Her er de mest hypede teknologier

3D-printere, big data og tingenes internet topper listen over teknologier, som der er urealistisk høje forventninger til, viser ny analyse.

Analysehuset Gartner Group vurderer hvert år hvor langt en række teknologier er i deres livscyklus. Her er årets oversigt over såkaldte 'emerging technologies'. (Foto: Gartner)

Hvilke teknologier er talt op til svimlende forventninger, hvilke er vi blevet dybt skuffede over - og hvornår finder en given teknologi sit naturlige leje?

Det er spørgsmål som IT-analysehuset Gartner Group hvert år behandler, når selskabet udgiver en række oversigter over teknologiernes såkaldte 'hype cycles' - altså den cyklus, en ny, banebrydende teknologi gennemløber fra den opfindes til den reelt vinder indpas i folks liv.

Analysen foretages vanligvis med det meget lange lys på - og beskriver blandt andet teknologier, der først bliver almindelige i folks liv om over ti år, og som de færreste mennesker derfor har hørt om på nuværende tidspunkt.

Denne gang har analysehuset sat fokus på teknologier, hvor mennesker og maskiner spiller sammen - eksempelvis via de efterhånden mere udbredte fitness-gadgets som Fitbit, Nike Fuelband eller Jawbone Up, der hele tiden overvåger folks aktivitetsniveau, søvnmønstre og
kost. Et fænomen, der populært kaldes 'The Quantified Self'.

Hvad er...

Big Data beskriver det fænomen, at virksomheder, stat og organisationer efterhånden har akkumuleret så store mængder data om os, at de blandt andet kan forudsige vores adfærd i fremtiden.

Tingenes internet dækker over fænomenet, at en stadigt større del af internettets brugere slet ikke er mennesker, men maskiner. Det kan både være dankortautomater, sommerhus-alarmer, men også servere, babyalarmer, internetforbundne køleskabe, biler og helt utroligt mange andre ting, der snakker sammen via nettet.

Gamification dækker over det fænomen, at man tager elementer fra computerspil og bruger dem i virkelighedens verden. Det kan være et slankekurs-spil, hvor man får point, badges eller liv - eller i skolen, hvor børn skal opnå bestemte mål for at nå videre til næste bane.

3D-printere minder om blækprintere - men printer med fx et plastmateriale, der gør det muligt at printe i lag. Det betyder, at man kan printe genstande ud i 3D - omend foreløbig dog mest primitive former

NFC er en tendens, som Gartner til gengæld ser komme ganske snart - inden for få år. Near Field Communication omhandler den teknik, hvormed man kan få to elektroniske dimser til at tale sammen, blot ved en let berøring.

Virtuelle assistenter er til gengæld på vej ned af hype-kurven - stærkt på vej mod den zone, hvor skuffelsen breder sig. Et eksempel på en virtuel assistent er Apples Siri, der satte folk i stand til at tale med deres iPhones.

Forudsigelig cyklus

Sådanne teknologier gennemløber normalt en forudsigelig livscyklus, hvor forventningspresset til dem stiger helt vildt i begyndelsen, hvorefter folk bliver dybt skuffede over, at teknologien alligevel ikke indfrier forventningerne, og til sidst normaliserer situationen sig, så teknologien finder sin balance.

Det sås blandt andet dengang internettet blev hvermandseje, og hvor forventningerne endte med at stige til højder, der skabte en bobletilstand i værdien af IT-selskaber. Siden dotcom-krakket har tingene normaliseret sig, og internettet er i dag på balanceret vis blevet en del af hverdagen.

Lige nu vurderer Gartner at fænomener som 3D-printere til forbrugere, Big Data og tingenes internet befinder sig øverst i hype-cyklussen - og altså dermed står overfor forventningsmæssig nedtur - mens fænomener som Virtual Reality og talegenkendelse efter mange år er ved at nå til et stadie, hvor hypen er forsvundet, og hvor teknologierne er veludviklede og produktive.

Virak

Gartners Hype Cycles er blevet udgivet og opdateret i en årrække, og har med tiden udviklet sig til at blive dét sted, hvor mange kigger hen, når de vil afkode virak om nye teknologiske fænomener. Analysehuset har gennem årene udviklet række tilsvarende og mere detaljerede analyser af nye teknologier, men den netop udgivne er den bredeste og ældste.

Analysehuset konkluderer selv, at mennesker og maskiner er rykket et skridt nærmere hinanden, og at tre overordnede tendenser udspiller sig i disse år. Det er maskiner, der erstatter mennesker, maskiner, der arbejder sammen med mennesker, og mennesker, der bærer maskiner - for eksempel i form af Googles internetforbundne briller.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve