Nyt Sony-grej skal være dine øjne og ører

En øre-assistent og et tredje øje var blandt de mere spøjse bidrag fra japanske Sony på årets mobilmesse i Barcelona. Den bød dog også på en ny smartphone-serie.

Ear, Eye og Agent - og så en projektor, er Sonys konceptprodukter. De vil næppe falde i den privatlivs-orienterede IT-brugers smag. (Foto: JOSEP LAGO © Scanpix)

Hvis du spørger japanske Sony, skal det i fremtiden være muligt at montere farmor i sofabordet og døgnet rundt bære en dims i øret, der læser vejrudsigten højt. Og meget andet.

De to nyheder var, blandt flere andre, hvad selskabet havde valgt at præsentere på sin stand på mobilmessen Mobile World Congress i Barcelona, der er i gang netop nu.

Efter en håndfuld år med en buldrende udvikling på smartphone-området, er nyhederne og nyskabelserne de sidste år gået et gear eller to ned i tempo - og i år har producenterne ikke blot konkurreret om at præsentere nye smartphones, men især også om at præsentere det mest kreative tilbehør.

Øjet, øret og agenten

Selv om LG søndag tog kegler med sin trillende overvågnings- og katteunderholdende robot, kan det meget vel være et par af Sonys bidrag, der løfter flest øjenbryn.

Selskabet præsenterede nemlig både fænomener som Xperia Ear, Xperia Eye og - måske mest markant, Xperia Agent, der minder om en art køkkenmaskine, og som er beregnet til at stå et fremtrædende sted i hjemmet.

Xperia Agent har indbygget kamera og mikrofon, og holder hele tiden øje med de tilstedeværende, som den forsøger at genkende.

Herefter vil den på forskellig vis give de tilstedeværende information om ting som vejret, aktiekurser og andre ting, og tilbyde at styre hjemmets andre internetforbundne ting, fx en vaskemaskine eller lyset i stuen.

Spejler billeder

Agent har også en projektor, der kan spejle billeder ned på bordpladen, herunder fx en videosamtale med farmor.

Mens Sonys tilbehørsprodukter foreløbig under udvikling, bringer Agent mindelser om Amazons tilsvarende produkt Echo, der dybest set er en mikrofon med internetadgang, som kan benyttes til fx at bestille ting hos Amazon med stemmestyring - hvis man ellers er tilpas med at montere en evigt tændt, internetforbundet mikrofon i stuen.

Således rummer Sonys andet koncept-produkt, Xperia Eye også basis for skarpe reaktioner fra brugernes omgivelser. Eye er et 360-graders kamera, der monteres på tøjet, og som herefter kan tage billeder af ting, brugeren ser.

Eye kan også indstilles til automatisk at tage billeder af bestemte ansigter, eller når en bestemt stemme høres.

En lille en til øret

For et par år siden skabte Googles nu droppede Glass-briller røre, netop på grund af en sådan funktion. I brillestellet var monteret et kamera, som kunnet tage billeder og filme uden at omgivelserne nødvendigvis ville opdage det. Det fik flere kasioner, biografer, barer og spisesteder til at forbyde brugen af Googles briller, og der opstod sågar et ord folk, der ikke respekterede god stil. De blev kaldt 'glassholes'.

Heller ikke Eye er på vej på markedet lige med det samme - men det er til gengæld Sonys Xperia Ear, der er en bluetooth-lignende genstand, som er beregnet til at have monteret i øret hele tiden. Ear kan beskrives som Apples velkendte assistent Siri, der konstant kan fodre en med oplysninger og notifikationer.

Ear har også mere traditionelle egenskaber - fx at være noget så almindeligt som et headset til en mobiltelefon, borset fra at headsettet også læser nyheder eller spontan information om trafikpropper op for brugeren, der hentes løbende via brugerens smartphone.

Ny smartphoneserie

Sonys bidrag var dog ikke kun fremtids-grej, men bød også på en ny smartphone-serie, kaldet Xperia X, en slags minimalistserie med fokus på kamera og batteritid.

Selskabet har de senere år haft vanskeligt ved at gøre sig gældende på smartphoneområdet, hvor selskabets markedsandele er ganske små. Sony gennemgår i disse år en støre turnaround, hvor tabsgivende dele skæres fra, herunder fx eboglæsere og Vaio-computerserien.

Det har tidligere været fremme, at Sony også overvejer fremtiden for sin smartphonedivision, der, trods anmelderroser, fortsat ikke har katapulteret Sony op i superligaen.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve