Time køber MySpace ad bagvejen

Der er stadig liv i det sociale medie Myspace, der nu igen-igen får nye ejere. Det er dog ikke Myspace, der er centrum for salget.

Myspace var super hipt før Facebook. Nu er tjenesten blevet solgt igen. (© Myspace)

Det engang så hippe sociale medie, MySpace, skifter nu igen hænder, og bliver nu overtaget af mediekoncernen Time, som en del af en langt større handel.

Time er den koncern, der udgiver magasinet af samme navn - og en hel bunke andre medier.

Men det var slet ikke MySpace, der var den præmiegris, koncernen ville sætte gaflen i. MySpace følger nemlig med som det tynde øl, når Time overtager MySpace-ejeren Viant, der er en gigant inden for reklame-teknologi på nettet.

Stort tab

Dermed skrives et nyt kapitel i historien om Myspace, der var et af de mest omtalte steder på nettet, indtil Facebook for alvor kom på banen for 8-10 år siden.

Myspace var oprindeligt et løst blog-agtigt univers, hvor især yngre brugere kunne skrive om deres liv og uploade billeder og andre ting, men har siden forandret sig til nu især at være et sted, hvor musikere og andre kunstnere kan præsentere deres musik og kunst.

Selskabet blev købt for 580 mio. dollars i 2005 af mediemogulen Rupert Murdoch, men allerede i 2008 blev selskabet overhalet indenom af Facebook, og i 2011 solgte Murdochs News Corp. Myspace videre for blot 35 mio. dollars.

Justin Timberlake var med

Køberne var selskabet Specific Media og Justin Timberlake, der i 2013 forsøgte at genskabe det sociale medie, men floppede fælt.

Siden har Specifik Media ændret navn flere gange, og hedder altså nu Viant. Selskabet er specialiseret i at servere tilpassede reklamer til brugerne.

Selv om MySpace ikke var den primære årsag til købet, vil Time ikke sælge det fra. I stedet vil selskabet bruge de store mængder brugerdata, Myspace ligger inde med, til reklamer.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve