Dr.dk/sundhed opdateres ikke længere.

Du kan finde det nyeste fra dr.dk om sundhed på dr.dk/levnu.

preload loader
Se video Læs mere

© colourbox.com

 

Skrevet af: Dorthe Boss Kyhn

 

Angsten som blind passager

27. jun. 2009 07.00

Der var engang, hvor man kurerede flyskrækken med et par ordentlige sjusser og et halvt karton smøger på et af de bagerste rækker i det chartrede fly. Men den går ikke længere. Det er også meget sundere at helbrede sin angst, før man drager af sted - i stedet for i luften.

Lige nu går det festligt for sig i Københavns Lufthavn, der markerer de første store udrejsedage med fest og ballade. Det forventes at omkring 30.000 passagerer på de store rejsedage skal ekspederes gennem lufthavnen og alt i alt forventer CPH, at over fem millioner mennesker i løbet af sommermånederne rejser eller ankommer til Kø-benhavns Lufthavn.
20 procent af dem er bange for at flyve, siger eksperterne. Så det vil sige, at ret man-ge bange mennesker i denne tid udsætter sig selv for en masse stress og angst før årets højdepunkt: Sommerferien.
 - Der er mennesker, der har det så slemt, at det kan ødelægge hele deres ferie, fordi de under selve ferien næsten udelukkende tænker på, at de også skal flyve hjem igen, siger pilot i SAS, Ulrik Lindegaard-Pedersen, der sideløbende sammen med en psyko-log, holder kurser, hvor folk kureres for deres flyskræk.

- Mit bedste råd er, at man skal komme i god tid før afgang. Stress har stor indflydel-se på angsten og kan forværre den, hvis man bliver presset og nervøs.
- Og så skal man forsøge at sige til sig selv, at der er ting her i livet, man ikke kan have kontrol over. Flyvning er en af dem, hvor man må overlade ansvaret til eksper-terne, siger Ulrik Lindegaard-Pedersen.

Hvad er jeg bange for?
Men ellers mener han ikke, man kan gradbøje angsten. Men ofte hører han og hans psykolog-kollega fra de mennesker, der har lært at lade sig transportere gennem luf-ten uden angst, at de bagefter ikke kan forstå, hvad de egentlig var så bange for.
Og når man på kursus har lært at der er mange lyde og mekaniske bevægelser om-bord på fly og at statistikkerne taler om, at der er mere en syv millioner flyafgange om året - og kun en håndfuld på 5-700 der årligt omkommer i flyulykker, så kan man jo godt rationelt - og når man står med begge ben på jorden - spørge sig selv: Hvad er jeg bange for?


Vælg angsten fra
Og de rationelle tanker forslår også som skrædder i helvede, hvis man er super bange og når der sker angstprovokerende ulykker som den, hvor et Air France fly forsvinder som dug for solen.
 - Jeg kan godt forstå, at en sådan ulykke kan gøre folk nervøse, og især fordi det eksperterne plejer at sige ikke kan ske - netop skete. Indtil nu ved vi ikke, hvad der skete, og derfor vil jeg ikke gisne, men alle i branchen holder vejret, for vi ønsker alle sammen en forklaring på katastrofen, så man fremover kan ændre sikkerhedsproce-dure for at netop at øge sikkerheden, siger Ulrik Lindegaard-Pedersen.
- Men igen husk på, at alt i livet har en risiko og rent statistisk er det ikke farligt at flyve, ud af millioner af flyafgange sker der ganske få ulykker. Og hvis man vælger at tro på det vi siger, at flyvning er sikkert, så vælger man også at give slip og slippe kontrollen. Det plus de andre ni råd vi angiver på vores kurser er nok mine bedste bud, hvis man er bange for at flyve og alligevel har valgt at flyve på ferie.

Jeg klarede det!
At snuppe et par sjusser før afgang er absolut en dårlig idé understreger han:
 - Mange tror det virker afslappende, men det kan have den stik modsatte effekt. Det kan være med til, at man får fysisk ubehag og kan derimod fremme angsten. Desuden virker det dehydrerende.
 - Til gengæld synes jeg godt, at man kan bruge et glas vin eller en drink som beløn-ning, når man først er oppe i højderne. Når man er kommet godt af sted og kommet i luften, så kan man fint sige til sig selv: Du klarede det jo, nu må jeg gerne drikke et glas. Man kan samtidig glæde sig over, at man selv har kontrollen på den led, siger Ulrik Lindegaard-Pedersen.

 

 

10 råd om flyskræk

1. Vær i god tid - stress fremmer angst

2. Ignorer de lyde, du ikke kender - de skal helt sikkert være der, og du tænker jo ikke over dem i bybussen?

3. Kig på personalet - ser de rolige ud, er alt, som det skal være.

4. Undgå alkohol før og under rejsen - alkohol dehydrerer og fremmer angsten.

5. Sid så langt fremme i flyet som muligt - de fleste fly støjer mindst oppe foran.

6. Undgå piller - selvmedicinering og flyvning er en rigtig dårlig cocktail.

7. Fortæl personalet, at du er bange for at flyve - de har set det mange gange før og vil gerne støtte og hjælpe.

8. Rejs i bekvemt og løstsiddende tøj - gem slipset og de høje hæle til destinationen?

9. Vær åben om din flyveangst - lad være med at lukke dig inde i dig selv.

10. Opsøg information - er der noget, du ikke forstår, så spørg eller undersøg det i litteratur eller på nettet. Manglende viden fremmer utryghed.

Kilde: Flytryg.dk

 

ligenupaasundhed

Pak en madkasse til HELE festivalen

Festivalen kan faktisk være den billigste og madmæssigt sundeste uge i din ferie!

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 
 
The remote server returned an error: (404) Not Found.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Sundhed > Din sundhed > Sommer > Artikler

© Copyright DR 2017. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.