Googles selvkørende bil får status som chauffør

De amerikanske transportmyndigheder mener, at computer og software skal kunne defineres som fører af en bil.

Googles har nu fået myndighedernes ord for, at computer og software kan defineres som en chauffør. (© Google)

De amerikanske transportmyndigheder NHTSA, som har ansvaret for bilsikkerheden i USA, har nu officielt meldt ud, at Googles førerløse bil bør have status som chauffør.

Det betyder, at det ikke er personen, der sidder i bilen, men bilens computer og software, der er ansvarlig, hvis bilen laver ulykker.

Google havde udfordret formuleringen af den nuværende definition af hvad en fører er, og her giver NHTSA Google medhold.

I svaret til Google , skriver NHTSA:

- Vi er enige med Google i, at deres selvkørende bil ikke vil have en chauffør i den traditionelle forstand, som biler har haft en chauffør gennem mere end hundrede år.

- Ingen menneskelig passager i en selvkørende bil kan leve op til definitionen som chauffør i sektion 571.3, skriver NHTSA.

Det får NHTSA til at konkludere:

- Hvis ingen menneskelig passager rent faktisk kan føre bilen, er det mere rimeligt at identificere føreren som hvad (i modsætning til hvem) der fører bilen. I dette tilfælde er det det selvkørende system, der fører bilen, skriver de.

Denne definition ligger til grund for resten af det meget lange og detaljerede svar, på et brev Google sendte i november, hvor de udfordrer formuleringen af den nuværende lovgivning.

- I kontekst med hvordan Google beskriver deres bildesign, vil NHTSA derfor fortolke chaufføren, ved at referere til det selvkørende system og ikke til passagererne i bilen, skriver NHTSA.

På trods af den nye definition, tilføjer NHTSA, at der stadig mangler bevis for at Googles bil rent faktisk sikkerhedsmæssigt er på niveau med en bil, der har et menneske bag rattet.

Desuden har NHTSA slet ikke nogen procedure for, hvordan man tester dette.

Stadig langt igen

Selvom den nye fortolkning af hvad en fører er, signalerer et skred i forhold til det juridiske ansvar, så gør det ingen direkte forskel her og nu.

Processen med rent faktisk at få ændret lovens ordlyd, så den kan rumme den nye type computer-chauffør, kan nemlig ifølge NHTSA være temmelig lang.

Derfor skriver de også i brevet til Google, at firmaet i første omgang muligvis vil være bedre stillet ved at søge om dispensation, særligt i forhold til en række sikkerhedsspørgsmål, som NHTSA ikke for nuværende har et klart svar på.

Hverken Google eller andre firmaer der arbejder på at få førerløse biler på gaden, har endnu lov til at sende biler uden chauffør ud på offentlig vej.

Men de amerikanske myndigheder er positivt stemt overfor at hjælpe de førerløse biler på vej.

Obama-administrationen afsatte for nylig 4 milliarder dollars til at sætte ekstra skub i teknologien - penge der blandt andet skal bruges til at køre en lang række tests rundt om i USA.

Regeringen ønsker, at bilproducenterne skal være klar til at rulle et større antal førerløse biler ud, så snart det har vist sig, at sikkerheden er i orden, og lovgivningen er på plads.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve