Mange har øget deres viden om danmarkshistorien

Ifølge en undersøgelse fra Gallup har DR indfriet den udtalte ambition om, at satsningen på danmarkshistorien skulle øge danskernes forståelse og interesse for emnet.

Lars Mikkelsen fortæller ‘Historien om Danmark’, og otte ud af 10 oplever – ifølge en Gallup-undersøgelse – fået mere viden om historien. (Foto: Morten Krüger © Type 2)

Da DR i foråret satte alle sejl til med den største landsdækkende formidlingsindsats af danmarkshistorien nogensinde, var det helt fra starten en satsning, der skulle folde sig ud på både tv, i radio og på nettet. En tværgående indsats, der ikke bare skulle informere, men også gerne inspirere og give danskerne lyst til at grave sig endnu dybere ned i historien, blive klogere og føle sig som en del af historien.

Vores satsning på danmarkshistorien er den største satsning på området nogensinde og ambitionerne om at komme bredt ud har været høje. For at nå så mange som muligt, har vi helt fra start arbejdet fokuseret på tværs af kanaler og platforme.

Henriette marienlund, mediedirektør på dr

Historie på tværs af radio, tv og web

I en undersøgelse, Gallup har lavet for DR fremgår det, at tre ud af fire danskere over 15 år i løbet af det første halve år af 2017 har været i kontakt med historietemaet - enten på radio, tv eller internettet. Ud af dem angiver mere end otte ud af 10, at det har været med til at øge deres viden om den danske historie.

”Vores satsning på danmarkshistorien er den største satsning på området nogensinde og ambitionerne om at komme bredt ud har været høje. For at nå så mange som muligt, har vi helt fra start arbejdet fokuseret på tværs af kanaler og platforme. Nu kan vi se, at det virker at arbejde på den måde, og selvom vi ikke lige foreløbig kommer til at lave en ny satsning af samme kaliber som danmarkshistorien, så vil vi fortsat arbejde fokuseret med udvalgte emner, der kommer til at gå på tværs af platforme,” siger DRs mediedirektør Henriette Marienlund.

Af undersøgelsen fremgår det, at selvom vi står midt i en digital-omstilling, så spiller flow-tv stadig en stor rolle. Det er således tydeligt, at den store tv-satsning ’Historien om Danmark’ med Lars Mikkelsen har haft stor betydning for gennemslaget, men særligt for den yngre målgruppe har det stor betydning, at man kan støde på temaet på forskellige platforme.

”Noget af det, jeg synes er lykkedes rigtigt godt i den tværgående formidling er, at vi har udnyttet de enkelte platformes stærke sider til at få det bedste ud af temaet. På TV har det været den store dramatisering, der kan samle på tværs af generationer. På radio har der været fokus på det nære og personlige på P4 og på P1 har man kunnet tilegne sig ny og mere uddybende viden. På web har vi blandt andet arbejdet med interaktion. Til sammen giver det en enorm spændvidde og en mulighed for at nå rigtigt mange danskere på en måde som passer til lige netop dem,” forklarer Henriette Marienlund.

Det er et erklæret mål for os i DR at lave indhold, der inspirerer til debat og samtale, så for mig er det fantastisk at høre, at særligt de unge synes, det her er noget, der er værd at dele med andre.

HENRIETTE MARIENLUND, MEDIEDIREKTØR PÅ DR

Historien er værd at dele

Danmarkshistorien viser sig også at vække så meget genklang hos brugerne, at de ikke bare mener, at de får ny viden, men også gerne vil dele den viden med andre. I den yngre målgruppe er det således helt op til 70 procent af brugerne, der er stødt på ting i forbindelse med indsatsen, som de selv kunne finde på at nævne for andre.

”Det er et erklæret mål for os i DR at lave indhold, der inspirerer til debat og samtale, så for mig er det fantastisk at høre, at særligt de unge synes, det her er noget, der er værd at dele med andre,” fortsætter Henriette Marienlund.

Til efteråret kan man udvide sin historiske viden endnu mere, når der både kommer ny afsnit af ’Historien om Danmark’ og en lang række andre tiltag på både radio, tv og web. Både P3 og DR3 vil således tage livtag med danmarkshistorien på deres helt egne måder. P4 vil sende anden sæson af ’Din Historie’, DR Ultra præsenterer ’Venner fra Fremtiden’, DR Podcast lancerer en række danmarkshistoriske podcast, og digitalt kommer der masser at ny formidling på dr.dk/danmarkshistorien.

Du kan læse mere om historie-satsningen her

Læs mere om Gallups tal

Nyhedsbrev OM DR

Nyhedsbrevet 'DR om DR' udkommer hver torsdag med nyheder, baggrund og serviceoplysninger fra DRs egen verden.

Vis alle nyhedsbreve