Velkommen til jeg-tidende

Hollandske iværksættere vil redde kvalitetsjournalistikken

Med Blendle kan du sammensætte din egen avis på tværs af titler og kun betale stykpris for artikler (Foto: Anders Høeg Nissen © DR (Arkivfoto))

- Jeg var én af dem, som aldrig betalte for artikler, fniser Alexander Klopping.

Det er lidt af en indrømmelse fra manden bag tjenesten, der skal redde kvalitetsjournalistik i den digitale tidsalder. Den 28-årige hollænder har skabt tjenesten Blendle, der er en slags Spotify for artikler.

Man har en digital pung på tjenesten, og så kan man købe løs af artikler på tværs af aviser og magasiner. Ligesom man køber enkelte musiknumre med forskellige kunstnere på iTunes og ikke hele albums på cd med den samme kunstner, så kan man på Blendle selv sammensætte sit jeg-tidende med artikler fra hele paletten af aviser og tidsskrifter.

Få dine penge igen, hvis du er utilfreds

En artikel koster mellem to og fem danske kroner, og man kan få pengene igen, hvis man ikke kan lide artiklen. Man klikker blot på et link i bunden af artiklen og får pengene retur til ens digitale pung.

- Man kan ikke få penge tilbage et ubgrænset antal gange. Det er vigtigt at sige. Hvis du gør det mange gange, så forsvinder knappen, understreger Klopping.

Kun 10 procent af artiklerne bliver refunderet.

- Det handler om at have tillid til sine læsere, mener Alexander Klopping, der er journalist, men altså ikke betalte for indhold før nu.

- Ingen af mine venner betaler for journalistik. Ingen under 35 betaler for journalistik, siger han.

Lærte af musik- og filmbranchen

Men folk betaler for musik på Spotify og film på Netflix, så hvad skulle der til for, at de ville betale for journalistik?

Klopping og en ven lavede et Spotify-koncept for artikler og præsenterede det for de hollandske mediehuse. De blev sendt hjem igen med et stort nej.

Men når man bliver smidt ud af hoveddøren, så må man jo banke på bagdøren med en bedre ide.

Aviser og tidsskrifter vil gerne bevare deres brand og identitet i en digital virkelighed, så deres layout, skrifttyper og fotos skal følge med over i den nye virkelighed med styksalg. Og det rettede Blendle sig ind efter.

Jeg-tidende er en succes

I dag har de en halv million brugere, og de kan tilbyde artikler fra alle de store mediehuse i Holland og Tyskland. Senere i 2016 åbner Blendle i USA, hvor både New York Times, Washington Post, Wall Street Journal og the Economist er gået med på ideen.

- Halvdelen af vores brugere er under 35. Det er folk, som ikke har abonnement på et magasin eller avis. Medierne vil have os til at skaffe dem et nyt publikum, siger Alexander Klopping og tilføjer, at hver femte person, som signer op, fortsætter med at betale efter at have brugt deres gratis introduktionsbeløb på 2,50 euro.

- Vi har fået folk til at gøre noget, som de ikke gjorde før. De betaler for journalistik, siger den journalistiske iværksætter, der nu har 70 ansatte i hjembyen Utrecht.

Blendle har ingen aktuelle planer om at lancere i Danmark.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve