Seneste udsendelse

Mennesker og medier: Reklame forklædt som journalistik? Seneste udsendelse

Annoncetillæg om f.eks. bæredygtighed, folkeskole og digitalisering er blevet givtige indtægtskilder for flere mediehuse. Men ofte er det svært at skelne mellem journalistiske artikler, sponsoreret indhold og egentlig reklame. Derfor vil journalisterne have tydeligere markering af, hvad der er hvad. Lars Werge, formand for Dansk Journalistforbund, diskuterer flydende grænser i annoncetillæggene med Berlingskes chefredaktør Tom Jensen. Og måske er der brug for at stramme op, fordi de mange annoncetillæg kan vise sig at være en kortsigtet indtægtskilde for økonomisk trængte medier. Det mener kommunikationsrådgiver Kresten Schultz Jørgensen, der også er formand for PR-branchen i Danmark. En lignende vurdering kommer fra Lars Magne Sunnanå, indholdschef på Aftenposten i Oslo. Årets flotteste avisside: Der var guld, sølv og "hædrende omtale", da ni papiraviser i denne uge kæmpede om "Årets Avisside". For selv om digitale medier vinder frem, er der stadig prestige i at skabe lækkert design på papir. Og med masser af computerkraft i ryggen har de "gammeldags" aviser været igennem en design-revolution, fortæller Henrik Birkvig, faglig koordinator for grafisk design på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Fake news på fransk: Lav troværdighed og direkte mistro overfor mainstream-medier baner vej for falske nyheder op til første runde af præsidentvalget i Frankrig søndag. De franske medier er nemlig ikke særlig godt forberedte på at håndtere misinformation og tendentiøs journalistik, siger journalist og professor Mark Lee Hunter fra handelshøjskolen i Fontainebleu. Tendensen bliver endda forstærket, når mange vælgere vender ryggen til de traditionelle medier, forklarer Alistair Shawcross fra London School of Economics med afsæt i erfaringerne fra sidste års Brexit-afstemning i Storbritannien. Vært og producent: Kurt Strand.

Næste udsendelse

  1. Mennesker og medier

    Status: Udsendelsen kan ikke afspilles

    Journalistik, etik og tendenser i mediernes maskinrum. Perspektiv, analyse og baggrund på ugens mediehistorier. Kritiske, konkrete og kontante interview med mediernes magthavere. Vært og producent: Kurt Strand. (Sendes også 00.05, lørdag 13.03 og søndag 3.03).

Seneste udsendelser og artikler

  1. Mennesker og medier: Reklame forklædt som journalistik?

    Annoncetillæg om f.eks. bæredygtighed, folkeskole og digitalisering er blevet givtige indtægtskilder for flere mediehuse. Men ofte er det svært at skelne mellem journalistiske artikler, sponsoreret indhold og egentlig reklame. Derfor vil journalisterne have tydeligere markering af, hvad der er hvad. Lars Werge, formand for Dansk Journalistforbund, diskuterer flydende grænser i annoncetillæggene med Berlingskes chefredaktør Tom Jensen. Og måske er der brug for at stramme op, fordi de mange annoncetillæg kan vise sig at være en kortsigtet indtægtskilde for økonomisk trængte medier. Det mener kommunikationsrådgiver Kresten Schultz Jørgensen, der også er formand for PR-branchen i Danmark. En lignende vurdering kommer fra Lars Magne Sunnanå, indholdschef på Aftenposten i Oslo. Årets flotteste avisside: Der var guld, sølv og "hædrende omtale", da ni papiraviser i denne uge kæmpede om "Årets Avisside". For selv om digitale medier vinder frem, er der stadig prestige i at skabe lækkert design på papir. Og med masser af computerkraft i ryggen har de "gammeldags" aviser været igennem en design-revolution, fortæller Henrik Birkvig, faglig koordinator for grafisk design på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Fake news på fransk: Lav troværdighed og direkte mistro overfor mainstream-medier baner vej for falske nyheder op til første runde af præsidentvalget i Frankrig søndag. De franske medier er nemlig ikke særlig godt forberedte på at håndtere misinformation og tendentiøs journalistik, siger journalist og professor Mark Lee Hunter fra handelshøjskolen i Fontainebleu. Tendensen bliver endda forstærket, når mange vælgere vender ryggen til de traditionelle medier, forklarer Alistair Shawcross fra London School of Economics med afsæt i erfaringerne fra sidste års Brexit-afstemning i Storbritannien. Vært og producent: Kurt Strand.

  2. Mennesker og medier: Pensionsselskab fik "ubetalelig" medieomtale

    En tilfreds Danica-kunde, fyldigt talmateriale og en ekspert var blandt ingredienserne, da pensionsselskabet Danica sidste weekend med egne ord fik "ubetalelig omtale". Det hele blev leveret og iscenesat af presserådgiver Tim Smidemann, som fortæller, hvordan han fik sat dagsordenen i bl.a. Jyllands-Posten og DR. Hvorfor Danica på den måde fik både sendetid og spalteplads, forklarer programchef Thomas Falbe, DR, og chefredaktør Steen Rosenbak, Jyllands-Posten. Kulturminister på svær mission: Om kort tid begynder de forhandlinger, der skal føre frem til en ny medieaftale om bl.a. DR, TV2's regioner og Radio24syv. Men også støtten til private medier kommer i spil, hvis det står til kulturminister Mette Bock (LA), som satser på en "åben" diskussion, hvor alt er spil; hvad er public service - og hvad er ikke? Hvem skal lave hvad? Og hvor meget skal licensen sættes ned? Svarene blæser i vinden: Mediebranchens små og store udfordringer blev diskuteret på en konference i denne uge, hvor spørgsmål og svar strittede i mange retninger. Tre tankevækkende pointer fra diskussionen med Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen, Mandag Morgen-chefredaktør Lisbeth Knudsen og Radio24syv-programchef Mads Brügger. Falske nyheder på russisk: I kampen mod "fake news" kan journalister i Danmark og andre vestlige demokratier lære en masse af russiske oppositionsmedier. Dér har misinformation nemlig været en integreret del af dagsordenen lige siden sovjettiden, fortæller chefredaktør Roman Dobrokhotov fra netmediet "The Insider". Vært og producent: Kurt Strand.

  3. Mennesker og medier: Reklamesøjler med mundkurv

    Et hus til 2,9 millioner, fire spritnye biler og dyre luksuskøkkener... Det vrimler med sponsorater i TV2-programmet "Nybyggerne", og ifølge tidligere deltagere bliver der gået langt for at tilgodese de medvirkende firmaer. TV2 og produktionsselskabet Metronome har dog sikret sig mod for meget brok fra deltagerne: De har nemlig underskrevet kontrakter, der forbyder dem at udtale sig. Flere kvinder i medierne: Andelen af kvindelige journalister er støt stigende. På uddannelserne i Roskilde, Odense og Aarhus er der flere kvinder end mænd blandt de journaliststuderende. Og om få år vil journalistik være forvandlet fra et mande- til et kvindefag. Hvilken betydning det får mediernes dagsordener, vinkling og kildevalg diskuterer ph.d.-studerende Martine Bentsen, Dansk Journalistforbunds næstformand Tine Johansen og Jan Dyberg Larsen, lektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus. Storpolitisk hilsen: Da Lars Løkke Rasmussen torsdag besøgte Donald Trump i Washington holdt medier og journalister blandt andet øje med, hvordan de to markerede venskabet mellem Danmark og USA. Håndtryk eller ikke håndtryk? Vært og producent: Kurt Strand.

  4. Mennesker og medier: TV2-sendetid til salg

    Der blev klappet og smilet på torvet i Nyborg, da TV2's "Fællessang med Charlie" sidste sommer gæstede byen. 165.000 kroner kostede det skatteborgerne, og det er god branding, mener borgmester Kenneth Muhs, mens Fredericia-borgmester Jacob Bjerregaard kalder det et skråplan. Noget lignende gælder for programmet "Spørg Charlie", for modsat DR må TV2 gerne opkræve penge fra f.eks. kommuner, handelsstandsforeninger og spillesteder. Journalistik med forhindringer: Journalist og forfatter Åsne Seierstad er aktuel med bog om to tilsyneladende velintegrerede pigers farvel til Norge. Men bogen "To Søstre" er også et indblik i det journalistiske maskinrum, hvor kombinationen af manglende kilder og en løgnagtig far gjorde både research og skriveproces til en svær balancegang. "Det var en stor omgang 'smells of troubles'", siger Åsne Seierstad. Lokalmedier med færre ressourcer: Besparelser og fusioner har ført til nedlæggelse eller sammenlægning af mange redaktioner rundt om i landet. To nye rapporter påpeger, hvordan lokale begivenheder ofte overses, fordi der er færre journalister til at dække dem. Samtidig efterlyser borgerne mere kritisk journalistik, hvor der bliver holdt bedre øje med de lokale magthavere. Infight med Mark Zuckerberg: Chefredaktøren på Aftenposten i Oslo, Espen Egil Hansen, fik i denne uge Ekstra Bladets "Victor" for sine højlydte protester mod censur Facebook. "En kamp om den journalistiske sjæl", lød det i prisbegrundelsen. Vært og producent: Kurt Strand.

  5. Mennesker og medier: Lobbyister sætter dagsordenen

    Gode historier med konkrete "cases" er vigtige ingredienser, når store organisationer, virksomheder og politiske partier sætter dagsordenen i den offentlige debat. Men medierne lader sig også fodre som en sulten hund i et uigennemskueligt lobbyspil, konstaterer Susanne Hegelund, tidligere chef for TV Avisen i ny bog, "Flyt magten". Hun uddyber sin kritik i diskussion med Ulla Pors, fungerende chefredaktør på TV2 News og TV2 Nyhederne, og Naja Nielsen, nyhedschef i DR Nyheder. Medievalg i Holland: Det var så som så med fornyelsen i de hollandske medier op til, under og efter parlamentsvalget onsdag i denne uge. Spæde forsøg på brobygning mellem Wilders-vælgere og det store flertal slog ikke rigtig igennem, og medierne gjorde indvandringen større, end den reelt er. Vurdering fra Cathrine Gyldensted, journalist og leder af Institut for Konstruktiv Journalistik ved universitetet i Windesheim. Dokumentar om kinesiske børn: Afsavn, skam og uvished præger omkring en million børn i Kina. Deres forældre er i fængsel, nogle på livstid, andre venter på dødsstraffen. Søndag har CPH:DOX, dokumentarfilmfestivalen i København, premiere på "De dømtes børn". Instruktør Kaspar Astrup Schröder fortæller om sine intentioner med filmen, som også danske børn kan spejle sig i. Norske verdensrekorder: Med en otte en halv time lang transmission sendte TV2 i Norge forleden den længste ishockeykamp nogensinde. En "umenneskelig præstation" lød en karakteristik - ord, som også kunne gælde den verdensrekord i interview, som blev sat på avisen Verdens Gang i Oslo for snart fire år siden: 30 timer, 1 minut og 15 sekunder... Vært og producent: Kurt Strand

Sendetider

Næste udsendelse

DR P1, fredag d. 28. april

Startede Kl. 09:05 - sluttede 09:59

Om Mennesker og medier

  1. Journalistik, etik og tendenser i mediernes maskinrum. Perspektiv, analyse og baggrund på ugens mediehistorier. Kritiske, konkrete og kontante interview med mediernes magthavere. Vært og producent: Kurt Strand.

Podcast Mennesker og medier

Få automatisk alle fremtidige udsendelser

Kontakt Mennesker og medier

Lige nu på DR P1

Orientering

Efter mere end et år mødtes lederne af de Radikale, SF, Enhedslisten, Alternativet og Socialdemokratiet i dag. Selvom det går godt i meningsmålingerne for rød blok, så kan det fælles politiske projekt for en ny regering og dens støttepartier være svært at få øje på. Vi spørger partilederne, hvad de egentligt kan blive… Vis mere

Startede klokken 16:07 Slutter klokken 18:05 (Næste: P1 Debat: S = Slut?)

Mere radio

  1. p1d
    Program: Hjernekassen på P1 Hvordan er det at være professionel soldat? Genre: Perspektiv
  2. p6b
    Program: Formiddag med Simpson I dag med manipulator Jan Hellesøe Genre: Musik
  3. p1d
    Program: Platt-form: P1 cafeen - Tyrkiet Må man nu ikke rejse derned, eller købe sommerhus i landet? Genre: Sjov radio

Søg efter titel