DR SymfoniOrkestret og DR KoncertKoret havde premiere på ’Amadeus’

Billetterne var udsolgt, da DR Koncerthuset torsdag aften havde premiere på ’Amadeus,’ der er en live-koncert til storfilmen af samme navn.

’Amadeus’ er historien om Mozart, den unge og talentfulde komponist, fortalt af hans hævngerrige rival og beundrer, Antonio Salieri. (Foto: www.mozart2006.net © Type 1)

Torsdag - den 17. august klokken 19.00 - åbnede Koncerthuset dørene til premiere på koncerten ’Amadeus,’ hvor DR SymfoniOrkestret og DR KoncertKoret spillede livemusik til storfilmen af samme navn fra 1984. Koncerten vil også spille fredag og lørdag henholdsvis klokken 19.00 og 15.00.

Et af vores klare mål i DR SymfoniOrkestret er, at den klassiske musik bliver tilgængelig for så mange mennesker som muligt. Og publikums oplevelse af sammensmeltningen af biograf- og liveoplevelse vil helt sikkert tilføje en ny dimension til oplevelsen.

Nicolai Abrahamsen, komponist og producent

’Amadeus’ er det seneste projekt i en række af nye eksperimenter, DR SymfoniOrkestret har foretaget med målet om at nå ud til et bredere og yngre publikum. Disse koncerter tæller blandt andet ’Gaming’-koncerten, som var en opførelse af musik fra populære videospil, og ’Galaxymphony’, som hyldede musikken fra nogle af de største science fiction-film som Star Wars og Alien-filmene.

De tre ’Amadeus’-koncerter blev udsolgt på kort tid. Der er derfor blevet oprettet en venteliste, hvor folk kan skrive sig på, hvis de vil gøre sig håb om at opleve ’Amadeus.’ Dr.dk/omdr talte med DRs ensemblechef Kim Bohr før koncertens premiere. Han er begejstret for DR SymfoniOrkestrets vellykkede forsøg med koncerter, der ikke nødvendigvis følger formlen for den klassiske symfonikoncert.

”Vi har haft stor succes med de seneste projekter, hvor vi har åbnet op for en helt ny verden af musik,” siger han. ”Filmmusik er fantastisk, fordi det kan fremmane en stemning, der begraver sig dybt i folk. Jeg tror, at hvis Mozart havde levet i dag, ville han have komponeret musik til film. Han ville elske de virkemidler, man kan tillade sig at bruge.”

Når filmkunsten i så flittig grad benytter sig af symfonisk musik, mener komponist og producent Nicolai Abrahamsen også, at det er helt oplagt for DR SymfoniOrkestret at tilbyde den direkte og levende oplevelse af musikken i Koncerthuset.

”Der er noget med sammensætningen af musik og billeder, som er meget appellerende. Ikke kun i biografen, men også i en koncertsammenhæng. Ude i verden kan vi se, at mange orkestre netop trækker filmlærredet ind i koncertsalen og derved også tiltrækker nye eller anderledes sammensatte publikumsgrupper,” siger han og fortsætter:

”Et af vores klare mål i DR SymfoniOrkestret er, at den klassiske musik bliver tilgængelig for så mange mennesker som muligt. Og publikums oplevelse af sammensmeltningen af biograf- og liveoplevelse vil helt sikkert tilføje en ny dimension til oplevelsen.”

Hvorfor Amadeus?

’Amadeus’ er historien om Mozart, den unge og talentfulde komponist, fortalt af hans hævngerrige rival og beundrer, Antonio Salieri. I 1985 modtog filmen, der er instrueret af Miloš Forman, hele otte Oscar-statuetter, blandt andet for bedste film, bedste instruktør og bedste mandlige hovedrolle.

Filmen er fuld af fart, farver, skønhed og humor og altså ikke mindst den vidunderlige musik, hvoraf mange vil kunne genkende en række højdepunkter såsom fra Tryllefløjten, Figaros bryllup og Mozarts Requiem

Anna Carina Sundstedt, 1. sopran og formand for DR KoncertKoret

Anna Carina Sundstedt, der er 1. sopran og formand for DR KoncertKoret, synes, at filmen ’Amadeus’ er aldeles velvalgt til en live-koncert, hvor orkesteret og koret fremfører musikken til filmen på lærredet. Blandt andet fordi Amadeus giver et godt indblik i det musikalske genis enorme kompositionsproduktion samtidig med, at filmens billeder er meget smukke.

”Filmen er fuld af fart, farver, skønhed og humor og altså ikke mindst den vidunderlige musik, hvoraf mange vil kunne genkende en række højdepunkter såsom fra Tryllefløjten, Figaros bryllup og Mozarts Requiem. Alt sammen værker som fylder operahuse og koncertsale verden over år efter år,” siger Anna Carina Sundstedt.

Også ensemblechef Kim Bohr er glad for filmen. Ifølge ham kan ’Amadeus’ som en af de sjældne film i verden prale med stadig at være spændende og relevant i sin historiefortælling her over tredive år senere. Og producent Nicolai Abrahamsen mener, at filmens høje kvalitet og originalitet har gjort, at folk fortsat føler en speciel tilknytning til den.

”Mange har lært at elske Mozarts musik ved at få den præsenteret i en dramatisk filmsetting. Og nu kan man så også få følelsen af den levende musik med i købet. Det er da en dejlig cocktail,” siger han.

Læs mere om koncerterne her

Nyhedsbrev OM DR

Nyhedsbrevet 'DR om DR' udkommer hver torsdag med nyheder, baggrund og serviceoplysninger fra DRs egen verden.

Vis alle nyhedsbreve