investeringsmiljøerne.

En af dem kommer fra det danske firma Tradeworks, der tilbyder at hjælpe private handlende med at automatisere processerne, så man ikke hele tiden skal sidde og overvåge sine investeringer.

Tradeworks’ hovedkvarter ligger i København, men de har en ny lille afdeling i Singapore, hvor Thomas Nygaard er igang med at opbygge firmaets tilstedeværelse i Asien.

- Singapore er fantastisk at drive forretning i - her er en infrastruktur i verdensklasse, og der er en generel forståelse af den finansielle verden, hvad der jo gør det nemmere for en startup som os, siger han.

Der er dog også udfordringer for det smarte land Singapore, påpeger Thomas Nygaard.

En af de ting han er støt på er, at der måske stadig mangler en kultur omkring startups, og at de unge ikke rigtig har nået at få udviklet et iværksætter-gen.

Startup-kultur kan ikke bare indføres på et øjeblik

Det er en opfattelse, der også deles af kommentatoren Bernard Leong.

- Det har længe været normen, at man som veluddannet ingeniør, læge eller forretningsmand M/K tog et job i et stort firma, ofte en bank, men det er lige så stille ved at blive mindre tabubelagt for de unge singaporeanere at sige til forældrene, at de altså har tænkt sig at lave deres eget lille firma i stedet, fortæller han.

Til gengæld slås man stadig - som så mange andre steder - med en indgroet frygt for at fejle og måske gå konkurs.

- Det er stadig svært at fejle i asiatisk kultur uden at tabe ansigt, siger Bernard Leong.

Det er en af de klassiske forklaringer af Silicon Valleys succes at folk derovre ikke betragter det som en sort plet på cv’et at de er gået på røven et par gange - og det er en lidt forsimplet forklaring, men alligevel nok en bidragende faktor.

Mange investorer, men måske ikke nok?

Udover kulturen har Singapore måske også nogle udfordringer med investeringer - på trods af regeringens store indsats og en række fonde og investeringsfirmaers indtog på markedet.

Bernard Leong peger på, at der således set fra én vinkel faktisk er rigeligt med investeringsvillig kapital i Singapore, men Dinesh Bhatia fra investerings-spillet TradeHero mener, at det primært gælder relativt begrænsede beløb til firmaer i en relativt tidlig fase.

- Der mangler stadig penge til de større og lidt senere investeringer, der for alvor kan give de lidt mere modne startups ekstra penge til vækst og belønning, mener han.

Singapore som trædesten til Asien og resten af verden

Omvendt siger Dinesh Bhatia også, at der kan være fordele i at Singapore måske mangler lidt penge og initiativ i den kategori - fordi det tvinger de nye firmaer til at gå i konkurrence på den meget større spilleplade i Asien eller endda globalt.

På grund af sin beskedne størrelse fungerer Singapore nemlig ofte som en slags trædesten for små firmaer, der først tager springet til Sydøstasien, derefter måske Kina og Indien, og så - måske - resten af verden.

Her har byen også fordel i, at det er et utrolig internationalt miljø, mener partner Michael Lints fra investeringsfirmaet Golden Gate Ventures.

- Der er mange firmaer, der bliver startet af de såkaldte expats - folk der er flyttet til Singapore for at drive forretning.

Men der er også flere og flere singaporeanere, der vender tilbage til landet efter nogle år i udlandet, netop for at starte firmaer, og det en rigtig god ting for Singapore, mener Michael Lints.

- De har en forståelse både af Singapores særlige kvaliteter og af nødvendigheden for at tænke globalt, siger han.

Nødvendigt at løfte blikket og ‘gå globalt’

Det er svært at lave om på, at Singapore jo bare er en lillebitte plet på landkortet - trods kunstige øer og nyopfyldt land omkring kysterne, der gør at landet faktisk er blevet 23 procent større siden selvstændigheden i 1965.

Ikke mindst betyder den relativt lille befolkning, at der alt andet lige bare er færre hoveder til at få nye ideer - og færre kunder til de nye apps og tjenester.

Og der er masser af konkurrerende miljøer både i Sydøstasien og på verdensplan, også nogle som har væsentlig flere kræfter.

Derfor forsøger Singapore at lade sig inspirere af lande som Sverige og Israel - små lande, der dog svinger battet med betydelig kraft når det gælder nye firmaer med global indflydelse.

Altsammen betyder det, at Bernard Leong på trods af udfordringerne faktisk er forsigtigt optimistisk.

- Mit håb er nu, at der er kommet så meget gang i startup-økosystemet at vi har nået en kritisk masse af iværksættere, penge og ideer, siger han.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve