Mennesker og medier

ProgramInfo

Mennesker og medier: Journalistisk bestillingsarbejde

Sendt: DR P1, 01 Nov. 2013, Start kl. 13:03 - Slutter 01:00

De traditionelle medier er under pres. Annonceindtægterne siver og medierne må tænke i nye forretningsmodeller. En af disse er "Content Marketing". Berlingske har introduceret begrebet og direktøren for den nye afdeling Morten Asmussen er i studiet sammen med Jesper Laursen, Brandmovers og adjunkt Rasmus Kleis Nielsen. Alle vigtige politiske og administrative beslutninger bliver som regel refereret i medierne. Men hvad sker der før beslutningerne tages? Det fremgår af "Lobbyistens lommebog - politikere under pres" som udkom torsdag. Den ene forfatter, Susanne Hegelund, er ugens gæst. I London, mandag, begyndte retssagen mod tidligere redaktører og journalister fra den nu lukkede Rupert Murdoch avis, News of The World. Lasse Jensen orienterer. Redaktør og studievært: Lasse Jensen.

Andre udsendelser

Mennesker og medier: Reklame forklædt som journalistik?

Annoncetillæg om f.eks. bæredygtighed, folkeskole og digitalisering er blevet givtige indtægtskilder for flere mediehuse. Men ofte er det svært at skelne mellem journalistiske artikler, sponsoreret indhold og egentlig reklame. Derfor vil journalisterne have tydeligere markering af, hvad der er hvad. Lars Werge, formand for Dansk Journalistforbund, diskuterer flydende grænser i annoncetillæggene med Berlingskes chefredaktør Tom Jensen. Og måske er der brug for at stramme op, fordi de mange annoncetillæg kan vise sig at være en kortsigtet indtægtskilde for økonomisk trængte medier. Det mener kommunikationsrådgiver Kresten Schultz Jørgensen, der også er formand for PR-branchen i Danmark. En lignende vurdering kommer fra Lars Magne Sunnanå, indholdschef på Aftenposten i Oslo. Årets flotteste avisside: Der var guld, sølv og "hædrende omtale", da ni papiraviser i denne uge kæmpede om "Årets Avisside". For selv om digitale medier vinder frem, er der stadig prestige i at skabe lækkert design på papir. Og med masser af computerkraft i ryggen har de "gammeldags" aviser været igennem en design-revolution, fortæller Henrik Birkvig, faglig koordinator for grafisk design på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Fake news på fransk: Lav troværdighed og direkte mistro overfor mainstream-medier baner vej for falske nyheder op til første runde af præsidentvalget i Frankrig søndag. De franske medier er nemlig ikke særlig godt forberedte på at håndtere misinformation og tendentiøs journalistik, siger journalist og professor Mark Lee Hunter fra handelshøjskolen i Fontainebleu. Tendensen bliver endda forstærket, når mange vælgere vender ryggen til de traditionelle medier, forklarer Alistair Shawcross fra London School of Economics med afsæt i erfaringerne fra sidste års Brexit-afstemning i Storbritannien. Vært og producent: Kurt Strand.

Mennesker og medier: Pensionsselskab fik "ubetalelig" medieomtale

En tilfreds Danica-kunde, fyldigt talmateriale og en ekspert var blandt ingredienserne, da pensionsselskabet Danica sidste weekend med egne ord fik "ubetalelig omtale". Det hele blev leveret og iscenesat af presserådgiver Tim Smidemann, som fortæller, hvordan han fik sat dagsordenen i bl.a. Jyllands-Posten og DR. Hvorfor Danica på den måde fik både sendetid og spalteplads, forklarer programchef Thomas Falbe, DR, og chefredaktør Steen Rosenbak, Jyllands-Posten. Kulturminister på svær mission: Om kort tid begynder de forhandlinger, der skal føre frem til en ny medieaftale om bl.a. DR, TV2's regioner og Radio24syv. Men også støtten til private medier kommer i spil, hvis det står til kulturminister Mette Bock (LA), som satser på en "åben" diskussion, hvor alt er spil; hvad er public service - og hvad er ikke? Hvem skal lave hvad? Og hvor meget skal licensen sættes ned? Svarene blæser i vinden: Mediebranchens små og store udfordringer blev diskuteret på en konference i denne uge, hvor spørgsmål og svar strittede i mange retninger. Tre tankevækkende pointer fra diskussionen med Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen, Mandag Morgen-chefredaktør Lisbeth Knudsen og Radio24syv-programchef Mads Brügger. Falske nyheder på russisk: I kampen mod "fake news" kan journalister i Danmark og andre vestlige demokratier lære en masse af russiske oppositionsmedier. Dér har misinformation nemlig været en integreret del af dagsordenen lige siden sovjettiden, fortæller chefredaktør Roman Dobrokhotov fra netmediet "The Insider". Vært og producent: Kurt Strand.

Mennesker og medier: Reklamesøjler med mundkurv

Et hus til 2,9 millioner, fire spritnye biler og dyre luksuskøkkener... Det vrimler med sponsorater i TV2-programmet "Nybyggerne", og ifølge tidligere deltagere bliver der gået langt for at tilgodese de medvirkende firmaer. TV2 og produktionsselskabet Metronome har dog sikret sig mod for meget brok fra deltagerne: De har nemlig underskrevet kontrakter, der forbyder dem at udtale sig. Flere kvinder i medierne: Andelen af kvindelige journalister er støt stigende. På uddannelserne i Roskilde, Odense og Aarhus er der flere kvinder end mænd blandt de journaliststuderende. Og om få år vil journalistik være forvandlet fra et mande- til et kvindefag. Hvilken betydning det får mediernes dagsordener, vinkling og kildevalg diskuterer ph.d.-studerende Martine Bentsen, Dansk Journalistforbunds næstformand Tine Johansen og Jan Dyberg Larsen, lektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus. Storpolitisk hilsen: Da Lars Løkke Rasmussen torsdag besøgte Donald Trump i Washington holdt medier og journalister blandt andet øje med, hvordan de to markerede venskabet mellem Danmark og USA. Håndtryk eller ikke håndtryk? Vært og producent: Kurt Strand.

Mennesker og medier: TV2-sendetid til salg

Der blev klappet og smilet på torvet i Nyborg, da TV2's "Fællessang med Charlie" sidste sommer gæstede byen. 165.000 kroner kostede det skatteborgerne, og det er god branding, mener borgmester Kenneth Muhs, mens Fredericia-borgmester Jacob Bjerregaard kalder det et skråplan. Noget lignende gælder for programmet "Spørg Charlie", for modsat DR må TV2 gerne opkræve penge fra f.eks. kommuner, handelsstandsforeninger og spillesteder. Journalistik med forhindringer: Journalist og forfatter Åsne Seierstad er aktuel med bog om to tilsyneladende velintegrerede pigers farvel til Norge. Men bogen "To Søstre" er også et indblik i det journalistiske maskinrum, hvor kombinationen af manglende kilder og en løgnagtig far gjorde både research og skriveproces til en svær balancegang. "Det var en stor omgang 'smells of troubles'", siger Åsne Seierstad. Lokalmedier med færre ressourcer: Besparelser og fusioner har ført til nedlæggelse eller sammenlægning af mange redaktioner rundt om i landet. To nye rapporter påpeger, hvordan lokale begivenheder ofte overses, fordi der er færre journalister til at dække dem. Samtidig efterlyser borgerne mere kritisk journalistik, hvor der bliver holdt bedre øje med de lokale magthavere. Infight med Mark Zuckerberg: Chefredaktøren på Aftenposten i Oslo, Espen Egil Hansen, fik i denne uge Ekstra Bladets "Victor" for sine højlydte protester mod censur Facebook. "En kamp om den journalistiske sjæl", lød det i prisbegrundelsen. Vært og producent: Kurt Strand.

Mennesker og medier: Lobbyister sætter dagsordenen

Gode historier med konkrete "cases" er vigtige ingredienser, når store organisationer, virksomheder og politiske partier sætter dagsordenen i den offentlige debat. Men medierne lader sig også fodre som en sulten hund i et uigennemskueligt lobbyspil, konstaterer Susanne Hegelund, tidligere chef for TV Avisen i ny bog, "Flyt magten". Hun uddyber sin kritik i diskussion med Ulla Pors, fungerende chefredaktør på TV2 News og TV2 Nyhederne, og Naja Nielsen, nyhedschef i DR Nyheder. Medievalg i Holland: Det var så som så med fornyelsen i de hollandske medier op til, under og efter parlamentsvalget onsdag i denne uge. Spæde forsøg på brobygning mellem Wilders-vælgere og det store flertal slog ikke rigtig igennem, og medierne gjorde indvandringen større, end den reelt er. Vurdering fra Cathrine Gyldensted, journalist og leder af Institut for Konstruktiv Journalistik ved universitetet i Windesheim. Dokumentar om kinesiske børn: Afsavn, skam og uvished præger omkring en million børn i Kina. Deres forældre er i fængsel, nogle på livstid, andre venter på dødsstraffen. Søndag har CPH:DOX, dokumentarfilmfestivalen i København, premiere på "De dømtes børn". Instruktør Kaspar Astrup Schröder fortæller om sine intentioner med filmen, som også danske børn kan spejle sig i. Norske verdensrekorder: Med en otte en halv time lang transmission sendte TV2 i Norge forleden den længste ishockeykamp nogensinde. En "umenneskelig præstation" lød en karakteristik - ord, som også kunne gælde den verdensrekord i interview, som blev sat på avisen Verdens Gang i Oslo for snart fire år siden: 30 timer, 1 minut og 15 sekunder... Vært og producent: Kurt Strand

Mennesker og medier: Slagtegrise og hellige køer

Flyt ensemblerne og skær fem procent om året i DR's budgetter. Nedtælling til forhandlinger om nyt medieforlig med nye politiske meldinger i denne uge. Men hvad er helligt og hvad kan slagtes, hvis DR skal udfylde sine public service-opgaver? Debat med Socialdemokraternes Mogens Jensen, Dansk Folkepartis Alex Ahrendtsen og Venstres Britt Bager. Et billede siger mere end tusind ord: Der blev uddelt priser i 14 kategorier, da danske fotografer forleden blev hyldet af blandt andre statsminister Lars Løkke Rasmussen ved "Årets Pressefoto". Desværre tør stadig færre medier satse på ordentlige billeder, konstaterer én af prismodtagerne, Politiken-fotograf Mads Nissen. Kulturhovedstad i søgeren: Irriterende måger, nedsmeltede AGF-fans og dødsdømte IC4-tog er blandt motiverne i bogen "Åh Aarhus". Billederne er taget af Carsten Ingemann, som med over 45 års erfaring bag kameraet sætter ord på, hvad det er et pressefoto kan i modsætning til ord. Bendtner er tilbage: Ugens store sportsnyhed er tidligere topfodboldspiller Niklas Bendtners kontrakt med norske Rosenborg. "Et kjempeløft", mener flere medier i Norge, mens en dansk kommentator lidt mere køligt kalder det hele for "en deroute". Vært og producent: Kurt Strand.

Mennesker og medier: Det tavse flertal

Det kniber med at få "almindelige" mennesker med som kilder i medierne. Elitekilder - som repræsenterer den politiske, økonomiske og kulturelle magt i samfundet - dominerer radio, tv og aviser. Også indvandrere og efterkommere er stærkt underrepræsenterede - og når de bliver bedt om at medvirke i udsendelser, indslag og artikler er det som regel for at udtale sig om emner som ghettoer og islam, viser ny undersøgelse. Laura Na Blankholm fra foreningen "Ansvarlig Presse" diskuterer årsager og løsninger med Simon Andersen, nyhedschef på Radio24syv, og Lars Olsen, journalist og forfatter til flere bøger om det skæve Danmark. 13 år med bare tv-bryster: "Paradise Hotel" på TV3 har chokeret, forarget og ikke mindst formet en hel ungdomsgeneration. Men i seriens nye sæson er de pumpede, de tatoverede og silikonetyperne dømt ude. Er chok-programmet blevet "stuerent" eller har seerne mistet fascinationen af kæmpebryster og tatoverede overkroppe? Rasmus Gejl, redaktionschef på produktionsselskabet MastIff - der laver "Paradise Hotel" for TV3 - diskuterer tendenserne med Elisa Lykke, som finder deltagere til en række reality-programmer. Konstruktiv journalistik: Hvis de klassiske nyhedsmedier skal overleve, er det på tide at gøre op med fordummelse, fordomme og populisme. Et nyt institut skal understøtte udbredelse af mere "troværdige og balancerede" nyheder, siger DR's snart forhenværende nyhedsdirektør, Ulrik Haagerup, som skal stå i spidsen for en international, journalistisk satsning på Aarhus Universitet. Farvel til populært radioprogram: Én af DR's store lyttermagneter, P4-programmet "Café Hack" har sendt for sidste gang efter brud på sponsorreglerne. Vært og producent: Kurt Strand.

Mennesker og medier: "Knivskarp" public service

Mens licensdiskussionen blæser for fuld styrke, har DR fået ny mediedirektør. Hendes navn er Henriette Marienlund, og med chefposter på både DR og TV2 i bagagen varsler hun en skærpelse af indholdet i tv, i radioen og på nettet: "Det skal stå helt knivskarpt, at public service fra DR er noget ganske særligt". Hvad det konkret betyder, forklarer Henriette Marienlund. Og hun svarer på, hvad det er DR skal - og ikke skal. Fakta-tjek - hvad nytter det? Medier i store dele af verden bruger mange ressourcer på at afsløre fusk med kendsgerninger, falske nyheder og alternative fakta. Men når f.eks. Donald Trump rubricerer "dårlige" nyheder som "falske", kan det vise sig at være spild af ressourcer at faktatjekke. Og de såkaldt "fakta-resistente" er formentlig fuldstændig ligeglade... Lisbeth Knudsen, direktør og chefredaktør på "Mandag Morgen" - der driver sitet tjekdet.dk - reflekterer over mediernes nye virkelighed sammen med Jens Vithner Hansen, redaktør på DR2's "Detektor". Britisk medie-eftertanke: Substansen forduftede i ugerne op til Brexit-afstemningen sidste år; en omfattende kortlægning af de britiske mediers dækning afslører store mangler. Det meste druknede i en letforståelig "tory-story" med konservative toppolitikere som aktører, fortæller professor David Deacon fra universitet i Loughborough. Men også danske medier kan lære en del af Brexit-dækningen, vurderer Søren Wormslev, samfundsredaktør på Nordjyske Medier i Aalborg. Vært og producent: Kurt Strand.

Mennesker og medier: 2016 i bakspejlet

Der var falske nyheder. Se og Hør-skandale. Moskeer med skjult kamera. Punktum i gidselsag. Masser af chefredaktørskift. Tavse topfolk. Og fortsat skyttegravskrig om DR og licensen... Et livligt år i mediebranchen rinder ud med journalister, redaktører og tv-chefer på alt fra sikker grund til famlen i blinde og Bambi på glat is... Vært og producent: Kurt Strand. (Sendt første gang 30. december 2016).

Mennesker og medier: Badesæsonen er i gang

Omkring halvanden million seere følger hver mandag aften genvordighederne i fjerde sæson på TV2's "Badehotellet". Adskillige anmeldere vender tomlen ned, men måske kan den serien om det mestendels ubekymrede liv i klitterne noget, som andre tv-dramaer ikke formår? Professor og forsker i tv-drama Gunhild Agger fra Aalborg Universitet har en forklaring på succesen blandt seerne - efterfulgt af debat med Kristeligt Dagblads anmelder Sørine Gotfredsen og Henrik Queitsch, som skriver om serien i Ekstra Bladet. Vind en Volkswagen: Op mod 800.000 kroner ville det koste, hvis massiv omtale af en bilpræmie i "Danmarks Indsamling" på DR1 i lørdags skulle have været betalt som en almindelig tv-reklame. Marketingschef Michael Stein fra Volkswagens danske afdeling siger, at der naturligvis er forventning om eksponering, når en Passat til 400.000 bliver stillet til rådighed som præmie. Og DR1-redaktør Anders Thomsen forklarer, hvordan bilproducentens forventninger blev opfyldt. Eksemplet viser, at sponseringsreglerne er uklare, mener juraprofessor Mads Bryde Andersen, som indtil for nylig var formand for Radio- og tv-nævnet. Fra spin til propaganda: Politikere over hele verden kommunikerer i stadig højere grad direkte til og med deres vælgere - uden om de traditionelle medier. Dermed er den klassiske spindoktors rolle ændret markant, siger Noa Redington, tidligere "særlig rådgiver" for Helle Thorning-Schmidt. Og Donald Trump er kun begyndelsen, vurderer han. Falske nyheder på svensk: Børn skal lære at være kritiske overfor alt, hvad de møder på nettet. Og bl.a. kunne gennemskue "fake news", mener redaktionen bag det populære tegneserieblad "Bamse - världens starkaste björn". Vært og producent: Kurt Strand.