Smart-urene i forsinket mini-boom

Apples og Googles smart-ure er foreløbig ikke blevet hvermandseje - men det vil se helt anderledes ud om fire år, spår ny prognose.

Samsungs Gear-ure er hverken Apple eller Google - og vil få det svært de kommende år, spår ny prognose. (Foto: HANNIBAL HANSCHKE © Scanpix)

Selv om først Samsung og Google og dernæst Apple og stort set alle andre mobilproducenter har viftet forbrugerne om næsen med en gevaldig buket af smart-ure i efterhånden et par år, er markedet fortsat ikke for alvor taget fra.

Bedst går det for Apple - men Google vil de kommende år hale ind. Til gengæld vil Samsungs særlige Tizen-system sakke agterud. Det spår analysehuset IDC i en ny langtidsprognose for, hvordan markedet for smarte ure vil udvikle sig frem til 2020.

Prognosen er modig, fordi produktkategorien fortsat er ganske ny - og måske især fordi de hidtidige smarture er blevet kritiseret for at kunne alt for lidt, som en mobil ikke i forvejen kan, hvorfor de let kan undværes.

Stigning - men ikke voldsom

Dertil kommer, at det fortsat er uafklaret, om det overhovedet kan lade sig gøre at få folk, der har erstattet armbåndsuret med en mobil, til at bruge smart-ur.

Over de næste fire år vil salget dog vokse fra 28,3 mio. smarture i år til 82,2 mio. i 2020 - en stigning på 31 procent.

Apple-uret vil vokse i popularitet i forhold til nu, men vil miste terræn til Google de kommende år. (Foto: Edgar Su © Scanpix)

Det skal ses i forhold til, at der allerede nu bliver solgt over en 1,4 milliarder smartphones årligt, hvorfor smart-ure også i 2020 må betragtes som et nicheprodukt - trods vækst.

Til gengæld kommer tingene til at udvikle sig ganske som tilfældet var med telefonerne. Apples smart-ur har taget føringen og vil i år udgøre 49,4 procent af det samlede marked. Googles Android Wear-system er langt bagefter med 21,4 procent, selv om adskillige producenter leverer ure med Google-systemet.

Om fire år vil Apples ur været faldet tilbage til 37,6 procent, mens Android Wear-ure vil være vokset til 35 procent. Samsungs egenudviklede Tizen-system, der driver blandt andet Gear 2-uret, har sat kursen sydover, og vil falde fra 11,3 procent af markedet til 6,6 procent om få år.

Til gengæld spår IDC, at vores samlede forbrug af de såkaldte wearables - altså både ure, fitness-armbånd og andre tilsvarende ting, vil eksplodere til 237,1 mio. enheder i 2020. Allerede i år vil wearables sælge over 100 mio. eksemplarer, mod 72,2 mio. i 2015.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve