Kaffe mod hudkræft
15. aug. 2011 21.22 SundhedAt koffein virker hæmmende i forhold til udviklingen af kræft har været kendt i visse forskerkredse i nogen tid, men hvad der er årsagen til koffeinens gode virkning, har man ikke kendt til før nu, skriver Videnskab.dk.
Et amerikansk studie fra 2007 viste at en kop kaffe om dagen nedsætter risikoen for at udvikle hudkræft med fem procent. Kilden er koffeinen, men hidtil har man ikke kendt årsagen til koffeinens positive virkning, når det gælder forebyggelsen af hudkræft. Men nye undersøgelser fra USA er nu på sporet af gåden.
Koffeinens kræfthæmmende egenskaber er netop nu under lup på University of Washington og flere andre amerikanske kræftforskningsinstitutter. Forskerne har fundet frem til, at koffein bekæmper hudkræft på et molekylært niveau, skriver Videnskab.dk.
Koffeinen hæmmer nemlig et særligt protein, som gerne vil genopbygge beskadigede celler, som f.eks. solskadede hudceller. Når koffeinen hæmmer proteinet i at virke, kasseres de beskadigede hudceller, det kaldes programmeret celledød. Det er godt at cellerne kasseres, for hver beskadiget hudcelle, som bliver i kroppen, øger nemlig risikoen for at udvikle hudkræft.
De nye amerikanske undersøgelser er foretaget på mus, som har været udsat for konstant UV-stråling. En del af musene fik tilsat koffein til deres vand, og disse mus udviklede tumorer tre uger senere end de andre mus.
Dansk forsker positiv
Bo Bang, der er ph.d. og overlæge på Bispebjerg Hospital og har forsket i UV-bestråling og programmeret celledød, ser positivt på de amerikanske forskeres resultater.
- Undersøgelserne er først og fremmest interessante, fordi forskerne har sandsynliggjort, at ATR-proteinet spiller en vigtig rolle i udviklingen af hudkræft. Det har man ikke tidligere fokuseret på. Dernæst er det interessant, at koffein ser ud til at have en hæmmende virkning på proteinet. Resultaterne med musene viser, at det har en effekt, siger Bo Bang til Videnskab.dk.
Koffeinen skal dog ikke opfattes som en kur mod hudkræft. Musene i undersøgelsen udviklede nemlig alle sammen før eller siden hudkræft. Koffeinen så blot ud til at have bremset processen. Bo Bang mener derfor at koffein skal ses som et forebyggende middel i relation til hudkræft.