Sløvere smartphone-efterspørgsel sender giganter under den kolde bruser

Flere store tech-giganter melder om nye tider. Forbrugernes iver efter at udskifte tech-grejet er kølet af.

Både Samsung, LG og Apple venter sløvere tider forude. (Foto: Jung Yeon-je © Scanpix)

I kølvandet på Apples rekordregnskab og pessimistiske syn på den nære fremtid, fremlægger nu også giganten Samsung kælderkolde tal. Ganske ligesom Apple, venter også Samsung sløjere tider forude.

Samsung Electronics fremlagde tidligt torsdag sine regnskabstal, der viste et fald i nettoindtjeningen på 40 procent til 2,7 mia. dollars i kvartalet. Også LG har måttet melde om tab i mobildivisionen i årets sidste kvartal på cirka 37 mio. dollars, trods et i øvrigt fint regnskab og svagt øget mobilsalg.

Apple kunne tirsdag fremlægge sit syn på fremtiden, der ifølge selskabet vil byde på en betydelig nedgang i omsætningen i det indeværende kvartal. Apple venter, at omsætningen kan falde helt ned til 50 mia. dollars, mod 58 mia. samme kvartal sidste år.

Det er en markant begivenhed for Apple, der ellers to gange har sat verdensrekord i at tjene penge.

Sløvere marked

Det er blandt andet den sløje situation på det kinesiske marked, og den stigende konkurrence, der presser selskaberne. Tal fra analysehuse som IDC og Gartner Group har løbende dokumenteret at gassen er gået af ballonen på det globale smartphonesalg, der fortsat er i vækst, men meget mindre end tidligere.

Salget af tablets har til gengæld længe været nedadgående, og endnu før det, begyndte derouten for den gammeldags PC.

Apple-topchef Tim Cook nævnte i samme forbindelse, at Apple døjer med den langsommere vækst især i Kina. Flere rapporter fra selskabets mange underleverandører har peget på svagere aktivitet end ventet, som følge af færre bestillinger fra Apple.

Hårdt pres

Det kinesiske mobilmarked er præget af stærke lokale spillere som Xiaomi, Huawei og Lenovo, hvoraf især Xiaomi har haft en næsten kometagtig vækst. Der til kommer en hel stribe selskaber, der er helt ukendte for danskerne, fx Meizu og Oppo.

Fælles for mange af dem er, at de er i stand til at producere kvalitetsprodukter til dumpingpriser, og dermed scorer markedsandele.

Samsung meddelte i samme forbindelse, at selskabet ikke venter bedring før tidligst sidst på året. Samsung er fortsat verdens største mobilproducent.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve