preload loader
Se video Læs mere
vægt, vægttab, slankekur, kur

Foto: juliaf © Stock.xchng

 

Skrevet af: 

 

Send eller anbefal link

Slankekur mindsker åreforkalkning

11. mar. 2010 05.55 Sundhed

Der er mange gode grunde til at slanke sig, hvis man er gået hen og blevet for tung. Her er så en til: selv tegn på begyndende åreforkalkning kan mindskes, hvis man lægger kosten om og taber sig.

Det begynder med at pulsårernes vægge fortykkes. Efterhånden aflejres kolesterol, fedt og kalk i karvæggene i striber, de såkaldte plaques. Det gør de ellers glatte, bløde og elastiske blodkar stive, ujævne og forsnævrede. Det kaldes åreforkalkning, og med den følger risikoen for blodpropper i især hjertet og hjernen.

De flestes blodkar bliver stivere med alderen, men blandt andet overvægt, rygning, mangel på motion, eller bare det at være mand, fremskynder processen. Men nu har forskerne fra blandt andet Ben-Gurion Universitetet i Beer-Sheva vist, at det også kan gå den modsatte vej.

Tre forskellige diæter
Forsøgspersonerne var overvejende mænd, alle betydeligt overvægtige og med en gennemsnitsalder på 51 år. En stor del af dem var allerede i behandling for forhøjet blodtryk eller kolesterol.

De blev inddelt i tre grupper, som fik tre forskellige diæter: en fedtfattig, som anbefales af amerikanske hjertelæger, en kulhydratfattig, svarende til Atkins-kosten, og en middelhavsdiæt, som er særlig rig på frugt og grønt. Selv om sammensætningen af diæterne var forskellig, var kalorieindtaget det samme for alle.

For at øge deltagernes chancer for at overholde deres diæt, blev såvel deres ægtefæller som kantinepersonalet på deres fælles arbejdsplads, en forskningsstation i Negev-ørkenen, inddraget i projektet. Langt de fleste af deltagerne formåede da også at fastholde kostomlægningen over de to år, de blev fulgt.

Jo større vægttab jo bedre
Ved hjælp af en særlig 3-D ultralydsundersøgelse blev tykkelsen af karvæggen i deltagernes halspulsårer målt både i starten og i slutningen af undersøgelsen.

Efter de to år på sund kost var fortykkelsen hos en del af deltagerne gået markant tilbage. Det gjaldt især for de, der havde tabt sig mest, uanset hvilken af diæterne de havde fulgt. De samme af deltagerne havde også flest andre helbredsmæssige fordele som lavere blodtryk og lavere kolesterol i blodet.

Resultaterne peger på muligheden for at forebygge åreforkalkning med en sund kost som led i en sund livsstil, mener forskerne. De tyder også på, at det er det vedvarende, moderate vægttab ved en kostomlægning, der er gavnlig for helbredet, og ikke den enkelte diæts sammensætning.

Forskerne mener, at fundene er lovende, og formentlig vil gælde for andre befolkningsgrupper. De peger dog på, at der kun var få kvinder med i undersøgelsen, så mulige forskelle mellem kønnene bør undersøges nærmere.

 
ligenupaasundhed

Nødder kan holde diabetes og fedme væk

Et særligt protein i nødder kan i følge et nyt studie holde både diabetes 2 og fedme på afstand.

 

Mindre ADHD-medicin til de små

Nye undersøgelser viser, at forældretræning og støtte bør være førstevalg i behandlingen af førskolebørn med ADHD.

 

Stjernekigger betyder hård fødsel

Hvis barnets hoved vender den gale vej under fødslen, bliver tiden på fødegangen ekstra smertefuld. Men der er hjælp at hente.

 

Dagens UV-index

Forventet UV-indeks for hele landet

10 Feb. 2012 15:37

11. februar 2012: 0.4 - 0.7

Danskernes Akademi
Hverdage på DR2
Læs om programmerne

Sundhed på P1
Mandag kl. 11.03 på P1
Læs om programmet

Vores liv: Hos Lægen
Onsdag kl 18.00 på DR1
Læs om programmerne

 
 
 
  
 
 
 
Du er her: dr.dk > Sundhed > Din sundhed > Vægttab > Artikler

© Copyright DR 2012. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.