Politi dropper hackersag mod Kolind-selskab

Politiet afviser nu Jyske Banks politianmeldelse af privatøkonomitjenesten Spiir. Der er ikke tale om hacking, mener politiet.

Lars Kolind og holdet bag Spiir har nu ikke længere en politisag på halsen. (Foto: Erik Refner/Scanpix)

Lars Kolind og det lille hold bag webtjenesten Spiir, vinder nu første sæt i armlægningen mod giganten Jyske Bank. Banken havde ellers på sin Facebookside anklaget Spiir for at bruge hackerlignende metoder og efterfølgende meldt tjenesten til politiet for samme forseelse.

Nu har politiet afvist at behandle sagen. I et brev til både Jyske Bank og Spiir skriver politiet, at der ikke er grundlag for at indlede efterforskning mod Kolind-selskabet, fordi der ikke er rimelig formodning om, at der er begået noget ulovligt.

Sagen handler om Spiirs automatiske synkronisering med en række bankers netbanker, der udnytter en genvej, hvor brugerne med deres brugernavn og kode til mobilbanken kan få Spiir-tjenesten til at fiske data om brugerens forbrug ud af deres respektive netbanker.

Skyder genvej til data

Disse data bruger Spiir til at lave forbrugsoverblik, budgetter og prognoser for brugerens økonomi, så brugeren kan følge med i sit forbrug via Spiir på nettet eller en app til smartphonen.

Hidtil er det dog kun Lån & Spar bank, der aktivt er gået ind i samarbejdet med Spiir. Kunder i landets øvrige banker er nødsaget til at bruge Spiirs genvej via mobilbankkoden, hvis de vil synkronisere deres forbrugsposter automatisk med tjenesten. En anden mulighed er manuelt at eksportere data ud af netbanken og ind i Spiir.

Det var dog den automatiske synkronisering, der fik Jyske Bank til at reagere og melde Spiir til politiet, der altså nu har afvist at efterforske sagen.

Overvejer næste skridt

- Nu vil vi overveje de argumenter, der som politiet kommer med. Hvis ingen gør noget galt, vil vi jo i princippet gerne samarbejde. Vi vil bare sikre os, at ingen gør noget forkert. Det, jeg fortsat hæfter mig ved, er, at man som kunde videregiver sit kodeord og brugernavn til sin netbank. Det er jeg principielt imod, for det bør man aldrig give nogen, siger juridisk direktør i Jyske Bank, Peter Stig Hansen.

- Men udover de betænkeligheder, vil vi gerne føre en fornuftigt drøftelse med Spiir, for vi synes faktisk, at de har et godt produkt.

Balladesagen mellem Spiir og Jyske Bank tog fart, da Jyske Bank først forsøgte at blokere for Spiirs automatiske synkronisering, og derefter sendte et brev til de kunder, der havde benyttet tjenesten.

Kolind blev vred

Derefter skrev banken på Facebook, at tjenesten havde benyttet hackerlignende metoder. Dét fik Lars Kolind til at reagere - og i sidste uge krævede han, at Jyske Bank enten trak anklagen om hackermetoderne tilbage, eller dokumenterede dem.

Hos Jyske Bank forklarer Peter Stig Hansen, at han foretrækker at drøfte emnet direkte med Spiir-holdet.

Mens politisagen indtil videre er skrinlagt, ligger den fortsat til behandling hos på Finanstilsynet, Datatilsynet og Forbrugerombudsmanden, hvor både denne sag og en række principielle spørgsmål om data skal vurderes. Ingen af disse instanser har dog endnu udtalt sig i sagen.

Glæder sig over opadvendt tommelfinger

Hos Spiir glæder direktør Rune Mai sig over, at sagen om hackermetoderne nu ser ud til at være skrinlagt.

- Vi er glade for, at politiet siger, at det vi gør er inden for lovens rammer. Mit håb er, at bankerne nu vil samarbejde med os i stedet for at bekrige os. Der ligger jo en form for validering af vores tjeneste i, at sagen bliver behandlet af disse instanser, og det er en validering, vi faktisk gerne vil have. Det vigtigste for mig er, at vi får sat på kortet, at Spiir er en tjeneste, der fungerer uafhængigt af bankerne, til gavn for den enkelte bruger, siger Rune Mai.

De øvrige spørgsmål handler blandt andet om sikkerhed og eksempelvis også, om Spiir med tiden kan bruge anonymiserede data til statistikker, der kan videresælges. Spiir har desuden udviklet en teknik, hvor Jyske Bank kan generere en særlig kode, kun til Spiir, så brugeren ikke behøver benytte mobilbankkoden. Denne teknik løser dog ikke bankens betænkelighed ved, at brugernes data ryger ud af netbanken og ind hos en anden tjeneste.

Brugere af Jyske Banks netbank kan, trods den igangværende sag, fortsat automatisk synkronisere posterne med Spiir, eller klare det manuelt.

Spiir er oprindelig stiftet af både Lars Kolind, TV-vært og nuværende folketingspolitiker Mette Reissmann (S), direktør Rune Mai og tre andre. Mette Reissmann har dog siden forladt projektet.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve