Den store digitale mediepersonlighedstest

Digitale medier er en integreret del af vores dagligdag, men der er fortsat forskel på hvornår, hvorfor og ikke mindst hvordan vi bruger digitale medier – eller måske ikke bruger dem.

Er du også nysgerrig efter at vide, hvilken digital medietype du egentlig er? DR Medieforskning gjort det nemt for dig. Du kan nemlig tage testen online, og få svaret med det samme.

Du kan desuden læse en beskrivelse af de fem forskellige medietyper herunder. God fornøjelse!

Tag testen: Klik her.

Den digitale afholdsmand (10-17 point)

Du lever i bedste velgående uden at være online. Faktisk er du efterhånden en af de eneste i din omgangskreds, der finder ud af, hvordan vejret er, ved at kigge ud af vinduet, mens alle andre farer rundt med snuden begravet i deres mobiltelefoner. De har så travlt - som om de er på jagt efter noget!?

Faktisk har du altid klaret dig fint uden teknologiske hjælpemidler, og din største digitale udfordring er, når vækkeuret skal stilles fra sommer- til vintertid og tilbage igen.

Du kan ikke se noget som helst romantisk i analoge mosefund som Krak-kort

Den digitale praktiker

Du hører radio og ser fjernsyn, når der kommer noget godt ifølge avisens programoversigt, men det der Onde Mand, som alle går og snakker om, følger du altså ikke med i. Så hellere bruge tiden på at besøge familien, skrive et fødselsdagskort til en kær veninde eller bage en plade boller til fryseren. Og nej, du har ved Gud aldrig taget et billede af dit bagværk. Hvor skulle man da hænge sådan et billede op henne?

Andre digitale afholdsmænd som dig: Der findes sandsynligvis to store personligheder i Mediedanmark, der ville falde i denne kategori. Da hverken H.M.Dronningen eller Lise Nørgaard er kontaktbare online, har det dog ikke været muligt at få fordommen bekræftet.

Den digitale turist (18-25 point)

Selvom der ikke nødvendigvis løber digitalt blod i dine årer, er du ikke bange for at tage favntag med alle de fantastiske muligheder, den teknologiske udvikling har givet os. Du er dagligt på nettet, og er på én gang fascineret og frustreret over, at der kan findes så mange opskrifter på cupcakes. Og hvordan ved Google overhovedet, hvilken slags, der smager bedst?

Du har taget godt i mod de sociale medier og muligheden for at følge med i såvel udviklingen af rynker hos dine gamle skolekammerater, som hvad dine unger render og laver. Du er ikke bleg for lige at give deres billeder en frisk kommentar med på vejen – for det er vel kun dem, der kan læse det!?

Selvom din smartphone kan gøre mange af de samme ting som den gode gamle pc, gider du altså ikke rende rundt med telefonen på dig hele tiden. Primært fordi det tager lang tid først at finde den i bunden af tasken - og inden du så får den pakket ud af det smarte læderetui og får fundet den rigtige app – ja, så kunne du jo have nået at spille et helt almindeligt spil Scrabble.

Du vælger helt selv, hvornår du vil være online, og gider ikke konstant blive forstyrret af alt muligt udefra. Specielt ikke midt i Vild med dans eller alle de andre gode tv-shows, der jo skal ses sammen med familien, når de bliver sendt – ellers kan man jo ikke sms-stemme!

Andre digitale turister som dig: Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm (samfundsrevser og seniorkorrespondent ved Radio24syv – som dog ikke holder sig for fin til at se Matador på DR1).

Den digitale praktiker (26-34 point)

Uanset om du er vokset op med bip bip-spillet, floppydisken og konfirmationsanlægget, eller om du er en digital native, så er digitale medier en fuldt integreret del af din hverdag.

Du kan ikke se noget som helst romantisk i analoge mosefund som Krak-kort, rudekuverter, kontanter, håndskrevne indkøbssedler, buskort, festinvitationer og spejlreflekskameraer. Dine venner beskylder dig ofte for at lukke enhver god diskussion ned, fordi du er typen, der googler svaret på alt – men helt ærligt, man kan jo ikke spilde en rødvinsaften med at diskutere med digitale analfabeter, vel?!

Du er sjovt nok ikke selv særlig informativ på nettet, og er man ikke en del af dit netværk, får man ikke meget ud af at snage i din Facebookprofil. Det der med billeder, fødselsdage og selvpromovering på nettet gør du dig ikke så meget i. Til gengæld er det vildt smart, at man kan bruge MobilePay til at tjekke det ukendte telefonnummer ud, som har ringet til dig lørdag nat.

Faktisk har du altid klaret dig fint uden teknologiske hjælpemidler, og din største digitale udfordring er, når vækkeuret skal stilles fra sommer- til vintertid og tilbage igen.

den digitale afholdsmand

Faktisk er digital effektivitet din kæphest, og du behøver ikke nyhedshistorier på mere end 140 tegn for at føle dig opdateret. Du skaber dit eget nyhedsmix, for man kan jo ikke leve med at skulle orientere sig i vilkårlige nyheder fra alle mulige udbydere. Så hellere bruge tiden på at streame nogle fede dokumentarer og skarpe serier i stedet – fx Skam (som godt nok ikke helt fængede dig indholdsmæssigt – men hold nu k*** en dritkul distributionsform!).

Andre digitale praktikere som dig: Kristine Sloth (populær YouTuber og blogger – men aldrig fra toilettet), Uffe Elbæk (formand for Alternativet og tidligere kulturminister. Kan kendes på smartphoneslitagemærket i Kaos-buksen), Svend Brinkman (professor i almenpsykologi. Kan stå fast og sige nej til alting – undtagen når det kommer til at se forud på seriefronten), Ditte Giese (debatredaktør og kulturjournalist ved Politiken – som åbenbart aldrig har set Matador).

Den digitale ekshibitionist (35-42 point)

For dig er de sociale medier en stor del af dit digitale liv: På den ene side en velsignelse, på den anden side en forbandelse. Facebook og Instagram sørger for, at du har fuldstændigt styr på, hvem der har fødselsdag hvornår, hvilken café, der skummer det flotteste latte-hjerte, hvilken pop-up restaurant din favorit-blogger anser som den hippeste, og hvilken serie Soundvenue synes, du skal binge lige for tiden. Omvendt er det også hårdt altid at skulle være online, og fra tid til anden tager du en kold tyrker og sletter alle SoMe-apps fra din telefon – for så at geninstallere dem i det øjeblik, du misser den første begivenhedsinvitation.

Stod det til dig (og ikke til dine børn), ville du hellere tage en tur i Oculus Rift end rutsjebanen i Tivoli.

Den digitale pioner

Du lever efter mottoet ”Man er, hvad man poster”, og er generelt bevidst om, hvordan du fremstår online. Af samme grund hader du, når folk har lukkede profiler, for så er det jo fuldstændig umuligt at få et ordentligt indtryk af dem som person.

Nogen gange kan det dog godt gå lidt over gevind med alt det sociale på nettet, for godt nok er det smart, at man kan se, hvad vennerne hører af ny musik på Spotify. Men det er altså ikke alle, der behøver at vide, at du af og til – i et svagt øjeblik – lytter til Rasmus Seebach.

Andre digitale ekshibitionister som dig: Robin og Samrita (YouTubere, gamere og vloggere – med hang til en god gammeldags kanalrundfart på flimmeren), Nikita Klæstrup (politisk debattør, fotomodel og reality star, der føler sig nøgen uden sin smartphone), Keld Reinicke (erfaren tv-mand og visionær digital konsulent. Har svært ved at udtrykke sig på mindre end 360 grader), Julia Sofia Aastrup (livsstils-YouTuber og eksemplet på, at man godt kan være ung og digital, samtidig med man udgiver papirbøger og glemmer sin mobil ude i jakkelommen).

Den digitale pioner (43-50 point)

Hvis dit forhold til digitale medier skulle italesættes på Facebook, ville der sikkert stå ”It's complicated” – i hvert fald hvis man spørger din omgangskreds. Du kan dog ikke se noget som helst kompliceret i altid at være på forkant med den teknologiske udvikling – også selvom det har resulteret i mange fejlkøb gennem tiden (så lummer var den Hue Lighting i soveværelset altså heller ikke!). Nu er du imidlertid ikke på kommercielle sociale medier af ideologiske årsager, og benytter faktisk kun krypterede beskeder, når du kommunikerer digitalt – der er jo ingen grund til at servere sit privatliv på et sølvfad til NSA.

Du er altid den første i din omgangskreds til at prøve nye teknologiske landvindinger, og når der lanceres noget nyt på markedet herhjemme, har du med garanti allerede prøvet det på sidste års SXSW.

Du er way beyond 3D-tingen – nu er det AI og VR, der spiller - og stod det til dig (og ikke til dine børn), ville du hellere tage en tur i Oculus Rift end rutsjebanen i Tivoli. Men det er altid kun et spørgsmål om tid, for så snart noget bliver mainstream, mister du interessen og haster videre.

Du har både shavet og cuttet – og kan efterhånden ikke huske, hvornår du sidst har set et gammeldags tv-program. Så hellere Periscope, blogge, tweete eller på anden måde selv skabe digitalt indhold, som dine følgere (og din Klout Score) kan få glæde af.

Andre digitale pionerer som dig: Ingen! Ikke engang Nikolaj Sonne, hvis avocado-vifter og latte-hjerter åbenbart står skarpt nok uden et Instagram-filter.

Læs også

  1. FORORD: Du er ikke repræsentativ