Dr.dk/sundhed opdateres ikke længere.

Du kan finde det nyeste fra dr.dk om sundhed på dr.dk/levnu.

preload loader
Se video Læs mere
musearm

© Colourbox

 

Skrevet af: 

 

Av min muse-arm!

23. feb. 2010 06.00 Sundhed

Hovedpine, snurren i fingrene og ondt i øjnene. Genkender du nogle af disse symptomer, kan du være ramt af en såkaldt "pc-skade". Men ifølge afspændingspædagog Henriette Nikolaisen kan selv små justeringer forebygge alvorlige skader.

Stillesiddende arbejde med monotone og statiske bevægelser er blevet hverdag for rigtig mange af os. Og det er ikke så godt, for det kan medføre en hel række forskellige skader. Men ifølge afspændingspædagog Henriette Nikolaisen kan man med relativt få justeringer forebygge alvorlige skader.

- De mest almindelige problemer, folk kommer med, er spændinger i armen, eller muse-arm, nakkespændinger, hovedpine, lændesmerter eller diskusprolaps, siger Henriette Nikolaisen til dr.dk/sundhed.

Hun anbefaler, at man indarbejder nogle vaner, så man ikke sidder i den samme stilling hele dagen.

- Den korrekte stilling er altid en anden, siger Henriette Nikolaisen.

Det lyder måske umiddelbart som sort snak, men tanken er, at hvis man ofte skifter til en ny arbejdsstilling, kan man undgå at overbelaste de samme led og muskler dagen igennem. Der findes altså ikke én enkelt vidunder-stilling, der kan redde dig fra at undgå skader.

Hvorfor har jeg ondt?
Henriette Nikolaisen forklarer yderligere, at det er vigtigt med kropsbevidsthed i forhold til at undgå skader, når man sidder foran skærmen.

- Det er vigtigt at lytte til sig selv og stille spørgsmålet: "Hvorfor har jeg lige ondt der?" siger Henriette Nikolaisen. Man skal altså være opmærksom på, hvordan ens krop reagerer i forskellige positioner og være opmærksom på dens signaler.

Henriette Nikolaisen giver 5 gode råd til at undgå skader.

Send eller anbefal link

 

5 gode øvelser til dig der arbejder ved computer

Her følger 5 enkle øvelser som er gavnlige for dig der dagligt arbejder ved computerskærm.

Lav øvelserne regelmæssigt i løbet af dagen, sæt evt. din mobilalarm til at ringe hver 2.-3. time, så du bliver mindet om at lave øvelserne. Det er frem for alt bedre at forebygge, end at kroppen skal alarmere dig, når skaden er sket.

1. Venepumpe af skuldermusklen
Øger blodgennemstrømningen og fjern evt. affaldsstoffer i skuldermusklen.

Tag fat med din venstre hånd om højre skulder, lad din tommel ligge på den forreste kant af skulderen, dine 4 andre fingere bagud med fingerespidserne pegende ned mod gulvet. Løft nu din højre skulder samtidig med, at du trykker let ind i musklen. Slip trykket når du sænker skulderen. Gentag 12-15 gange. Lad øvelsen foregå i let tempo.

2. Skulderrulning
Øger bevægeligheden i skulderbæltet.

Lad armene hænge løst ned langs kroppen og ryst nu skuldre og arme godt.
Lav skulderrulninger ved at skubbe skulderne frem – op – bagud – ned og så den anden vej rundt.
Gentag 5-6 gange og slut af med at føre skuldrene bagud og ned.

3. Nakkestræk
Smidiggør nakkemusklerne.

Lad hovedet falde tungt forover, hagen mod brystet.

Læg evt. hænderne på nakken og pres forsigtigt ned mod gulvet. Vær opmærksom på din vejrtrækning. Træk vejret  ind gennem næsen og lang udånding igennem munden, slip samtidig i dine kæbemuskler.

4. Underarmsstræk (undersiden)
Smidiggør underarmene.

Stå ved skrivebordet, indstillet i en højde så dine håndflader hviler på bordpladen.
Vend nu fingerspidserne ind mod kroppen, læg evt. kropsvægten lidt bagover og mærk et stræk på undersiden af underarmene.

5. Underarmsstræk (oversiden)
Ræk den ene arm frem foran dig med fingrene mod gulvet. Tag fat om fingrene med den anden hånd og pres forsigtigt fingrene ind mod kroppen. Skift arm. Strækket mærkes på håndens og underarmens overside.

 

ligenupaasundhed

Pak en madkasse til HELE festivalen

Festivalen kan faktisk være den billigste og madmæssigt sundeste uge i din ferie!

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 
The remote server returned an error: (533) Service Unavailable. FetchError detected..

Danskernes Akademi
Hverdage på DR2
Læs om programmerne

Sundhed på P1
Mandag kl. 11.03 på P1
Læs om programmet

 

 
 
 
  
 
 
 
Du er her: dr.dk > Sundhed > Din sundhed > Artikler

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.