Dr.dk/sundhed opdateres ikke længere.

Du kan finde det nyeste fra dr.dk om sundhed på dr.dk/levnu.

preload loader
Se video Læs mere

Det kræver ganske lidt, at gøre fastfood måltiderne sundere.

© colourbox

 

Redigeret af: Sanne Strøh Andersen

 

Sådan får du sund fastfood

22. jun. 2011 06.00 Sundhed

Ferien nærmer sig, og for mange af os betyder det, at de faste rutiner brydes. Også omkring måltiderne. Selv om maden skal spises på farten, kan den sagtens udgøre et fornuftigt måltid. Hjerteforeningen har lavet en række gode tips til at vælge de sundeste alternativer.

Helt overordnet er der seks enkle regler, man med fordel kan følge:

  • Erstat sodavanden med danskvand, kildevand eller light sodavand
  • Vælg altid groft brød (fuldkornsbrød, fiberbrød), fuldkornsnudler eller brune ris 
  • Gå efter magert kød: kylling, kalkun, oksekød, skåret fra et helt stykke kød (ikke småkød eller fars) og skinke eller fisk
  • Spar på dressing, ketchup og mayonnaise. Spørg evt. efter light.
  • Spar på osten
  • Tænkt dig om, når du vælger menustørrelse

Tænk over fyld og dressing
Hvis du selv kan være med til at vælge, hvad du fylder i din salat, burger eller sandwich, kan den sagtens udgøre et fornuftigt måltid. Følg rådene ovenfor, og pas især på med de færdigblandede dressinger. Vælg evt. en olie-eddike dressing frem for en af de fede creme fraiche dressinger.

Burger
Hvis menuen står på burger, så drop ost, bacon og den fede mayonaisedressing. Så kan burgeren blive til et ganske fornuftigt måltid. Det kan også være værd, at spørge efter et alternativ til de friturestegte pommesfritter.

Shawarma
Er I landet på shawarmabar, så sørg for, at vælge kød i hele stykker i stedet for småkød eller fars. Fyld brødet op med grønsager fx salat, tomat, agurk, løg mm. Undlad den fede dressing. Vælg i stedet fx lidt ketchup eller et drys chili. Spar på chilisaucen med olie.

Pizza
Pizza kan være en rigtig fedtbombe, men hvis du tænker dig om og vælger med omtanke, kan pizza sagtens blive sundere:

  • Bed om mindre eller halv mængde ost
  • Vælg fuldkornsbund hvis det er muligt
  • Undgå ”Deep pan pizza”
  • Vælg masser af grønsager og salat ovenpå
  • Undgå pølse, bacon og gorgonzola
  • Spar på krydderolier som fx hvidløgs- eller chiliolier

Asiatisk fastfood
Der anvendes mange sunde og friske råvarer i kinesisk mad og thaimad. Det usunde ligger i, at maden ofte bliver stegt med rigeligt olie. Undgå at vælge alt dybstegt eller friturestegt, fx dybstegte rejer og kylling, friturestegte forårsruller m.m. Hvis det er muligt, så vælg kogte brune ris og fuldkornsnudler (ikke stegte).

Supper og retter med mange grøntsager, er også gode valg. Vælger du stærke retter, så kan du ikke spise ligeså meget som ellers - så det kan også være et godt tip, hvis du kan klare det stærke i sommervarmen.

Endelig bør du spare på sojasaucen, da den indeholder en del salt.

Sushi
Et af de lidt dyrere fastfood-alternativer er sushi, som er sundt og fedtfattig. Fra fisken får du masser af næringsstoffer såsom omega-3-fedtsyrer, D-vitamin, jod, zink og selen.

  • Gå efter fisken og spar på de hvide ris
  • Vælg brune ris, hvis det er muligt
  • Undgå dybstegte (friturestegte) rejer og andet
  • Laks indeholder mange sunde fedtsyrer. Vil du gerne have mager fisk, så vælg sushi med enten rødfisk, tun eller rejer

Har I tid i løbet af ferien, kan det også være en hyggelig aktivitet at lave maden sammen med ungerne. Vi har samlet opskrifter på sund fastfood, man selv kan lave.

Der er altså masser af muligheder for at gøre det usunde lidt sundere. God appetit i sommerlandet.

Kilde: Hjerteforeningen

Send eller anbefal link

 
ligenupaasundhed

Pak en madkasse til HELE festivalen

Festivalen kan faktisk være den billigste og madmæssigt sundeste uge i din ferie!

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 
 
The remote server returned an error: (533) Service Unavailable. FetchError detected..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Sundhed > Din sundhed > Sommer > Artikler

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.