Lille app lancerer mega-kampagne mod Skype og WhatsApp

Besked-appen Soma vil blandt andet bruge Super Bowl til at nedgøre konkurrenternes manglende kryptering - og til at reklamere for sig selv.

Soma sælger budskabet om sig selv som privatlivets vogter, ved at gå efter struben på konkurrenterne. (© Soma)

Hvis der er noget, verden ikke mangler, så er det flere besked-apps. Og dog.

I hvert fald har en relativt ny amerikansk-udviklet app ved navn Soma, trukket ganske mange brugere til på rekordtid.

Salgstalen lyder, at appen er gratis, let at bruge, og at både beskeder, tale og videoopkald har fokus på kryptering og privatliv.

Det fik ifølge firmaet 10 millioner mennesker til at hente appen på de første 30 dage. Men nu vil de trække endnu flere kunder til.

Vil reklamere under Super Bowl

Soma har derfor lanceret en gigantisk reklamekampagne, hvor de hænger Skype, WhatsApp og Viber ud som værende usikre at bruge, mens de kalder Soma for "den mest sikre besked-app".

I første omgang har de sat kæmpe billboard-reklamer op i San Francisco.

Reklamerne bruger en sur smiley på sort baggrund til at fortælle, at man skal sige nej til de konkurrerende apps, mens en glad smiley (firmaets logo) på en hvid baggrund fremhæver Soma som værende mere sikker at bruge.

Kæmpe billboard-reklamer er blot startskuddet. (© Soma)

Den kæmpe skilte-kampagne er dog bare første skridt.

Soma vil bruge den største reklameplatform der findes, Super Bowl, til at få budskabet endnu bredere ud. Herefter følger de op med reklamer på national amerikansk kabel-tv og i blade og aviser.

I tillæg vil de gøre brug af såkaldt guerilla marketing på amerikanske universiteter.

WhatsApp og Skype har privatlivsproblemer

Uanset om man bryder sig om markedsføring, der hænger andre ud eller ej, så har Soma en pointe i forhold til de konkurrerende apps, de nævner i deres reklamer.

Den digitale rettighedsorganisation Electronic Frontier Foundation (EFF) har løbende igennem flere år tjekket en lang række besked-apps for hvor sikker kommunikationen er, og her falder de tre kendte apps klart igennem.

Skype og Viber scorer kun 1 på en skala til 6, hvor man kigger på krypteringsmetoder og andre forskellige privatlivs-paramtere. WhatsApp sniger sig op på 2.

Fx er den kryptering, de tre ovennævnte apps bruger, designet på en måde, hvor firmaerne rent faktisk kan få adgang til at læse brugernes beskeder. Det betyder samtidig, at beskederne kan udleveres til myndighederne.

Det kan Soma ikke, og det samme gør sig gældende for Apples iMessage, som mange danske iPhone-ejere bruger. De har simpelthen ikke en nøgle, der kan låse beskederne op.

Ifølge EFF er iMessage dog ikke fejlfri og appen må nøjes 4 ud af 6 på EFFs liste, som indtil videre ikke har vurderet Soma.

Af de 7 apps, der scorer topkarakter, er de mest kendte nok Signal (som Edward Snowden har anbefalet) og den Berlin-baserede app Telegram.

Telegram scorer dog kun 6 ud af 6, hvis man gør brug af funktionen secret chat.

Soma krypterer beskeder end-to-end

Soma forklarer på sin hjemmeside hvordan, deres kryptering fungerer, og uddyber det i et såkaldt cryptography whitepaper, hvor de forklarer og visualiserer deres krypteringsteknikkker.

Udover at beskederne er krypteret hele vejen fra afsender til modtager - såkaldt 'end-to-end kryptering' - så bliver beskederne slettet fra Somas server i det øjeblik, beskeden er modtaget. Herefter eksisterer de kun på brugernes telefoner.

Beskeder der ikke kan leveres, fordi modtageren er offline, slettes syv dage efter afsendelse.

Gør man brug af Somas gruppebeskeder, som kan klare op til 500 personer, så anvendes 'end-to-end kryptering' dog ikke. Angiveligt for at nedbringe datamængden (så man ikke sender 500 enslydende private beskeder) og for at holde leveringstempoet i top.

Soma kan også bruges til at lave telefonopkald og videoopkald. Op til fire personer kan deltage i et opkald samtidig.

Appen blev lanceret blødt i juli 2015, mens den første officielle udgave kom i november, blandt andet med understøttelse af dansk.

Firmaet lover at "ubegrænset brug af appen for altid vil være gratis" og at de aldrig vil indføre "anmassende reklamer eller sælge dine data".

Med andre ord holdes der altså en dør på klem for, at Soma med tiden vil indføre en reklamebaseret model, der altså blot ikke indeholder reklamer af den allermest "anmassende" slags.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve