Vestager: Netvirksomheder skal respektere privatliv

Konkurrencekommisær slog et slag for privatliv og fair adgang til data på konference for den digitale elite

Margrethe Vestager til den digitale elite: "I skal sikre borgernes private data bedre". (Foto: Henrik Føhns © (c) DR)

- Hvis man googler mit navn, så kan man blandt andet se mig gå tur med min hund på fransk tv eller læse om mine problemer i dansk politik, sagde EUs konkurrencekommisær Margrethe Vestager, da hun åbnede konferencen DLD i München søndag eftermiddag.

Konferencen er arrangeret af det bayerske mediehus Burda Media, som hvert år invitere den internationale og tyske elite indenfor det digitale felt for at diskutere forretning og samfundsmæssige udfordringer.

- Vi har brug for fair konkurrence, hvis vi skal have ideerne ud af garagen og blomstre i det virkelige liv, sagde Vestager til de 1500 deltagere i salen.

Markedet skal være frit og åbent, men det skal også sikre forbrugernes rettigheder.

EU skal sikre borgernes digitale privatliv

Og her kom privatlivet ind i talen. Vestager understregede, at hun ikke har noget imod virksomhedsovertagelser, men vi skal sikre, at der også er et frit marked efter en fusion af store virksomheder, så vi ikke havner i en situation med højere priser, lavere kvalitet og færre valgmuligheder.

- Vi ser nye virksomheder få millioner af kunder på meget kort tid, og forbrugerne spørger, hvem der beskytter dem på et marked, der vokser på den måde, sagde Vestager.

Uden den fundamentale ret til privatliv har vi ingen identitet, mener hun.

Databetaling skal sidestilles med rigtige penge

- Når vi deler fotos eller ser tv via en tablet, så føles det, som om det er gratis, men det er ikke. Vi betaler med en ny valuta, nemlig vores private data. Og vi har ikke fundet ud af vekselkursen på den valuta, sagde Vesterager.

Ifølge kommisæren skal vi som borgere og mennesker behandles lige, uanset om vi har betalt med data eller rigtige penge. Hvis vi betaler med data, så har vi i dag ikke de samme forbrugerrettigheder, som hvis vi betaler for et produkt med rigtige penge. Og det skaber mistillid til virksomhederne og skader det fri marked.

Ingen tillid til virksomheders behandling af data

Vestager henviste til en undersøgelse, som viser, at mindre end 25 procent af de europæiske forbrugere stoler på, at virksomhederne passer ordentligt på deres data.

- Derfor har vi en udfordring, sagde hun, og pegede på de nye EU regler, der kræver at databeskyttelse er bygget ind i digitale services fra begyndelsen.

- Dette og retten til at blive glemt på nettet samt retten til at flytte ens data fra en udbyder til en anden, det er frihed, lød det fra Vestager.

Lige adgang til data skal sikre konkurrence

Hun talte også om data set i et perspektiv som konkurrence mellem store og små virksomheder. Data er i dag så vigtige for at drive digital forretning, at konkurrencemyndigheder på globalt plan må sikre, at små virksomheder har adgang til data af samme høje kvalitet, som store, transnationale virksomheder har. Ellers bliver konkurrencen skæv.

- Det handler ikke kun om forretning. Det handler også om vores samfund, sagde Vestager.

Efter talen følte en amerikansk journalist sig skræmt af Vestagers holdning til retten til at blive glemt på internettet, der handler om, at Google skal slette links til folk, hvis de beder om det - indenfor visse rammer. Han mente, at det ødelægger den frie udveksling af information på nettet.

Hvis vi vil have en fri og åben verden, så må vi også lytte til borgernes bekymringer. De skal føle, at lovgiverne passer på dem og varetager deres interesser, for at de kan deltage i en fri og åben debat, lød Margrethe Vestagers svar.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve