Danske fodboldfans: Det nytter at råbe op

Danske fans kender deres magt, og Divisionsforeningen anerkender deres betydning.

De danske fans har magt. (Foto: NILS MEILVANG © Scanpix)

Rundt om i Europa stiger billetpriserne i en grad, så mange kampe er overbefolket af rige turister, som gerne vil betale billetprisen, men ikke skaber stemning.

I Danmark er situationen en helt anden: Selv om priserne er lave, er der masser af ledige pladser på stadion. Det giver fansene magt.

- Vi kan i høj grad se, det nytter at råbe op. Hvis saglig dialog omkring et mødebord ikke virker, kan vi altid skride til aktioner.

- På et eller andet tidspunkt lykkes det os at få de rette til at lytte, siger næstformand i Brøndby Support, Sarah Agerklint.

Senest gjorde danske fans deres indflydelse gældende med en kampagne mod det såkaldte away-kort.

Efter en stemningsboykot over hele Superligaen blev fansene inviteret tilbage til forhandlingsbordet, og klubberne har for nylig sparket indførelse af away-kortet til hjørne endnu en gang.

- Hvis de store, trofaste grupper beslutter sig for at blive væk, så kan det ses og mærkes med det samme.

- I England er der ventelister, og efterspørgslen er større end udbuddet, og det er den ikke i Danmark, siger Sarah Agerklint.

God dialog

I Divisionsforeningen siger direktør Claus Thomsen, at klubberne vil strække sig langt for fansenes skyld, uanset om der er udsolgt eller ej.

- Klubberne og Alka Superligaen har en god dialog med fansene på rigtig mange måder. Fans er en del af fodbolden og en del af klubberne, så jeg vil vove den påstand, at det ikke handler om, hvorvidt der er udsolgt på stadion eller ej, siger Claus Thomsen.

Den seneste undersøgelse af tilskuernes stadionoplevelse omfattede ifølge direktøren omkring 6000 tilskuere i Superligaen, og fansene bliver ikke mindre vigtige, jo større tv-aftalen er.

- Nej, det gør de ikke. Fansene er en del af oplevelsen, både på stadion og i fjernsynet. Desuden ved vi, at der er en positiv sammenhæng mellem tilskuere og seere, siger Claus Thomsen.

- Hvis man kommer meget på stadion, så stiger interessen typisk for Superligaen generelt. Man skal hjem og se de andre kampe på tv. Og hvis man ser kampene på tv, så skal man før eller siden på stadion og se kampen live.

- Det er en gammel myte, at hvis man viser kampen på tv, så kommer folk ikke på stadion. Det er faktisk sådan, at jo flere, der ser fodbold på tv, jo flere tager på stadion.

- Sammenhængen er meget direkte over årene, både op ad og ned ad. Vi har tilskuere på tv og tilskuere på stadion, og vi tager begge grupper meget alvorligt, siger Claus Thomsen.

/ritzau/

Nyhedsbrev Tag dr.dk Sporten med dig

Få dagligt nyt fra DR Sporten.

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder: