DRs virksomhedsstrategi 2017-2020

Et skærpet fokus på originalt indhold og attraktive digitale tilbud bliver omdrejningspunktet for DRs udvikling i de kommende år. Strategien lægger desuden op til en styrket digital indsats over for de større børn og en udvikling af DRs nyhedstilbud.

Her kan du læse om DRs virksomhedsstrategi ”Værd at dele. Stadig original. Mere digital”. Strategien for 2017-2020 er en opdatering af den tidligere version for 2015-2018.

DR skal samle, udfordre og oplyse Danmark ved at skabe og formidle kultur og journalistik til hele befolkningen. DRs måde at løse opgaven på har forandret sig løbende i takt med samfundet, medierne og befolkningen, siden DR blev etableret i 1925.

Der har aldrig været så mange medietilbud som i dag. De fleste ser stadig tv og hører radio. Mange er mere og mere på nettet, på mobilen og på sociale medier. Der er masser af indhold at vælge imellem, og vi bestemmer som brugere selv, hvor og hvornår det passer os at bruge tid på de forskellige medier.

I de kommende år bliver DRs vigtigste opgave at bringe DRs public service-mission og værdier med ind i en forandret medievirkelighed. DR skal nu og i fremtiden være i stand til at levere public service i en verden, der bliver mere fragmenteret og mere digital.

Samtidig er det en grundlæggende forudsætning, at kvaliteten af indholdet er høj. At være ”værd at dele” handler for DR både om at tilbyde det originale public service-indhold af høj kvalitet og om at stille det til rådighed på de måder, der er relevante for befolkningen.

DRs indhold skal både være relevant for den enkelte og have betydning for alle. Det skal være indhold, som skaber indsigt, oplevelser og samtaler. Indhold, der er værd at debattere, værd at have en holdning til og værd at være fælles om. Det skal være indhold, der er værd at dele.

Strategien lægger op til at accelerere DRs digitale udvikling. Samtidig vil broadcast via tv og radio stadig blive prioriteret højt. Flertallet foretrækker fortsat at tilgå DRs public service-indhold på tv og radio, og sådan forventes det at være i lang tid fremover, selvom internettet vinder terræn.

Særligt for de yngre målgrupper vil strategien dog betyde markante forskydninger. De foretrækker i stigende grad de digitale tilbud, som med tiden vil blive prioriteret højst, og flow-medierne vil blive sekundære.

Hvis udviklingen fortsætter som forventet, og de større børn foretrækker de digitale tilbud, vil DR fra 2020 tilbyde Ultra som et udelukkende digitalt tilbud og slukke for Ultra som flow-kanal. Senere forventes DR3 at følge efter.

Strategien indeholder en række fokusområder. DR vil sætte fokus på:

  • Originalt kvalitetsindhold
  • Attraktive digitale tilbud
  • Tilbud til digitalt indfødte og yngre målgrupper
  • Nyheder, hvor brugerne er

Hent strategien som pdf

Nyhedsbrev OM DR

Nyhedsbrevet 'DR om DR' udkommer hver torsdag med nyheder, baggrund og serviceoplysninger fra DRs egen verden.

Vis alle nyhedsbreve