Chokolade er godt - også for hjertet
08. jul. 2008 10.22
Videnskabelige undersøgelser tyder på, at chokolade kan medvirke til at reducere risikoen for hjertelidelser hos kvinder med type II-diabetes.
I mange år var chokolade og diabetes to uforenelige størrelser, og hvis man samtidig havde hjerteproblemer, skulle man i hvert fald afholde sig fra fødevarer, som kunne være fedtforøgende. Men nu tyder ny international forskning på, at chokolade i moderate mængder kan have en gavnlig og risikoreducerende effekt på kvinder med diabetes og en hjertesygdom.
Det hele handler om kakaobønnens indhold af polyfenoler. En undergruppe af dem kaldes flavonoider, og det er her, hemmelighederne findes.
Ifølge BBC News er en gruppe modne kvinder, som har afsluttet overgangsalderen, blevet bedt om at spise en chokoladebar en gang om dagen i et år. Undersøgelsen, der foregår på East Anglia Universitet, fokuserer på, i hvor høj udstrækning flavonoiderne kan styrke et svagt hjerte.
Der findes over 5.000 forskellige flavonoidtyper, primært i frugt, grønt, te og rødvin, men dem, man koncentrerer sig om ved forskningen i kakaobønnen, er en undergruppe, som kaldes flavanoler. For at kompensere for, at mange flavonoider går til grunde under fremstillingen af en chokoladebar, har forskerne i forsøget tilsat ekstra flavonoider til kvindernes daglige chokolade.
Bedre beskyttelse af hjertet
”Et succesfuldt resultat af denne forskning betyder forhåbentligt, at vi er i stand til at tilbyde mennesker i den høje risikogruppe for hjertetilfælde en bedre beskyttelse, som er både over og ved siden af den, der nu tilbydes via konventionel medicin,” siger dr. Iain Frame ifølge BBC News til portalen Diabetes UK.
Videnskabsmændene tester simpelthen teorien om, at hvis man tilfører flavonoider til den diæt, som diabetikere får, så kan man yde dem en beskyttelse, der går ud over den, de får ved den normale medicin. Og når forsøgsgruppen er en bestemt gruppe kvinder, skyldes det, at dødsfald som følge af en hjertelidelse stiger stærkt efter overgangsalderen, og har de samtidig type II-diabetes, øges risikoen yderligere med ca. tre en halv gang.
Hvis forskernes hypoteser bekræftes via de endelige resultater, vil det derfor have meget langtrækkende indflydelse på de råd, som gives til kvinder i denne højrisikogruppe.
Undersøgelsens leder, professor Aedin Cassidy, siger til BBC News, at selv om kvinder, der har passeret overgangsalderen, har samme risiko som mænd for at udvikle hjerte-kar-lidelser, så er de seriøst underrepræsenterede i de videnskabelige undersøgelser på området.
”Vi håber, at ved at man tilsætter flavonoider til deres daglige kost, kan give kvinderne en mulighed for bedre at kontrollere deres hjertelidelser i fremtiden,” tilføjer han.
Fald i blodtrykket
Den igangværende undersøgelse forventes at nå op på at have rekrutteret 150 kvinder - under 70 år og med type II-diabetes. Kvinderne skal have overstået den månedlige cyklus for mindst et år siden, og desuden skal de være på kolesterolsænkende medicin. Medicinen skal de have spist i mindst 12 måneder.
Forsøg af denne type har ikke tidligere været gennemført så målrettet og over så lang en periode. Tidligere studier tyder dog på, at der er en effekt. Tendensen er, at flavanolerne påvirker blodtrykket. Man har sporet fald i blodtrykket hos mennesker med forhøjet blodtryk, når de har indtaget chokolade og/eller kakao. Derfor er håbet, at de igangværende undersøgelser kan underbygge de tidligere resultater og tilmed udbygge dem betragteligt.
De færreste har vist problemer ved at se fordelen ved at få fastslået, at man både kan mætte den søde tand, sænke sit forhøjede blodtryk og forbedre insulinoptagelsen ved at spise et stykke chokolade. Men forskerne slår fast fra begyndelsen, at selv om det nu skulle lykkes at fastslå den gavnlige virkning af chokolade for diabetespatienter med hjerteproblemer, så betyder det ikke, at kvinder efter overgangsalderen skal sætte sig i sofaen og bare fylde sig med chokolade.
”Vi kan bestemt ikke råde folk til pludselig at begynde at spise chokolade i store mængder. Det indeholder denne spise alt for meget sukker og fedt til,” erklærer dr. Iain Frame til Diabetes UK.
”Vores anbefalinger er fortsat, at mennesker med diabetes spiser en fornuftig kost, som er fedtfattig og stort set uden salt og sukker, men til gengæld fyldt med frugt og grøntsager,” tilføjer han.
Der er stadig lang vej igen, før der ligger brugbare resultater for effekten af flavanoler i forhold til diabetespatienters hjertesygdomme. Forskningen har hidtil været for begrænset til, at kritikerne har villet begejstres. Man er i det store hele afventende. Eller som det konkluderes i Månedsskrift for Praktisk Lægegerning: ”Det må dog være rimeligt at konkludere, at chokolade formentlig er at foretrække frem for andre snacks som f.eks. slik, chips og kage.”
En ting kan man dog ikke tage fra chokoladen, og det er insulinfølsomheden. Effekten på insulinet er undersøgt, og man har fundet en signifikant forbedring af insulinfølsomheden ved indtagelse af mørk chokolade. Det gælder både hos raske og hos risikopatienter, viser adskillige større studier.
Men en af de ting, der resterer i hele denne proces, er også at få fastslået, hvor stor en dosis flavanoler den enkelte har brug for for at opnå den bedst tænkelige effekt, når den er endeligt dokumenteret.
Det er også vigtigt at slå fast, at den chokolade, forskerne taler om, ikke er tre Mars-barer på tilbud i Netto. Der er tale om chokolade af høj kvalitet med et stort kakaoindhold, som så skal spises i en meget moderat og nøjere angivet mængde. Og forskerne fastslår, at kalorierne, som chokoladen indeholder, derfor skal pilles ud andre steder i kosten, så diabetespatienten undgår en uønsket og risikofyldt vægtøgning.
Artiklen er leveret af Dagens Puls. Se her hvor du kan få fat i bladet.