Unge ville ønske, at der ikke fandtes sociale medier

Britiske teenagere er begyndt at gå på digitale privatlivskure for at slippe for elektronikken, viser undersøgelse. Dansk forsker mener, at man kan lære af erfaringerne fra Storbritannien.

Et flertal af unge i en britisk undersøgelse ville være glade, hvis de sociale medier aldrig var blevet opfundet. (Foto: Simon Skipper © Scanpix)

Et flertal af teenagere ville ønske, at de sociale medier aldrig var blevet opfundet. De ville være lykkeligere uden for eksempel Facebook, Instagram og Snapchat, siger de selv.

Det er konklusionen i en stor britisk undersøgelse. Den viser, at teenagere og skolebørn i høj grad er bevidste om de negative konsekvenser ved deres forbrug af sociale medier.

Mange har for eksempel oplevet en form for misbrug og chikane. De kan også have lavere selvværd på grund af sociale medier. Derfor er der også mange, som er begyndt at tage en digital privatlivskur og i perioder slukker for elektronikken.

Konsekvenser for sundhed og helbred

De unge ved, at deres storforbrug af sociale medier har konsekvenser. De er ”begyndt at erkende, at det her ikke nytter noget, og at det har konsekvenser for deres sundhed og helbred på måder, som de ikke tidligere har oplevet”, siger Charlotte Robertson til The Telegraph.

Charlotte Robertson er leder af organisationen Digital Awereness UK, der har lavet undersøgelsen i samarbejde med HMC, som er en sammenslutning af skoleledere i Storbritannien.

I alt var der 5.000 skolebørn i undersøgelsen, som Guardian også har omtalt.

Hele 63 procent af de unge siger, at de ville være glade, hvis sociale medier ikke var blevet opfundet. Der er også 71 procent, som siger, at de på et tidspunkt har slukket for de sociale medier og taget en digital afvænningskur.

Danske unge bedømmes i skole og privatliv

-Jeg er overrasket over de høje tal. Det er mit indtryk, at unge i dag er vokset op med telefonen, og at de tager den her afhængighed for givet, siger Lone Ross Nylandsted. Hun er læge, ph.d. og forfatter til en bog om mindfulness for unge.

Der er ikke lavet tilsvarende undersøgelser i Danmark. Men problematikken er den samme som i Storbritannien.

-Teenagere og unge bliver bedømt og får karakterer i skolen, og det spreder de sociale medier ud til hele tilværelsen og deres privatliv, hvor man får kommentarer og likes på det, som man laver, siger Lone Ross Nylandsted.

Afhængighed og 'falske' liv

Der er flere tal i den britiske undersøgelse, som peger på de negative konsekvenser.

For eksempel siger 57 procent af skolebørnene, at de har prøvet at få grove og fornærmende kommentarer på nettet.

Der er 56 procent som mener, at de er tæt på at have et misbrug af de sociale medier og er afhængig af dem.

Og 52 procent mener, at de sociale medier giver dem lavere selvtillid, så de sætter spørgsmålstegn ved deres udseende og tilværelse generelt.

Samtidig er der også 60 procent af skolebørnene, som mener, at deres venner viser en ’falsk’ version af deres liv på internettet. Omvendt mener 85 procent, at de ikke selv gør det.

Der er også positive sider ved de sociale medier. Mange peger for eksempel på de forskellige filtre og features, som man kan dekorere fotos med. Og på Snapchat Stories, der er små og korte videoer, som man kan lave og dele med vennerne og sine følgere.

Britisk skole dropper telefoner

Samantha Price, der er skoledirektør for den private pigekostskole Benenden, siger til Guardian, at man for nyligt prøvede et frivilligt eksperiment, hvor eleverne afleverede deres mobiltelefoner og ikke var på sociale medier i tre dage.

-I begyndelsen var jeg bekymret for, hvordan pigerne ville tage det, men bagefter spurgte de sig selv om, hvad i alverden de havde været bekymrede og sagde, at vi skulle gøre det igen men i længere tid, siger Samantha Price til Guardian.

Price fortæller, at eleverne selv kunne mærke fordelene – de sov bedre, det havde nemmere ved at koncentrere sig, og de havde det generelt bare bedre.

-Selvfølgelig er det ikke internettet og de sociale medier, som er fjenden – der er enormt positive sider ved det – men det handler om at finde en balance, siger Samantha Price.

De erfaringer mener Lone Ross Nylandsted også, at man kan bruge i en dansk sammenhæng.

-Jeg tror, at både skoleledere og børn er nervøse for at gå i gang med sådan et forsøg, men her kan man se, at det alligevel kan lade sig gøre, siger Lone Ross Nylandsted.