Anna Maria Wierød: Der kom 600 til min debutkoncert

Anna er født ind i den tidlige musik. Ved hendes debutkoncert havde hun rullet det helt store sceneri ud med kjoler og barokinstrumenter.

Anna Maria Wierød har aldrig haft andre ideer til sin fremtid, end at hun skulle gøre karriere som sopran. Det var dog ikke Wagner eller Puccini, der trak i første omgang.

Med to forældre, der begge dyrkede den tidlige musik, barok og renæssance, er Anna blevet ført ind i barokken på et meget tidligt tidspunkt. Allerede som 3-årig sang hun i kor under sin mor og far.

- Mine forældre nødede mig ind i musikken, og jeg greb det. Det var det, jeg ville fra en tidlig alder af. Meget af tiden fik jeg lov til bare at lege mig ind i det. Selvfølgelig under deres kyndige undervisning. Men jeg oplevede det ikke som undervisning, før jeg som voksen tænkte tilbage på det.

Anna Maria Wierød synger Strozzi:

Video: Rune Mielonen Grassov

Cembalo: Lars Colding Wolf

Baroksanger fra barnsben

- Jeg har sunget og optrådt med små soli hos mine forældre, men har ikke fået formaliseret undervisning før ret sent. Som 14-årig fik jeg en ret stor rolle med den lille englesolo i min fars opsætning af Messias, fortæller Anna Maria Wierød.

I skolen skulle Anna Maria engang skrive en stil om, hvad hun ville være som voksen; der var ingen tvivl: Hun skulle være baroksanger og studere i Bremen.Og sådan blev det.

De ting jeg har lavet er anderledes

Anna er meget beæret over, at Sonnings Musikfond har fundet hende:

- Jeg er meget overrasket over, at de kendte mig. For jeg har indtryk af, at sangere, der tidligere har modtaget stipendiet, har en profil, der er meget forskellig fra min. Så jeg havde slet ikke ventet at høre fra Sonning, siger Anna Maria og overvejer, om det måske kan skyldes hendes debutkoncert.

- De ting jeg har lavet er anderledes, også min debutkoncert. Den blev lidt af et tilløbsstykke og trak 600 mennesker til Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus, siger Anna Maria glad og tilføjer, at hun med en ret nørdet interesse for den meget tidlige musik havde sat koncerten scenisk op med store kostumer og en masse barokinstrumenter. Det var der publikum til.

Non vibrato

Da Anna er oplært i den særlige sangteknik, der knytter sig til den tidlige musik, har hun en meget anderledes teknik end operasangere typisk har:

- Jeg synger i den særlige sangstil, som knytter sig til den tidlige musik. Det er en non vibratostil, hvor jeg arbejder med at finde balancen mellem det fyldige og det klangfulde. Mange klassiske sangere er vrede på den stil. Men den er mit udtryk, og den er ikke fremmed i det internationale miljø for tidlig musik, siger Anna Wierød.

Miljøet for den tidlige musik er ikke så stort herhjemme, så Anna rejser en del, når hun giver koncerter. Med på farten har hun tre ting: Et kors om halsen, en bamse i favnen og et billede af mor, der bliver stillet synligt på hotelværelset.

Min mor var min manager

- Jeg rejser altid alene, derfor har jeg min lille rejsebamse med, så er jeg ikke helt alene. Det er lidt noget pjat, men det er også hyggeligt. Jeg har også et billede af min mor. I levende live var hun min manager og sparringspartner. Vi var konstant i kontakt med hinanden. Så da hun ikke var der mere, var det lidt ensomt i starten.

- Nu har jeg hende med på et billede. Den sidste ting er mit kors, som altid hænger om min hals. For at hjælpe mig under rejser og for at minde mig om, at der er noget, der er højere og vigtigere og som jeg synger for, siger Anna Maria Wierød.

Med stipendiet vil Anna arbejde med sit sceniske udtryk ved at tage timer i skuespil og dans.

Kort om Anna

Sopran Anna Maria Wierød er født i 1985. Hun har altid været optaget af den tidlige musik, og rejser rundt i Europa med Renæssanceensemblet Pantagruel.

  • Print
  • Del artiklen: