USA vil investere 27 milliarder i selvkørende biler

Milliarder af dollars og national lovgivning skal hjælpe selvkørende biler hurtigere ud på de amerikanske veje.

Ingen ved endnu hvor længe der går, før vi kan køre på offentlig vej i en selvkørende bil i stil med denne konceptbil fra Mercedes. (© Mercedes)

USA vil investere 27 milliarder kroner over de næste 10 år, for at accelerere udviklingen af og udrulningen af selvkørende biler.

Det oplyser USAs transportminister Anthony Foxx under et besøg på det store internationale bilshow NAIAS i Detroit.

- Vi står på tærsklen til en ny æra indenfor bilteknologi med enormt potentiale for at redde liv, reducere udledningen af drivhusgasser og transformere mobilitet for det amerikanske folk, sagde Foxx.

- Det tiltag som vi lancerer i dag, og dem vi vil forfølge i de kommende måneder, vil danne fundamentet, og skabe en vej frem, så producenter, embedsmænd og forbrugere kan gøre brug af de nye teknologier og udnytte deres fulde sikkerhedspotentiale, fortsatte ministeren.

Fælles regler i hele USA

Pengene skal bruges på pilotprojekter over hele USA skabt i samarbejde med aktørerne indenfor selvkørende biler.

Samtidig vil man via ny lovgivning "sikre en fælles ramme for forbundne og autonome biler på tværs af alle stater".

De nuværende forskelle i regler fra stat til stat er en af de store udfordringer, der gør det kompliceret for de firmaer, der udvikler selvkørende biler, at skabe en løsning, der kan virke overalt i USA.

Det problem vil man nu eliminere, siger Mark Rosekind, chef for styrelsen NHTSA, der har ansvaret for sikkerheden på de amerikansk veje:

- I samarbejde med staterne vil vi arbejde hen mod at skabe en konsistent national politik på dette område, som skal skabe muligheder - nu og i fremtiden - for producenter, der arbejder på at sende autonome køretøjer på gaden, samtidig med at vi fastholder vores sikkerhedsmission gennem alle faser, siger Rosekind i en pressemeddelse.

Ni ud af ti dødsulykker skyldes menneskelige fejl

Særligt udfordringerne med sikkerheden har man store foreventninger til, de selvkørende biler kan løse.

- NHTSA bruger alle tilgængelige værktøjer for at fremskynde udbredelsen af teknologier, der kan eliminere de 94 procent af ulykkerne med dødsofre, som involverer menneskelige fejl, siger Mark Rosekind.

De 94 procent stammer fra en rapport udsendt af NHTSA i februar 2015.

Selvkørende biler kommer, når de er bedre end mennesker

Det amerikanske Transportministerium opridser samtidig fem målsætninger man forpligter sig til at opnå i 2016.

I den forbindelse afslører de, hvad der skal til, før at bilerne får lov til at komme på gaden.

En af målsætningerne er, at begynde at danne det lovmæssige grundlag for, at producenterne udvikler selvkørende biler nok til, at de kan køre ud på de amerikanske veje i et stort antal "når det er påvist, at de kan tilbyde et tilsvarende eller højere sikkerhedsniveau end det, der nu er tilgængeligt."

Google erklærer snart robotbilen sikrere end almindelige biler

Netop denne formulering er interessant set i lyset af en udtalelse der faldt tidligere på ugen fra Chris Urmson, en af de ledende skikkelser på Googles bilprojekt:

- Selvom vi ikke er helt klar til at erklære, at vi er mere sikre på offentlig vej end den gennemsnitlige bilist, er vi glade for vores løbende fremskridt mod den dag, hvor vi kan begynde at invitere almindelige mennesker til at bruge vores biler, skrev han i et blogindlæg.

Udtalelsen faldt i forbindelse med en ny rapport med statistik over de fejl, der har været på Googles selvkørende biler de seneste 15 måneder.

Tallene viste at bilerne endnu ikke er fejlfri, men at der samtidig på kort tid er blevet markant længere mellem de tilfælde i robotbilerne, hvor et menneske må gribe ind.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve