DR får kritik for postpakke-program

Pressenævnet udtaler kritik af DR for ’Kontant’-program og omtaler på P1 og P4 i efteråret om PostNords pakkelevering.

Post Nord klagede over ’Kontant’s udsendelse om pakkeudbringning. (Foto: Henrik Petit)

Pressenævnet har udtalt kritik af ’Kontant’-udsendelsen ’Kunder venter forgæves på pakker fra PostNord’, som blev sendt i oktober 2016 på DR1 og foromtalt på flere af DRs øvrige kanaler.

Udsendelsen rummede flere kritiske fortællinger fra postkunder, der fortalte, at de ”rigtig mange gange” havde oplevet, at de – selv om de var hjemme – ikke havde fået leveret deres pakker på hjemadressen. I stedet fandt de en besked i postkassen om, at pakkeudbringeren var gået forgæves, og at de selv kunne hente den.

Udover ’Kontant’s halve time om pakkeudbringningen, foromtalte DR også programmet i ’P1 Morgen’, i ’Formiddag på 4’eren’ samt på ’Kontant’s og DR Nyheders Facebook-side.

Hele sagen fik PostNord til at klage til Pressenævnet, da PostNord mente, at sagen var overdrevet og ensidig, og at dækningen ikke gav et retvisende billede af firmaets levering af pakker til befolkningen. Og det har Pressenævnet nu givet Post Nord ret i.

Pressenævnet kritiserer blandt andet DR for at have givet indtryk af, at der var dokumentation for et problem af større omfang. I DR1-udsendelsen kommer værten med et udsagn om at ”hundredvis af kunder” har oplevet problemet, ligesom der blevet sagt, at ”det er mere reglen end undtagelsen, at pakken ikke kommer”.

Inden udsendelsen gjorde PostNord DR opmærksom på, at PostNords oplysninger i det såkaldte Track & Trace-system – det system, der skanner pakker og viser deres vej, indtil kunden får dem udleveret, ikke stemte overens med kundernes oplysninger i ’Kontant’. Samtidig tilbød PostNord ’Kontant’ at komme på besøg og kigge i deres systemer, men det takkede man nej til.

”Ved ikke at inddrage PostNords dokumentation blev udsendelsen ensidig og misvisende,” lyder det blandt andet i Pressenævnets afgørelse, som DR nu skal bringe i indledningen til en ’Kontant’-udsendelse på DR1.

Anonymt postbud

Også på P1 og P4 er DR blevet pålagt at offentliggøre Pressenævnets kendelse i den kommende tid.

’I P1 Morgen’, som omtalte sagen, udtalte et tidligere postbud sig anonymt, da hun ikke ønskede, at eventuelle fremtidige arbejdsgivere skulle få kendskab til hendes udtalelser. P1-værten omtalte hendes anonymitet som ”ildevarslende”.

Det vurderer Pressenævnet kunne give indtryk af, at hun udtalte sig anonymt af frygt for repressalier fra PostNord. Samtidig kritiserer Pressenævnet P1’s omtale, ”fordi omtalen giver et misvisende billede af PostNords pakkelevering i de omtalte kundeeksempler”, som det hedder.

Det sidstnævnte bliver ’Formiddag på 4’eren’ på P4 også kritiseret for af Pressenævnet, ligesom Pressenævnet samtidig kritiserer udsendelsen for at have lavet et tre minutter langt indslag med ’Kontant’s vært – men uden at bringe PostNords kommentar til kritikken.

Her var det ikke nok blot at henvise til ’Kontant’-udsendelsen, der skulle bringes dagen efter på DR1, lyder det fra Pressenævnet.

Nyhedsbrev OM DR

Nyhedsbrevet 'DR om DR' udkommer hver torsdag med nyheder, baggrund og serviceoplysninger fra DRs egen verden.

Vis alle nyhedsbreve