Google: Derfor må du ikke styre vores biler

Folk kan ikke administrere at skifte mellem at have fokus på kørslen, og overlade styringen til bilens autopilot, mener Google.

Google har valgt at deres biler skal være 100 procent selvkørende. I øjeblikket er den blandt andet ved at lære at børn er børn, selvom de er iført deres Halloween-forklædninger. (© Google)

Selvkørende. Autonom. Førerløs. Kært barn har mange navne.

Men når det kommer til fremtidens bil, er der alligevel en gradsforskel på ovennævnte ord: For kan bilen køre af sig selv, eller kan den KUN køre selv?

Google kalder deres projekt for "Google Self-Driving Car Project", men det burde det måske ikke hedde.

Firmaet har nemlig taget den beslutning, at deres biler kommer til at være førerløse, hvilket vil sige, at det er robotten - og kun robotten - der styrer bilen.

Der vil ikke være noget rat, og dermed ingen mulighed for at overtage styringen

Hvorfor Google er endt der, forklarer firmaet i den seneste udgave af firmaets månedlige rapport om bilprojektet.

Google: Folk kan ikke administrere delvis frihed

Faktisk var det ikke oprindeligt meningen at skubbe mennesket helt ud af førersædet.

Men da Google i 2012 lod frivillige (alle Google-ansatte) prøve deres ombyggede Lexus-bil, og bad dem om at lade bilen overtage styringen på motorvejen, fik de nogle overraskende resultater.

På trods af at alle var klar over, at det var en ufærdig teknologi, og de derfor 100 procent af tiden skulle være fokuseret på kørslen, så var det ikke det, der skete. Det på trods af at alle havde skrevet under på, at de til alle tider ville holde øje med trafikken og vidste, at de blev filmet under køreturen.

- Vi noterede en hel del dum adfærd, herunder en person, der vendte rundt og ledte efter sin bærbare computer for at kunne oplade sin telefon - mens han kørte med 105 kilometer i timen på motorvejen!

- Vi så den menneskelige natur på arbejde: folk har meget hurtigt tillid til teknologi, når de først har set det fungerer. Derfor er det vanskeligt for dem skiftevis at skulle køre bilen og lade bilen køre selv, når de opfordres til at slappe af, forklarer Google.

Problemet kan ikke løses

Google brugte derfor først noget tid på at se, hvordan denne problematik kunne løses, men kom frem til at det ikke kunne lade sig gøre.

Flere studier har vist, at det tager mange sekunder at skifte fra at være afslappet til at genvinde den fulde kontrol over både bil og alle de ydre omstændigheder, som vi normalt har styr på, mens vi kører bil.

Google henviser til en rapport, der viser, at det tager mellem 5 og 8 sekunder fuldt ud at genvinde kontrollen fra en semi-autonom bil.

Et andet forsøg viste, at det tog nogle af testpersonerne helt op til 17 sekunder at respondere på bilens advarsler og få kontrol med bilen. Det vil sige, at de har kørt næsten en halv kilometer på motorvej, uden at være i kontrol.

- I sidste ende førte vores test til beslutningen om at udvikle biler, der kunne køre sig selv fra punkt A til B uden menneskelig indgriben, forklarer Google.

Googles konklusion var simpelthen, at det er mindst lige så svært at få folk til at bevare fokus på kørslen i en semi-autonom bil, som det er at lave en bil, der kører helt af sig selv.

Teslas nye autopilot har problemet

Et af de firmaer, der netop har gjort det muligt delvist at overlade styringen til bilen, er Tesla.

Og det er ikke sket uden problemer.

Nogle af de første rapporter fra Tesla-ejere går på, at bilens autopilot pludseligt ikke gør som forventet, og flere har publiceret videoer af de problemer, de har oplevet.

Folk gør skøre ting når bilen kan køre selv

Netop fordi bilens system fra det ene øjeblik til det andet kan miste kontrollen, er det afgørende at føreren hele tiden er klar - og det er bestemt ikke altid tilfældet.

Steven Shladover, som er en af USAs førende eksperter indenfor automatisering af trafik, har tidligere advaret mod at folk gør skøre ting, når bilen delvist kan køre sig selv.

Han har ved flere lejligheder spillet de to videoer nedenfor som eksempler på, hvad folk kan finde på, fordi de netop har (for) stor tillid til bilens autopilot.

I den første ses en mand, der kravler om på bagsædet, mens hans bil kører sig selv.

Infiniti Q50 Active Lane Control - Selfdriving Car

I den anden video hacker føreren bilens sikkerhedssystem, ved at klistre en dåsesodavand på bilens rat. Bilen er programmeret til at stoppe, hvis der ikke er hænder på rattet, men bliver altså snydt af en sodavand.

Mercedes S Class Active Lane Assist Hack

Hvornår kan vi sende børn alene med biler?

Hvornår vi vil se biler på gaden, der ligesom Googles fuldstændig har elimineret føreren, er der meget delte meninger om.

Ved en høring afholdt i San Francisco i september lød buddene fra folk der arbejder intensivt med teknologien på henholdvis "2025 , i 2020'erne og 2035".

Mere optimistisk var Sarah Hunter, Head of Policy hos GoogleX, der sagde, at Google er klar, så snart lovgivningen tillader det.

Mest pessimistisk var førnævnte Steven Shladover.

Han mener, at det vil gå 60 år, før vi har ægte førerløse biler, som børn, blinde og fulde personer kan rejse alene i, og som kan køre lige derhen, hvor man ønsker det.