Et ridderkors til maestro Fischer

Mandag formiddag modtog DR Underholdningsorkestrets chefdirigent, Adam Fischer, ridderkorset. ”Han fortjener al den hæder og ære, han kan få,” siger orkesterchef Klaus Ib Jørgensen.

Orkesterchef Klaus Ib Jørgensen overrakte ridderkorset til Adam Fischer (t.h.) (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

Det er femten år siden, at den ungarske dirigent Adam Fischer blev tilknyttet orkestret. Han får ridderkorset for sin indsats med DR Undholdningsorkestret og for sin betydning for dansk musikliv i almindelighed.

”Han tiltrådte på et tidspunkt, hvor orkestret endnu ikke havde en klar klassisk profil, og han har lige siden præget musikerne, så de i dag er et de bedste moderne kammerorkestre,” siger orkesterchef Klaus Ib Jørgensen. Han kalder det desuden ”enestående”, at have den samme chefdirigent i så mange år:

”Det har bl.a. betydet, at vi har kunnet arbejde så gennemgribende med Mozart. Og det har været en afgørende faktor i den overvældende succes, projektet har haft. At vi sidste år kunne udgive noget så sjældent som en samlet boks med alle symfonierne er kronen på værket i en meget lang og lykkelig kærlighedshistorie,” siger Klaus Ib Jørgensen, der ikke lægger skjul på , hvilken betydning Adam Fischer har haft for DR Underholdningsorkestret:

Adam Fischer arbejder med at genskabe den fornemmelse, musikken skabte hos publikum, da den blev spillet første gang

Claus Johansen, programarbejder

”Han har betydet ALT for orkestret. Han fortjener al den hæder og ære, han kan få – både som musiker og som menneske,” siger Klaus Ib Jørgensen, der overrakte ridderkorset ved orkesterprøven mandag formiddag i Koncerthusets studie 2.

Årets dirigent 2002

Adam Fischer er født i Budapest i 1949. Han er uddannet komponist og dirigent i Budapest og Wien og har blandt meget andet været kunstnerisk leder af den ungarske statsopera.

Allerede i 1973 dirigerede han på statsoperaen i Wien, og han har stået i spidsen for musikerne i alle de store operahuse: i Paris, på Scalaoperaen i Milano, Covent Garden i London og The Met i New York.

I 2001 dirigerede han Wagners Ring i Bayreuth. En forestilling han overtog med kort varsel, da dirigenten Giuseppe Sinopoli døde få måneder inden de årlige festspil. Her skabte det en del opmærksomhed, at Fischer kækt udtalte, at der ikke var komponeret musik af interesse efter år 1800. Men presse og publikum jublede over hans Ring, komponeret fra omkring midten af 1800-tallet, og det tyske tidsskrift Opernwelt belønnede ham med titlen ”Årets dirigent 2002”.

Vil genskabe fornemmelsen

Programmedarbejder Claus Johansen har igennem flere år præsenteret orkestrets koncerter, når der står Haydn, Mozart og Beethoven på programmet. Han kalder Fischer et usædvanligt sødt og opmærksomt menneske. Men også et meget politisk menneske, der åbent udtaler kritik af det ungarske styre og engagerer sig i kampen mod racisme, fx i forhold til ungarske romaer.

Claus Johansen peger på et særtræk, der kendetegner Fischers tilgang til musikken:

”Adam Fischer arbejder med at genskabe den fornemmelse, musikken skabte hos publikum, da den blev spillet første gang. Et paukeslag for 200 år siden virkede langt voldsommere, end det vil gøre i dag. For i mellemtiden har vi haft både Stravinskij og Jimi Hendrix, så for at genskabe fornemmelsen skal paukeslaget i dag måske være tre gange kraftigere,” forklarer Claus Johansen.

Der var touché til chefdirigenten fra DR Underholdningsorkestret. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

Gensidig kærlighed

Adam Fischers navn blandt musikere er så velrenommeret, at de kan finde på at sige stillinger op i store etablerede orkestre og konkurrere sig ind i DR Underholdningsorkestret for at arbejde sammen med ham.

”Og så sidder de lige pludselig også og spiller til orkestrets Juleshow”, smiler soloklarinettist Mette Bugge Madsen, der er formand for DR Underholdningsorkestret. Hun har været med i hele Fischer-perioden og husker også orkestrets første møde med ham.

Det kan lyde selvmodsigende, men samtidig med at man ikke er i tvivl om, hvad han vil, overlader han meget til musikerne, og han er meget lydhør, hvis en solospiller fx har et forslag til en frasering

Mette Bugge Madsen, soloklarinettist og formand for DR Underholdningsorkestret

”Det er få dirigenter, man husker klart, efter at man har spillet med dem, men allerede efter vores første koncert med ham, hvor vi spillede Beethovens 2. symfoni, var jeg helt høj bagefter,” siger Mette Bugge Madsen, der kalder chefdirigenten en sjælden type, der giver musikerne fantastisk meget.

”Det kan lyde selvmodsigende, men samtidig med at man ikke er i tvivl om, hvad han vil, overlader han meget til musikerne, og han er meget lydhør, hvis en solospiller fx har et forslag til en frasering. Og så er han god til at tage presset af musikerne: ”Husk nu, det er kun musik – ikke livet” har jeg hørt ham sige,” fortæller Mette Bugge Madsen, der kalder samarbejdet mellem chefdirigent og orkester unikt.

”Der er tale om gensidig kærlighed. Og det er sjældent efter så mange år” siger hun.

På fredag den 28. marts spiller DR Underholdningsorkestret Beethovens Symfoni nr. 1 og 7 i Koncertsalen kl. 19.30 under ledelse af Adam Fischer.