Kunstnerkollektiv futter dannebrog af i New York

Det er efterhånden 8 år siden, at Jyllands-Posten publicerede 12 tegninger af den muslimske profet Muhammed, hvilket skabte en bølge af raseri mod Danmark fra mange sider i verden.

Det er efterhånden 8 år siden, at Jyllands-Posten publicerede 12 tegninger af den muslimske profet Muhammed, hvilket skabte en bølge af raseri mod Danmark fra mange sider i verden.

Et af symbolerne på raseriet, som visse danskere, tog særligt til hjerte, var de danske nationalflag, som blev afbrændt af rasende demonstranter rundt om i Mellemøsten.

Det fik kunstnerkollektivet Superflex til at skabe værket ‘Rebranding Denmark’, som nu kan ses i gadebilledet i New York. Værket er et animeret videoværk på LED-skærm, der viser Dannebrog med en flamme på.

Reklameskærm bliver museum

- Det bliver vist mellem 29. og 30. gade her i New York på en stor skærm, som normalt bliver brugt til reklamer, siger Jacob Fenger fra Superflex til Pressen på P3.

Det er samtidskunstmuseet Streaming Museum, der viser værker i det offentlige rum, der for tiden kører en udstilling, de kalder Nordic Outbreak, hvor værket indgår i en gruppeudstilling.

Alternativt bud på et dansk logo

- Det, vi valgte at gøre dengang, var at tage den identitet, som de brændende flag afstedkom, seriøs, siger Jacob Fenger. Gruppen gjorde derpå det brændende flag til en slags logo, der med titlen skulle rebrande Danmark som et alternativ til det hjerteformede Dannebrog, som man fx. kan finde hos VisitDenmark.

Jacob Fenger nævner, at det brændende flag er ‘en klassiker’, der sætter Danmark i et fællesskab med lande som Israel og USA, som jævnligt får brændt deres flag.

- Björk viser en masser videoer med vulkaner i udbrud, og vores video er bare vores måde at vise noget, hvor vi kommer fra.

En del af jobbet

Det bekymrer ikke Jacob Fenger, at han evt. med værket sammen med Superflex skulle komme til at stikke hånden i en hvepserede af problemer, som Muhammed-krisen skabte i sin tid.

- Det er lidt en del af vores jobbeskrivelse at gøre sådan noget, sig er han og siger, at værket ikke er et pro/kontra-værk, men snarere et værk, der problematiserer noget.

Superflex står bag andre værker, som vender vores normale og kendte verden lidt på hovedet. Bl.a det smukke videoværk Flooded McDonald’s, hvor en version af burgerkæden filmes, mens den oversvømmes. Det fik sidste år nyt liv på nettet, da nogen lagde værket på YouTube for at få folk til at tro, at det var en McDonald’s på Manhattan, der var oversvømmet.

Tidligere har de også lavet tro piratkopier af den brasilianske sodavand Guarana Power, for at problematisere fordelingen af overskuddet ved køb af sodavand i fx. Danmark.

  • Print
  • Del artiklen: