Windows 10: Microsoft støvsuger dine personlige data

Bruger du Microsofts services, bliver dine data indsamlet og sammenkørt på tværs af en lang række forskellige programmer og services - blandt andet for at Microsoft kan ramme dig med reklamer.

Windows har opdateret den serviceaftale, der beskriver vilkårene for brug af firmaets tjenester. Og det er ikke så få data de indsamler om deres brugere. (© Microsoft)

De fleste er nok klar over, at tjenester som leveres af Google og Facebook ikke er gratis, men at man som kunde i butikken betaler med sine data i stedet for med kroner og øre. Selskaberne er altså det, der på godt dansk kaldes databetalingstjenester.

Mere ukendt er det måske, at også Microsoft indsamler en lang række af dine personlige data, når du bruger Skype, Bing, OneDrive og andre services, der blandt andet kommer som en integreret del af det nye Windows 10.

Dataene om dig bliver samlet ind på tværs af en lang række Microsoft-services, og samles så i en personlig profil på Microsofts servere, som du ikke selv har adgang til - et fænomen der på engelsk kaldes profiling.

Microsoft samler data og laver en profil for at kunne levere deres cloud-services, som er en integreret del af Windows 10, men også for at kunne målrette reklamer til brugerne.

I forbindelse med lanceringen af Windows 10 har Microsoft opdateret deres Microsoft-serviceaftale, som helt basalt er vilkårene for brugen af alle Microsoft-produkter og tjenester. I tillæg til serviceaftalen har Microsoft også lavet "Microsofts erklæring om beskyttelse af personlige oplysninger".

Og har man sine data og private oplysninger kær, kan det nok være en god idé at læse dokumentet igennem, inden man kaster sig ud i at gøre brug af selskabets tjenester. For det er ikke småting, virksomheden indsamler om dig for blandt andet at kunne ramme dig med personlige reklamer.

Microsoft indsamler store mængder personlige oplysninger

Microsoft starter den nye erklæring (som kan læses i sin helhed her) med at skrive hvilke oplysninger de indsamler:

"Dataene vi indsamler, afhænger af hvilke tjenester og funktioner, du bruger, og omfatter følgende:"

Navn og kontaktoplysninger. Vi indsamler dit for- og efternavn, e-mailadresse, postadresse, telefonnummer og andre lignende kontaktdata.

Legitimationsoplysninger. Vi indsamler adgangskoder, adgangskoderåd og lignende sikkerhedsoplysninger, der bruges til godkendelse og kontoadgang.

Demografiske data. Vi indsamler oplysninger om dig, såsom din alder, køn, land og foretrukne sprog.

Interesser og favoritter. Vi indsamler data om dine interesser og favoritter, såsom holdene du følger i en sports-app, aktierne du følger i en finans-app og hvilke foretrukne byer, du føjer til en vejr-app. Udover dataene, du giver os, kan dine interesser og favoritter også udledes eller komme fra andre data, vi indsamler.

Betalingsdata. Hvis du foretager et køb, indsamler vi data, som vi skal bruge til at behandle din betaling, såsom nummeret på dit betalingsmiddel (fx et kreditkortnummer), og sikkerhedskoden, der er knyttet til din betalingsmetode.

Dataforbrug. Vi indsamler data om, hvordan du kommunikerer med vores tjenester. Dette omfatter fx data om de funktioner du bruger, de varer du køber, de websider du besøger og de søgeord, du indtaster. Dette omfatter også data om din enhed, herunder IP-adresse, enhedsidentifikatorer, område og sprogindstillinger og data om netværket, operativsystemet, browseren og anden software, du bruger til at oprette forbindelse til tjenesterne. Det omfatter også data om udførelsen af tjenesterne, og eventuelle problemer, du oplever med dem.

Kontaktpersoner og relationer. Vi indsamler data om dine kontaktpersoner og relationer, hvis du bruger en Microsoft-tjeneste til at administrere kontaktpersoner, eller til at kommunikere eller interagere med andre mennesker eller organisationer.

Placeringsdata. Vi indsamler data om din placering, som enten kan være præcise (GPS, mobilmaster og Wi-Fi Hotspots, red ) eller upræcise. (IP adresse mm., red).

Indhold. Vi indsamler indholdet i dine filer og meddelelser, når det er nødvendigt for at kunne tilbyde tjenesterne, du bruger. Dette omfatter: Indholdet i dine dokumenter, billeder, musik eller videoer, som du uploader til en Microsoft-tjeneste som fx OneDrive. Det omfatter også indholdet i din kommunikation, der sendes eller modtages via Microsoft-tjenester, såsom: Emnelinjen og brødteksten i en e-mail, tekst eller andet indhold i en chatbesked, lyd- og videooptagelser i en video-besked, og lydoptagelser og udskrift af en talebesked du modtager eller en tekstbesked, du dikterer.

Microsoft køber også data om dig

I tillæg til de data Microsoft selv indsamler, køber selskabet også data fra andre virksomheder, så de kan skabe en endnu tydeligere profil af hvem du er. Således skriver Microsoft:

"Vi supplerer fx dataene, vi indsamler, ved at købe demografiske data fra andre virksomheder. "

Fælles vilkår for alle Microsoft-services

I forbindelse med de nye betingelser har Microsoft - i stil med det Google gjorde for nogle år siden - samlet vilkårene for brug af deres forskellige services i ét juridisk dokument, så de ikke længere varierer fra service til service.

Sproget i de nye betingelser er relativt let læseligt, så i det mindste er det (rimeligvis) til at forstå, hvad dine data bliver brugt til. Således skriver Microsoft (og ja, det er ordret klippet fra betingelserne):

"Microsoft bruger deres indsamlede dataene til tre grundlæggende formål: (1) Til at drive vores forretning og til vores (herunder forbedring og personalisering) tjenester, (2) til at sende kommunikation, herunder salgsfremmende kommunikation, og (3) til at vise reklamer."

"Til disse formål kombinerer vi dataene, som vi indsamler via de forskellige Microsoft-tjenester du bruger."

Disse oplysninger bruger Microsoft i reklameøjemed

Som Microsoft har beskrevet ovenfor, så foregår dataindsamlingen altså blandt andet for, at de kan levere services på tværs af dine forskellige devices via skyen. Men som det også er tilfældet med Google og Facebook er reklamer en af hovedårsagerne til, hvorfor Microsoft laver en detaljeret profil om dig.

Om annoncering skriver Microsoft:

"Mange af vores tjenester suppleres med reklamer. Vi bruger vores indsamlede data til at vælge hvilke reklamer Microsoft skal vise - hvad enten på vores egne tjenester eller tjenester, der tilbydes af tredjeparter. Reklamerne, som vi vælger, kan være baseret på din aktuelle placering, søgeforespørgsel eller indholdet, du kikker på. Andre reklamer målrettes i henhold til dine sandsynlige interesser eller andre oplysninger, som vi med tiden modtager om dig via demografiske data, søgeforespørgsler, interesser og favoritter, brugsdata og lokaliseringsdata."

Det er altså ikke små skyts Microsoft tager i brug for at ramme plet med deres reklamer.

Microsoft har hængt Google ud for at gå over stregen

Microsoft kørte for nogle år siden en kontroversiel reklamekampagne mod Google, som de kaldte 'Scroogled'.

Microsoft's "Scroogled" Gmail ad

I videoerne anklagede de blandt andet Google for at gå over stregen ved at scanne indholdet af brugernes private emails for den vej igennem at tilpasse reklamerne bedst muligt. Og lige netop den "creepy line" holder Microsoft sig stadigvæk indenfor. Således står der følgende i Microsofts betingelser:

"Microsoft bruger ikke det, som du skriver og siger i dine e-mails, chat-beskeder, videoopkald eller voice mail, eller i dine dokumenter, billeder eller andre personlige filer til, at målrette annoncer til dig."

Så du kan altså godt sige Cola i en Skype-samtale, uden at der popper en brun flaske op øjeblikket efter.

Til gengæld kan du ikke slippe for, at der bliver indsamlet data om dig, bare fordi du er logget ud af din Microsoft-konto. Dog skriver Microsoft, at de ikke sammenkører de data, de indsamler, når du ikke er logget på, med dem de indsamler, når du er. Det fremgår af følgende formulering:

"Vi gemmer fx dataene, som vi indsamler om dig, når du er ikke-godkendt (ikke logget ind), separat fra alle kontooplysninger, der direkte identificerer dig, såsom dit navn, e-mailadresse eller telefonnummer."

Hvorfor de indsamler data om dig, når du ikke er logget ind, eller hvad de bruger dataene til, når nu de opbevares separat, nævnes ikke.

Skriv til Microsoft, hvis du vil vide, hvad de ved

Microsoft har tilføjet en lille passus om, hvordan du kan se nogle af dine personlige oplysninger.

Men det hjælper dig stort set ikke i forhold til, hvilke data Microsoft indsamler.

Hvis du vil vide mere om hvilke personoplysninger Microsoft har gemt, er du derfor nødt til at kontakte firmaet:

"Hvis du ikke kan se hvilke personoplysninger, der er indsamlet af Microsoft-tjenester via ovenstående links eller direkte i tjenesterne, kan du altid kontakte Microsoft via vores webformular. Vi svarer på anmodningen om adgang til eller sletning af dine personlige oplysninger inden for 30 dage. "

Windows 10 opretter et unikt reklame-id for alle brugere

Selvom de nye vilkår er gældende for alle de almindelige Microsoft-tjenester, så specificeres der i teksten forskellige elementer, der gælder konkrete services og programmer. Sådan en supplerende tekst findes der blandt andet om Windows 10, hvoraf det fremgår at alle brugere automatisk får tildelt et unikt reklame-id (dette er fx også standard på en iPhone og en Android-telefon):

"Windows opretter et unikt reklame-id for hver bruger på en enhed. Dit reklame-id kan bruges af app-udviklere og reklamenetværker, så de kan vise mere relevante reklamer. Du kan altid slå adgangen til denne identifikator fra under Indstillinger på enheden."

Du kan ikke fravælge at dine data bliver indsamlet

Hvis du ikke ønsker, at Microsoft skal ramme dig med reklamer baseret på dine personlige data, så kan det slås fra på flere forskeligge måder. Mest effektfuldt er det nok at slå det fra på selve din Microsoft-konto her. Det skulle ifølge Microsoft slå igennem alle steder, hvor du er logget på med din konto.

Men det ændrer ikke ved det faktum, at Microsoft stadig indsamler alle ovennævnte personlige data om dig. Således skriver Microsoft:

"Da dataene, der bruges til interessebaserede reklamer, også bruges til andre nødvendige formål (herunder levering af vores tjenester, analyser og afsløring af svig), indsamles der stadig data, også selvom du fravælger interessebaserede reklamer. Det betyder heller ikke, at du ikke længere vil modtage reklamer eller se færre reklamer. Men hvis du fravælger at modtage reklamer, vil du ikke længere modtage interessebaserede reklamer, og de viste reklamer er muligvis ikke relevante for dig."

Hele dokumentet "Microsofts erklæring om beskyttelse af personlige oplysninger", hvor selskabet specificerer hvilke data de indsamler, og hvad de bruger dem til, kan læses her

Den nye Microsoft-serviceaftale (det juridiske dokument) kan læses her.

Nyhedsbrev TAG DR.DK VIDEN MED DIG

Få seneste nyt om tech og videnskabens verden hver fredag

Vis alle nyhedsbreve